פסל ראש בן כ-3,400 שנה, בדמותו של רעמסס השני, הוחזר למצרים לאחר שנגנב והוברח מחוץ למדינה לפני יותר משלושה עשורים. כך הודיע אמש (יום א') משרד העתיקות המצרי.
1 צפייה בגלריה
הפסל שהוחזר למצרים
הפסל שהוחזר למצרים
הפסל שהוחזר למצרים
(צילום: משרד העתיקות המצרי)
רעמסס השני היה השליט החזק והמפורסם ביותר של מצרים. הוא שלט בשנים 1213-1279 לפני הספירה, וחלק מהחוקרים סבורים כי זהו פרעה שבשמו נקשר הסיפור של שעבוד ישראל ויציאת מצרים. הוא הוביל כמה מסעות צבאיים והגדיל את תחומי האימפריה המצרית. בתקופתו היא השתרעה מסוריה שבמזרח עד לנוביה שבדרום.
בהודעת משרד העתיקות המצרי נאמר כי הפסל נמצא כעת במוזיאון המצרי בקהיר, אך הוא אינו מוצג כעת במקום. במשרד הוסיפו כי הפסל ישוחזר.
הפסל נגנב ממקדש רעמסס השני בעיר העתיקה אבידוס בדרום מצרים לפני יותר משלושה עשורים. התאריך המדויק אינו ידוע, אך שעבאן עבד אל גוואד, העומד בראש מחלקת החזרת העתיקות של מצרים, אמר כי הפסל נגנב על פי ההערכות בסוף שנות ה-80 של או תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת.
מצעד המומיות בקהיר. ארכיון
(צילום: רויטרס)

הרשויות במצרים זיהו את הפסל כשהוצע למכירה בתערוכה בלונדון בשנת 2013. הוא עבר לכמה מדינות אחרות לפני שהגיע לשווייץ, כך לפי משרד העתיקות המצרי. "ראש זה הוא חלק מקבוצת פסלים המתארים את המלך רעמסס השני יושב לצד מספר אלים מצריים", אמר עבד אל גאווד.
רישומים היסטוריים מעידים כי רעמסס השני נולד בשנת 1303 לפנה"ס לערך וכי הוא הפך למלך מצרים כאשר אביו מת בשנת 1279 לפנה"ס לערך. במהלך שלטונו, הרחיב רעמסס השני את האימפריה המצרית צפונה, לכיוון סוריה של ימינו, תוך שהוא מקים מבנים מונומנטליים רבים, כולל הרחבת מקדש כרנך (Karnak), עד שמת בערך בשנת 1213 לפנה"ס. רעמסס השני השפיע גם על התרבות המאוחרת יותר, בכך שהיווה השראה ל"אוזימנדיאס", סונטה מינואר 1818 מאת המשורר האנגלי פרסי ביש שלי, שראה פסל ענק שבור של רעמסס השני - המכונה אוזימנדיאס ביוונית - במוזיאון הבריטי בלונדון.