תל־אביב תחגוג היום (ד') 100 שנים לביקורו ההיסטורי בישראל של אלברט איינשטיין, אבי תורת היחסות – שזכה ליחס חם ביותר מהעיר.
3 צפייה בגלריה
אלברט איינשטיין בביקור היסטורי בת"א, שבו הוענקה לו אזרחות כבוד
אלברט איינשטיין בביקור היסטורי בת"א, שבו הוענקה לו אזרחות כבוד
אלברט איינשטיין בביקור היסטורי בת"א, שבו הוענקה לו אזרחות כבוד
(צילום: אוסף גרשון גרא, ארכיון התמונות ע"ש שושנה ואשר הלוי-יד יצחק בן-צבי)
איינשטיין היה הראשון לקבל את התואר אזרח כבוד של העיר תל-אביב, שהוענק לו במהלך ביקורו. הוא ורעייתו השתתפו באירועים ללא הפסקה, שכללו בין היתר נשפים חגיגיים, סיור בגימנסיה ובמוסדות עירוניים שונים, טיולים ברחובותיה של תל-אביב – והכל כשהמונים נלהבים מלווים אותם בכל צעד ושעל, מריעים ומוחאים כפיים למדען המבריק. בתום ביקורו בישראל תיעד איינשטיין את מה שעבר עליו ביומנו האישי, שנמצא כיום בספריית מורגן בניו-יורק, תוך שהוא מדגיש שהביקור בתל־אביב היה "מהנה ומספק".
איינשטיין, כך מתברר, לא היה יכול לסרב להזמנה. בכל זאת, קשה להגיד "לא" כשראש העיר הראשון של תל-אביב, מאיר דיזנגוף, שולח לך מכתב הזמנה כל כך מכובד ומלא קומפלימנטים. "לכבוד המלומד החשוב פרופ' אלברט איינשטיין", פתח דיזנגוף את מכתבו, "עיריית תל-אביב, בקבלה את פניך היום בתוכה בביקור הקצר הזה, מרגישה שהיא נמצאת באחד הרגעים הכי מאושרים מיום ייסוד תל-אביב. בכבוד הגדול שנחלת בעולם המדע בהמצאתך הנפלאה, שמבקיעה דרך חדשה במדעים הפיזיים והמתמטיים, קידשת את שם ישראל אשר בך יתפאר, וגם תושבי העיר העברית הראשונה שבארץ ישראל המחודשת מתגאים בך ומאושרים לראות את פניך בתוכם. וכדי לתת ארשת שפתיים לרגשות ההערצה והאהבה שאנו רוחשים לאישיותך הכבירה, החליטה עיריית תל-אביב לתת לך את התואר והזכות של אזרח נכבד בעירנו".
3 צפייה בגלריה
מכתב בעברית שמיועד לאלברט איינשטיין
מכתב בעברית שמיועד לאלברט איינשטיין
מכתב בעברית שמיועד לאלברט איינשטיין
(צילום: באדיבות ספריית איינשטיין האוניברסיטה העברית)
דיזנגוף הדגיש במכתבו כי זאת הפעם הראשונה שאדם כלשהו מקבל את התואר הנכבד של אזרח כבוד של תל-אביב.
התגובה של איינשטיין להחלטה הייתה מרגשת ביותר. "אני מביע תודתי העמוקה על הכבוד הגדול שאתם מחלקים לי", השיב אז, "אמנם זכיתי כבר להיעשות לאזרח כבוד של העיר ניו-יורק, אבל פי עשרה אני מאושר להיות אזרח של העיר העברייה היפה".
מאה שנים עברו מאז, אבל תל-אביב לא שוכחת. הערב יואר בניין העירייה ב"משוואת איינשטיין" - E=mc² (אנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע). בנוסף, ביקורו של איינשטיין בעצם החל מסורת ארוכת שנים של הענקת תואר אזרח כבוד של העיר.
3 צפייה בגלריה
היומן של איינשטיין
היומן של איינשטיין
היומן של איינשטיין
וכך, בחודש הבא יוענק תואר אזרחות כבוד לשנת 2023 ליצחק הרצוג, נשיא מדינת ישראל – תפקיד שהוצע ב־1952 לאיינשטיין והוא החליט לוותר עליו; דורית ביניש – נשיאת בית המשפט העליון בדימוס; שרונה וגיל־עד חריש - מקימי עמותת "לשובע"; ואסתר רוט שחמורוב - כלת פרס ישראל לספורט ותרבות גוף וספורטאית אולימפית.