צילום הרנטגן של היקום: טלסקופ החלל היפני XRISM, ששוגר לפני כשנה לחלל, נועד לקדם את ידיעותינו על קצה המרחב-זמן של חורים שחורים, התפתחות של צבירי גלקסיות ופיצוצים קוסמיים המעידים על היווצרות היסודות ביקום. לאחרונה הצוגו ביפן כמה גילויים חדשים של הטלסקופ, שבין חברי הצוות המדעי המצומצם שלו חבר גם פרופ' אהוד בכר מהפקולטה לפיזיקה בטכניון.
2 צפייה בגלריה
החור השחור NGC 4151, הדמיה
החור השחור NGC 4151, הדמיה
החור השחור NGC 4151, הדמיה
(הדמיה: סוכנות החלל היפנית, סוכנות החלל האירופית)
הטלסקופ חשף בין היתר את גילוי המבנה התלת-ממדי של שרידי הסופרנובה N132D בענן המגלני הגדול, גלקסיית לווין של שביל החלב שלנו. השרידים, שנוצרו מהתפוצצות שהתרחשה לפני כ-3,000 שנה, מספקים חלון חסר תקדים לחייהם ולמותם של כוכבים מסיביים. בין השאר מגלים ממצאי הטלסקופ כי גלי ההלם שנוצרו כתוצאה מן ההתפוצצות חיממו אותו לטמפרטורות גבוהות במיוחד – בסביבות 10 מיליארד מעלות צלזיוס.
בנוסף XRISM גילה את המבנה שסביב החור השחור הענק בגלקסיה NGC 4151, הנמצא כ-62 מיליון שנות אור מכדור הארץ. התצפיות של טלסקופ החלל מספקות תובנות חסרות תקדים לגבי החומר המקיף את החור השחור שבמרכז הגלקסיה, שמסתו גדולה פי 30 מיליון ממסת השמש.
טלסקופ XRISM בנוי משני מכשירים מדעיים. אחד מהם הוא Resolve - ספקטרומטר היודע לזהות את האנרגיה (צבע) של פוטוני X בהפרדה גבוהה. לדברי פרופ' בכר, "ספקטרומטר Resolve הוא מהפכה טכנולוגית. הגלאי שלו בנוי מפיקסלים על-מוליכים המוחזקים בטמפרטורה נמוכה. כל פגיעה של פוטון X בפיקסל מעלה את הטמפרטורה ומשנה את התכונות החשמליות שלו, וכך מתאפשרת מדידה מדויקת – מדויקת באופן חסר תקדים - של אנרגיית הפוטון".
2 צפייה בגלריה
ניתוח המידע על החור השחור NGC 4151
ניתוח המידע על החור השחור NGC 4151
ניתוח המידע על החור השחור NGC 4151
(צילום: סוכנות החלל היפנית, סוכנות החלל האירופית)
פרופ' בכר הוסיף: "Resolve עובד כבר שנה בחלל ומחולל קפיצת מדרגה מבחינת המידע המתקבל על המקורות שעליהם מסתכל הטלסקופ. הוא מסייע לנו למפות תופעות חשובות ביקום ועל בסיסן להבין תהליכים דינמיים הקשורים ליצירת יסודות ולהתפתחות מבנים קוסמיים. זהו פרויקט מרגש מאוד ואנו עמוסים בנתונים חדשים המגיעים אלינו מדי יום מן החלל באמצעות XRISM. העבודה הבלתי פוסקת על התצפיות מספקת לנו תגליות וחידות על המקורות האסטרופיזיקליים".
XRISM הוא פרויקט משותף של סוכנות החלל של יפן (JAXA) ונאס"א עם תרומה של סוכנות החלל האירופית. פרופ' בכר הוא החוקר היחיד בצוות המדעי של הטלסקופ שאינו נמנה על מדינות אלה, והוא מונה באופן אישי על ידי מנהל המכון לחקר החלל של יפן. פרופ' בכר ממלא תפקיד מרכזי בפענוח התצפיות של XRISM בשנה הראשונה לפעולתו, וכמה מהדוקטורנטים בקבוצת המחקר שלו בטכניון מעורבים בפעילות זו.