המשרד להגנת הסביבה מפרסם הבוקר (יום ב') גרסה ראשונית של מפת סיכוני אקלים לאומית, הכוללת מידע על איומים פיזיים כמו הצפות, עומסי חום, וסערות קיצוניות בים.
בשנים האחרונות אנו חווים עלייה בשכיחות ובחומרה של אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו הצפות, שריפות וטמפרטורות קיצוניות בארץ ובעולם - עלייה אשר צפויה להמשיך ולהחמיר בעשורים הקרובים בשל משבר האקלים, ובמקביל מתרחשים שינויים מתמשכים כמו מדבור, עליית גובה פני הים ושינוי בתנאי הסביבה.
3 צפייה בגלריה
המפה של המשרד להגנת הסביבה
המפה של המשרד להגנת הסביבה
המפה של המשרד להגנת הסביבה
(צילום: מתוך אתר המשרד להגנת הסביבה)
בימים אלה של מלחמת "חרבות ברזל", אומרים במשרד להגנת הסביבה, יש חשיבות גבוהה עבור כוחות הביטחון, השלטון המקומי והציבור לקבלת מידע מדויק הנוגע לאיומים פיזיים כמו הצפות, ועומסי חום על מנת להיערך אליהם ביעילות.
הפיילוט של המשרד הוא רק גירסה ראשונית, ואפילו המדענית הראשית מודה שמדובר בצעדים ראשונים בלבד, אבל למרות זאת הוחלט לפתוח את הגישה אל מאגר המידע. "זה צעד ראשון", הסבירה המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור, "החלטנו להפיץ את הכלי בכל זאת כי הרגשנו שיש מידע שניתן לעשות בו שימוש, וחבל שהוא לא יהיה נגיש לכולם".
המפות של סיכוני האקלים יסייעו בקבלת החלטות וקביעת סדרי עדיפויות מבוססי מדע וידע. "הבנו שזה הולך להיות פרוייקט מאוד ארוך שיכול לקחת שנים", אמר פרופ' קרונפלד שור. "הוא אף פעם לא יהיה באמת גמור כי כל פעם יידרשו עדכונים וההתנהגות של המדינות משתנה, המודלים מתעדכנים והמציאות טופחת על פנינו שוב ושוב. זה פרוייקט שיצטרך להיות חי כל הזמן". הפלטפורמה, היא מודה, אינה ידידותית למשתמש, אבל במשרד להגנת הסביבה בחרו להנגיש את המידע, בין היתר עבור הרשויות.
3 צפייה בגלריה
הצפה בנתיבי איילון ב-2013
הצפה בנתיבי איילון ב-2013
הצפה בנתיבי איילון ב-2013
(צילום: מוטי קמחי )
המפות משמשות את כוחות הביטחון, השלטון המקומי והציבור גם בתקופת הלחימה, מסבירים במשרד. "אם נסתכל על מה שקורה בעוטף, מסתבר שאת אחד ממגרשי המכוניות שנשרפו שמו על אפיק נחל שזורמים בו מים", אמר המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה. "הזיהום נשטף וממשיך לזרום בנחל במקום להיות רק באזור של המכוניות".
היא הוסיפה כי "ניתן כבר היום לקבל החלטות על בסיס הנתונים האלה". לדבריה, "לפני שנה בנו מגרש כדורגל חדש בסכנין ועוד לפני שהיה בו משחק אחד הוא הוצף במים. במפות רואים שהוא מוצף. היה צריך לבנות שם מערכת ניקוז ראויה או להחליט שלא לערוך במקום משחקים".
מפות סיכוני האקלים הלאומיות כוללות מפות מרחביות ראשונות ברזולוציה גבוהה של האיומים הפיזיים. האיומים המרכזיים שמופו על ידי המנהלת הממשלתית להיערכות לשינויי האקלים כוללים עלייה בשכיחות ובחומרה של הצפות, עומסי חום עירוניים, שריפות ועליית מפלס פני הים. מבין אלו האתר הראשוני מציג סיכוני הצפות, עומסי חום וסערות חוף.
3 צפייה בגלריה
רוטשילד
רוטשילד
תל אביב
(צילום: ShutterStock)
פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגיאוגרופיה העברית באוניברסיטה העברית, השותף לפרוייקט, הסביר כי "לשינויי אקלים שתי פנים - מיטיגציה ואדפטציה. בעבודה הזו, שלא כולה קיימת, הרעיון הוא למפות את הדברים. אתה צריך לדעת לאן לכוון את המדיניות של האדפטציה. מה זו אדפטציה? זה אנחנו. התחלנו למפות בעצם את ההשפעות של שינויי האקלים כמו עליית פני הים, שינויים במשקעים ועוד".
הוא הביא כמה דוגמאות: "על מה זה משפיע? לנהריה יש את עליית פני הים, לחיפה פגיעות משריפות. יש מקומות שנחשפים לאותם סיכונים, אבל הם פחות פגיעים. ולא כל התושבים אותו הדבר. אז בואו נמפה הכל כדי לכוון את המדיניות כך שתהיה רלוונטית לזמן ולמקום ותכונות האוכלוסייה. ברגע שמשהו מוכן אין טעם לשבת עליו. האינפורמציה היא שימושית ומן הראוי שאנשים יעשו בו שימוש".