במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023 הובלו לנמלי ישראל 502,493 טלאים ועגלים במשלוחים החיים (69,871 מתוכם הועברו לרשות הפלסטינית) – כך עולה מנתוני משרד החקלאות שפורסמו השבוע.
מדי שנה מובלים לישראל מאות אלפי בעלי חיים לפיטום ולאחר מכן לשחיטה, במסעות ימיים מאירופה ומאוסטרליה. המשלוחים נמשכים על רקע תנאי מסע קשים הכוללים צפיפות, חוסר גישה למזון ולמים במקרים רבים, חשיפה למחלות, זיהום סביבתי ובעקבות כך גם סכנה לבריאות הציבור. מפעם לפעם מתועדים מקרים של פליטת גוויות בעלי חיים שנזרקו מהאוניות לחופי הים בישראל.
הנתונים הנוכחיים של משרד החקלאות מעידים על ירידה של כ-8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, שבמהלכה הובלו בדרך זו לישראל 546,364 טלאים ועגלים (מתוכם 60,462 הועברו לרשות הפלסטינית). עם זאת, העשור האחרון הראה קפיצה של יותר מ-500% בהיקף המשלוחים החיים לישראל. העלייה הגיעה לשיא בשנת 2022, שבה הובלו לישראל 925,440 טלאים ועגלים (105,853 מתוכם הועברו לרשות הפלסטינית).
בכנסת מנסים לחוקק חוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים בתוך שלוש שנים, אך ללא הצלחה. בשנת 2018 (הכנסת ה-20), הצעת חוק שהוביל ח"כ מיקי זוהר זכתה לתמיכת הממשלה ואושרה בקריאה טרומית במליאה ללא התנגדויות, אולם הליך החקיקה נפסק עקב הקדמת הבחירות.
המשלוחים החיים החלו לתפוס תאוצה בסוף שנות ה-90 כתוצאה ממדיניות כלכלית שנתנה הקלות במכס ליבואני עגלים. במקביל ניתנו מענקי פיצוי לתעשייה המקומית, על מנת שלא תתנגד ליבוא. בשנים האחרונות משטר המכס השתנה, ולצד הפטור ממכס ביבוא עגלים ב-2022 הוחלט לבטל גם את המכס ביבוא בשר.
בחודש ספטמבר האחרון, מרכז המידע והמחקר בכנסת פרסם דוח העוסק בניתוח כלכלי של הצעה לביטול הדרגתי של יבוא מקנה (משלוחים חיים) והסרת חסמי יבוא על בשר מצונן. בדוח, שנכתב על ידי הכלכלנית בת חן רוטנברג, עלה שבטווח הארוך, ייתכן שיהיה ניתן לבטל את המשלוחים החיים ללא פגיעה כלכלית בצרכני הבשר.
בדוח נכתב כי ביטול הדרגתי של המשלוחים החיים יוכל להתקיים אם תתאפשר "פתיחת שוק בשר מצונן לייבוא באמצעות הפחתה מלאה של המכסים ללא מכסות, הארכת חיי המדף, חיזוק המערך הלוגיסטי (הסמכת משגיחי כשרות וכדומה), ביצוע שחיטה כשרה על ידי גורמים מקומיים במדינות המקור ומתן אפשרות לייבא בשר מצונן לא כשר, העשויים להוביל להמשך הגידול החד ביבוא בשר מצונן, ולמיתון העלייה האפשרית במחיר הבשר הטרי בגין הפסקת יבוא מקנה בטווח הקצר, כך שבטווח הארוך יתכן ומחירו של הבשר הטרי לצרכן ירד".
באשר למשלוחי הטלאים, נכתב בדוח כי "לדעת גורמים מקצועיים במשרד החקלאות, אם יופסקו משלוחי הצאן החיים לישראל, יש ביכולת הגידול המקומי לענות על מידת הביקוש לבשר צאן, כיוון שדרך גידולו של הצאן הוא בדירים ולא במרעה וניתן לבנות דירים נוספים המכילים את הכמות הנדרשת".
מדינות רבות ביצעו לאחרונה הגבלות ואף אסרו ייצוא של בעלי חיים במשלוחים חיים. בין השאר, בסוף אפריל השנה נכנס לתוקף איסור על משלוחים חיים ימיים מניו-זילנד, שהייתה בעבר יצואנית גדולה של משלוחים חיים. במקביל, שופט פדרלי בברזיל פסק שיש לאסור על יצוא משלוחים חיים מהמדינה, בשל הפגיעה ברווחת בעלי החיים. כמו כן, החל מיולי, ייאסר יצוא של משלוחים חיים מגרמניה למדינות מחוץ לאיחוד האירופי.
גם אוסטרליה הודיעה השנה על צמצום המשלוחים, והחל מ-2025 היא תחדול לייצא טלאים (עזים) דרך הים.
"בכל שנה, מאות אלפי טלאים ועגלים מיטלטלים בים בצפיפות קיצונית ובזוהמה - רק בשביל שידחסו אותם באלימות למשאיות כשיגיעו לנמל וישלחו אותם לשחיטה. הציבור כבר הביע את ההתנגדות שלו לתעשייה הזאת באופן גורף", אמרו בעמותת אנימלס.
לדבריהם, "יותר ישראלים בוחרים להוציא מהצלחת מוצרים שכרוכים בהתעללות. אל מול החמלה שמפגין הציבור, עומדים אינטרסים כלכליים צרים של קומץ יבואנים שאדישים לרחשי הציבור כפי שהם אדישים לסבלם של בעלי החיים. הגיע הזמן שחברי הכנסת יממשו את רצון הציבור ויקדמו את החקיקה להפסקת המשלוחים החיים לישראל".
ירון לפידות, ממייסדי ישראל נגד משלוחים חיים, הוסיף כי "כבר שנים שאנו חושפים פרקטיקה קשה ואכזרית במשלוחים החיים שכוללת אלימות, חוסר בתנאי רווחה הולמים, צפיפות קשה, פליטת גופות בחופי הים, פליטת טונות של שפכים מאוניות היבוא ומעבר מחלות בין בעלי החיים. אנו קוראים לכנסת ישראל לגלות אמפתיה ומוסריות כלפי בעלי החיים האומללים ולהפסיק באופן מיידי ולצמיתות את הפרקטיקה הנוראית הזאת".