(צילום: סטס קופולו)


טלסקופ החלל ג'יימס ווב תיעד גלקסיה ספירלית, שנלכדה עם "פרטים חסרי תקדים" בעדשת המצלמה. גלקסיה ספירלית מורכבת מדיסקה שטוחה וזרועות מעוגלות היוצרות מבנה ספרילי, וגם הגלקסיה שלנו היא כזאת.
הגלקסיה, שתיעד טלסקופ החלל המתקדם, ממוקמת במרחק של 29 מיליון שנות אור מכדור הארץ, וצולמה בעבר, על ידי טלסקופ החלל האבל, אם כי ברזולוציה הרבה פחות טובה.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיה IC 5332, שתיעד ג'יימס ווב
הגלקסיה IC 5332, שתיעד ג'יימס ווב
הגלקסיה IC 5332, שתיעד ג'יימס ווב
(צילום: נאס"א)
בצילומים קודמים של גלקסיות כאלה מבחינים במעין אבק המסתיר את מירב היופי שלהן, כעת - בזכות המכשירים המתקדמים של ג'יימס ווב היא מוצגת במלואה, כיוון שבזכות היכולת של הטלסקופ החדש לזהות אור אינפרא-אדום - ניתן לחדור אבק בין כוכבי. הגלקסיה, ששמה IC 5332, משתרעת על פני כ-66,000 שנות אור.
ועכשיו, האם הזאב המשובט הראשון בעולם נולד בסין? כך על פי דיווחים מקומיים, והתמונות פשוט מקסימות. חברה סינית לשיבוט חיות הודיעה על הולדתו של הזאב הארקטי המשובט הראשון בעולם, שגדל ברחמה של פונדקאית לא קונבנציונלית – נקבת הכלב ביגל.
הנקבה המשובטת נקראה מאיה, ויחד עם הכלבה שנשאה אותה, נחשפו לעולם, החודש, באתר החדשות הסיני גלובל טיימס, 100 ימים לאחר שמאיה הגיחה לאוויר העולם במעבדה בבייג'ינג. אחרי ההצלחה, שהתהליך שלה ארך כשנתיים, החברה רוצה להשתמש במומחיות שלה כדי לעזור ולשבט מינים בסכנת הכחדה.
3 צפייה בגלריה
מאיה, הזאבה המשובטת
מאיה, הזאבה המשובטת
מאיה, הזאבה המשובטת
(צילום: https://www.sinogene.org/)
אז איך עבד התהליך? החוקרים יצרו בתחילת הדרך 137 עוברי זאבים, מתוך אותם העוברים, 85 הושתלו בהצלחה בפונדקאיות, ומתוכם רק אחד התפתח במלואו במהלך ההיריון - העובר הזה הוא בעצם מאיה. אז מדוע השתמשו בביגל? אין מספיק נקבות זאבים לניסויים כאלה, למרבה המזל - כך הסבירו החוקרים - כלבים חולקים מספיק דנ"א עם זאבים כדי שההיריון יעבור בהצלחה. כשהיא תגדל קצת, תעבור מאיה לחיות עם זאבים בני מינה.
ולסיום, נשארים בגזרת הזאטוטים, עם מחקר שמראה עדויות לשימוש במנשאים כבר לפני 10,000 שנים. זה בסך הכל דיי הגיוני שבני אדם, אפילו לפני הרבה מאוד שנים, היו צריכים מתקן כדי לסחוב בו את התינוקות שלהם כשהם נעים ממקום למקום, אבל מכיוון שקיימות מעט עדויות לכך, לא הבחינו מספיק בבדי מנשא לתינוקות בחפירות ארכיאולוגיות.
3 צפייה בגלריה
איור של מנשא קדום
איור של מנשא קדום
איור של מנשא קדום
(איור: אוניברסיטת מונטריאול)
כעת, מחקר חדש של צוות מדענים מאוניברסיטת מונטריאול טוען לראיות כאלה, ומשליך אור על האופן שבו טופלו ילדים אי שם לפני אלפי שנים. על פי הממצאים, החוקרים חילצו מידע על חרוזים שנתפרו על פיסת עור שנמצאו בקברה של תינוקת בת כחודש וחצי באיטליה. המחקר הזה תורם לאיסוף המידע על אודות טיפול בילדים בתקופות קדומות.