עם פרוץ המלחמה באוקראינה בפברואר נראה כי שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לרוסיה בחלל יכול להסתיים. בין היתר אמר ראש סוכנות החלל הרוסית היוצא כי תחנת החלל עלולה להתרסק על כדור הארץ. אבל אתמול (שישי) נשמעו קולות אחרים לגמרי משתי סוכנויות החלל הגדולות.
3 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית (צילום: נאס"א)
סוכנות החלל האמריקנית נאס"א וסוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס חתמו אתמול על הסכם, לפיו קוסמונאוטים רוסים יטוסו לחלל בחלליות שישוגרו מארצות הברית ובתמורה אסטרונאוטים אמריקנים ישוגרו לחלל בחלליות סויוז רוסיות. בעבר שוגרו אסטרונאוטים אמריקנים לחלל בחלליות סויוז ואילו קוסמונאוטים רוסים טסו במעבורות חלל אמריקניות. ארצות הברית שיגרה אסטרונאוטים לחלל משנת 2011, אז הופסק פרויקט מעבורת החלל ועד מאי 2020, באמצעות חלליות סויוז רוסיות. כאשר חלליות הדרגון של SpaceX הפכו מבצעיות, משתמשת ארה"ב בהן לשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
"ההסכם הוא אינטרס של רוסיה וארצות הברית והוא יקדם את שיתוף הפעולה במסגרת תוכנית תחנת החלל הבינלאומית", אמרו בסוכנות החלל הרוסית. בסוכנות הוסיפו כי ההסכם יקל על "חקר החלל החיצון למטרות שלום".
שיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית בנובמבר
(צילום: נאס"א)

סוכנויות החלל של ארצות הברית ורוסיה מפעילו את תחנת החלל הבינלאומית כבר יותר משני עשורים, ועתה הקשר מתהדק דווקא בזמן שהמתיחות בין שתי המדינות בשיא על רקע המלחמה באוקראינה.
על פי ההסכם, השיגורים המשולבים הראשונים לחלל במסגרת ההסכם החדש יהיו כבר בחודש ספטמבר. בנאס"א אמרו כי האסטרונאוט האמריקני פרנק רוביו ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית בחללית סויוז מבייקונור שבקזחסטן יחד עם שני קוסמונאוטים, סרגיי פרוקופייב ודימיטרי פטלין.
בתמורה, הקוסמונאוטית הרוסית אנה קיקינה תצטרך לשני אסטרונאוטים אמריקנים (ניקול מאן וג'וש קאסאדה) ואסטרונאוט יפני (קואיצ'י וואקאטה) והארבעה ישוגרו לחלל בחללית דרגון של חברת SpaceX מבסיס החלל קנדי בפלורידה. פרט לוואקאטה היפני - לשלושת חבריו לצוות זו תהיה המשימה הראשונה בחלל.
3 צפייה בגלריה
אנה קיקינה
אנה קיקינה
אנה קיקינה
(צילום: סוכנות החלל הרוסית)
קיקינה (37), מהנדסת במקצועה והאישה היחידה בצוות הקוסמונאוטים הפעיל של רוסיה, אמורה להיות האדם הראשון מרוסיה שטס בחללית דרגון של SpaceX. קיקינה התאמנה במטה האסטרונאוטים של נאס"א ביוסטון בזמן ששתי סוכנויות החלל ניהלו משא ומתן.
קיקינה תהיה הקוסמונאוטית הרוסיה הראשונה בתחנת החלל מאז 2015, אז חזרה ילנה סרובה לכדור הארץ לאחר 167 ימים בחלל. בשנה שעברה שוגרה לחלל השחקנית הרוסיה יוליה פרסילד, על מנת לצלם סרט בתחנת החלל הבינלאומית. לאחר כמה ימים היא חזרה לכדור הארץ בחללית סויוז.
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי חשוב שיהיו גם אמריקנים וגם רוסים בתחנת החלל. "הטסת צוותים משולבים מבטיחה שיש אנשי צוות מאומנים כראוי בתחנת החלל, לתחזוקה חיונית ולהליכות חלל", אמרו בנאס"א.

חילופים ברשות סוכנות החלל הרוסית

זמן קצר לפני ההודעה על הסכם שיתוף הפעולה, הודיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הוא החליף את ראש סוכנות החלל הרוסית, דמיטרי רוגוזין, שהתבטא בחריפות בחודשים האחרונים נגד ארצות הברית, ביורי בוריסוב, לשעבר סגן ראש ממשלת רוסיה וסגן שר ההגנה.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין ודמיטרי רוגוזין
נשיא רוסיה פוטין ודמיטרי רוגוזין
נשיא רוסיה פוטין ודמיטרי רוגוזין
(צילום: AP)
רוגוזין כתב כמה שבועות לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה: "אם תחסמו את שיתוף הפעולה איתנו, מי יציל את תחנת החלל הבינלאומית מיציאה בלתי מבוקרת ונפילה על שטח ארצות הברית או אירופה". הוא הוסיף אז כי התחנה אינה עוברת מעל חלק גדול משטחה של רוסיה.
נכון לעכשיו תחנת החלל הבינלאומית תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים. התמרון הקרוב אמור להיערך באמצע החודש, כדי לעלות מעט גובה התחנה.
פורסם לראשונה: 22:53, 15.07.22