גודל הכתם הכתום המפורסם שעל כוכב הלכת צדק נאמד בעבר ככפול מגודלו של כדור הארץ כולו, ולמעשה הוא סוג של סערה אימתנית על צדק. מדובר באחת מ"חתימותיו" של צדק, כיוון שאסטרונומים רואים אותה זה שנים, מכל טלסקופ פשוט יחסית על כדור הארץ.
מבזק חדשות טובות
(צילום: ליאור שרון)

מדענים חשבו עד כה שמדובר בסערה שמתרחשת כבר מאות שנים, כיוון שהכתם נצפה במאות ה-17 וה-18, אלא שנתונים עדכניים מצביעים על כך שאנו עדים שזהו כתם אחר, בן פחות מ-200 שנה.
ניתוח של סקיצות ותצלומים של צדק, המשתרעים על פני כמעט 360 שנים, מצביע על כך שהכתמים האלה שונים במהותם ובנראותם. בסיוע של סימולציות ממוחשבות, חוקרים משערים גם את מקורו של הכתם - רוחות מנוגדות עוצמתיות, שהניעו את הסערה הענקית הזאת מלכתחילה, סערה שהפכה למערבולת הגדולה ביותר במערכת השמש שלנו.
3 צפייה בגלריה
הכתם על צדק
הכתם על צדק
הכתם על צדק
(צילום: JPL-CALTECH/NASA, SWRI, MSSS, GERALD EICHSTÄDT, SEÁN DORAN)
איך רוח יכולה ליצור כזאת סערה אתם שואלים? מדובר במשב שמהירותו עולה על 600 קילומטרים לשעה. בכל מקרה, זו רק השערה אחת מבין כמה אותן בודקים אסטרונומים.
ועכשיו, לחיה שהמצרים הקדמונים סגדו לה - וחשפה את סודותיהם. סריקת CT בבטנו של תנין חנוט גילתה קרס ברונזה ובעקבותיו גם פרטי טקס מצרי קדום.
התנין, שאורכו היה 2.2 מטרים, חי לפני כ-3,000 שנה, ומת הרבה לפני שהחל בכלל לעכל את הדג שנמצא שלם סביב אותו הקרס, שהונחה שם במיוחד על ידי בני אדם במטרה להלל ולפאר את האל התנין המצרי, סבכ.
3 צפייה בגלריה
התנין החנוט
התנין החנוט
התנין החנוט
(צילום: McKnight et al., DAACH, 2024)
המצרים הקדמונים ראו בטקס הזה כמעין מנחה, דרך חיה שסגדו לה וזכתה לכבוד. מכיוון שהמצרים לא הסירו את איבריו הפנימיים של התנין, כפי שהיה מקובל במומיות אנושיות, נוכל ללמוד גם על החיה שחיה במצרים לפני אלפי שנים, מה שעשוי להביא לתגליות מדעיות ואנתרופולוגיות, ובעצם ההיסטוריה הזאת מאפשרת לחוקרים מבריטניה בימים אלה לחשוף את מה ש'קפא בזמן'. באמצעות סריקת ה-CT יכולים החוקרים לראות פנימה, מבלי לפגוע בשלמות הגוף כמו בנתיחה.
ולסיום, בימים חמים אלה חשוב מאוד לשתות מים, אבל בבסיסי צה"ל ושטחי הכינוס דואגים גם לפנק את החיילים וכלבי העוקץ שלהם בגלידות וארטיקים מיוחדים ללוחמים על ארבע.
3 צפייה בגלריה
גלידה לכלבי עוקץ
גלידה לכלבי עוקץ
גלידה לכלבי עוקץ
(צילום: שירן פרץ יחסי ציבור)
מי שעומדת מאחורי היוזמה המתוקה הזאת היא עמותת "נחמה והצלה לישראל', שהיו"ר שלה מתנדב במילואים מתחילת המלחמה, וחשוב מאוד לדאוג לאתנחתא מרעננת גם לכלבי עוקץ שעושים עבודה מדהימה בעזה ובכל הגזרות.