מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)

נפתח את מבזק החדשות הטובות הראשון של השבוע עם הכוכב שלנו, ג'יימס ווב, טלסקופ החלל של נאס"א, שמשאיר אותנו פעורי פה פעם אחר פעם עם צילומים מרהיבים מהחלל. והפעם - נתפסו בעדשת המצלמה שלו עננים מדהימים, שנוצרו כחלק מהיווצרות כוכבים בגלקסיות אחרות.
העננים הללו - תוצאה של אבק וגז שמתאחדים בחלל ויוצרים מעין עננים צפופים. הכוכבים החדשים נוצרים מהחומרים שנקשרים האחד לשני, מתמוססים ומתלקחים תחת כוח הכבידה - ומאירים את היקום. עם זאת, כמו הערפל הענני, גם תהליך היווצרות הכוכב עצמו הוא עדיין ברובו, בגדר תעלומה.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
(צילום: טלסקופ החלל ג'יימס ווב)
טלסקופ החלל ג'יימס ווב, בעל הרזולוציה חסרת התקדים שלו, באמצעות גלי אינפרא-אדום, רואה את מה שהעיניים שלנו לא יכולות לראות. בעזרתו מדענים יכולים לנסות ולפצח את סודות היקום, ב-19 גלקסיות ספירליות סמוכות לנו, ולמפות אותן.
בפרויקט שנקרא Physics at High Angular Resolution in Nearby Galaxies (PHANGS), נכתבו 21 מאמרים המציגים ממצאים ראשוניים על ארבע מהגלקסיות. לג'יימס ווב יש את היכולת לראות את היקום בגלי אינפרא-אדום, גלים ארוכים – שיש להם הסיכוי לחדור מבעד לאבק ולגז, ולהראות למדענים ולעולם תמונות ברורות וחדות.
ועדיין נשארים בחלל. האם אסטרונומים מצאו חור שחור נסתר בגלקסיה שלנו? סימנים של חור שחור כזה נצפו בשביל החלב סביב ענן מולקולרי, כשצוות של אסטרונומים הבחין לפתע ב.. כלום.
3 צפייה בגלריה
הדמיית "החוליה החסרה"
הדמיית "החוליה החסרה"
הדמיית "החוליה החסרה"
(איור: אוניברסיטת קייו, יפן)
כלום שכזה הוא אחת התופעות המסקרנות ביותר ביקום - וזה פשוט צעק להם מבעד לתצפיות - "חור שחור". לא ברור כיצד נוצרים ומתפתחים חורים שחורים סופר-מאסיביים, אבל משערים שהם נוצרו בתנאים קיצוניים ביקום המוקדם.
הגילוי הזה, ביחס לחורים שחורים אחרים מאסיביים, הוא מעניין ונדיר - כיוון שלא מדובר בחור שחור של ממש, אלא הוא שייך לקבוצת החורים השחורים בעלי המסה הבינונית, הנקראים "החולייה החסרה", חורים שחורים עם מאסות שבין 100 ל-100 אלף מאסות שמש.
מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת מחפשים חוקרים את החולייה החסרה, ורק בשנים האחרונות מדענים הצליחו למצוא ארבע כאלה בלבד. אם יזוהה כחור שחור בינוני, הגילוי הזה יהיה החמישי בלבד שנמצא עד כה. "הוא מבודד, משונה, בינוני ובעל קומפקטיות מרחבית", מספרים האסטרונומים מיפן, וזה בדיוק מה שהופך אותו ל"חוליה החסרה" שתספר לנו יותר על מהלך חייו של חור שחור, חידה קוסמית שאסטרונומים יהיו מאוד שמחים לפתור.
ולסיום, שימו לב לשקט – מדענים גילו מין חדש של צפרדע בטנזניה. מה כל כך מיוחד בצפרדע הזאת? היא לא יכולה לקרקר, והיא שקטה לחלוטין. אילמת. וכיאה לכל סיפור גילוי מין חדש, גם כאן החוקרים מצאו את הצפרדע, בזמן שחיפשו דו חי אחר בכלל.
3 צפייה בגלריה
הצפרדע השקטה
הצפרדע השקטה
הצפרדע השקטה
(צילום: מתוך המחקר)
התכונה יוצאת הדופן של הצפרדע תוארה כממצא מדהים, שנחשף במעלה אחד ההרים של טנזניה. "זו קבוצה מאוד מוזרה של צפרדעים", תיארה אותם החוקרת, כמין חדש בסדרת Hyperolius. מצד אחד, הן עשויות להשתמש בשקט שלהן כדי לחמוק מטורפים, אבל צפרדעים משתמשות בצלילים שלהן גם כדי למשוך בן זוג. חוקרים מניחים שהן נעזרות בדרכים אחרות כדי לזהות ולמשוך האחד את השנייה - כמו קוצים זעירים על גרון הזכרים או עמוד השדרה. הגילוי החדש הוא ניצחון גדול למאמצי השימור, והאמת - שזה כלל לא מפתיע שהמין החדש נחשף ברכס הרים בטנזניה - כ-25% מכל מיני החולייתנים המופיעים שם, אינם נמצאים בשום מקום אחר על פני כדור הארץ. מקום מרתק עם מגוון ביולוגי עשיר, שלפני מיליוני שנים היה יער טרופי מטורף.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי