צעד משמעותי במאבק לשימור על האוקיינוסים: נציגים מיותר מ-100 מדינות חתמו הלילה (ראשון) על אמנה של האו"ם שתגן על מים בינלאומיים. האמנה נחתמה בבנייני האו"ם שבניו יורק בתום יותר מ-35 שעות של שיחות, ולאחר כשני עשורים של משא ומתן. לפי האמנה, עד שנת 2030, שני שלישים מהמים הבינלאומיים, המהווים 30% מהאוקיינוסים, יהפכו לשמורות טבע.
4 צפייה בגלריה
חיים ימיים באוקיינוס
חיים ימיים באוקיינוס
חיים ימיים באוקיינוס
(צילום: AP)
"זהו יום היסטורי לשימור טבע, וסימן שגם בעולם מפולג, שימור טבע ואנשים יכול להתעלות על גיאו-פוליטיקה. אנחנו מחמיאים למדינות על כך ששמו בצד את המחלוקות וחתמו על אמנה שתגן על האוקיינוסים, תחזק את החוסן שלנו בהתמודדות עם משבר האקלים, ותשמור על החיים ועל הפרנסה של מיליארדי אנשים", אמרה לורה מלר, קמפיינרית אוקיינוסים בגרינפיס.
לדבריה, "אנחנו סוף סוף יכולים לעבור רק שיחה לשינוי אמיתי בים. מדינות חייבות לאמץ את האמנה ולאשרר אותה בהקדם האפשרי".
4 צפייה בגלריה
כריש לוויתן
כריש לוויתן
כריש לוויתן
(צילום: Shutterstock)
האמנה תספק מסגרת משפטית להקמת אזורים מוגנים ימיים נרחבים כדי להגן מפני אובדן חיות בר ולחלוק את המשאבים הגנטיים של הים הפתוח. היא תקים ועידה של הצדדים, שתיפגש מעת לעת ותאפשר למדינות החברות להתייחס לסוגיות כמו ממשל ומגוון ביולוגי.
האוקיינוסים מהווים בית גידול לשפע של מינים ומערכות אקולוגיות ייחודיות, ושמירה עליהם היא קריטית בהתמודדות עם שינוי האקלים - האוקיינוסים ​​ספגו יותר מ-90% מעודפי החום בעולם בעשורים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
עושר ימי באוקיינוס
עושר ימי באוקיינוס
עושר ימי באוקיינוס
(צילום: AP)
עם זאת, הם גם מאוד פגיעים. שינויי האקלים גורמים לטמפרטורות האוקיינוסים לעלות, ונגרמת פגיעה לחיים הימיים. הפעילות האנושית עליהם ​​מוסיפה לחץ, הכולל בין השאר דיג תעשייתי, ספנות, וכרייה במעמקי הים שצפוייה להתחיל בקרוב.
כיום, רק 1.2% מהמים הבינלאומיים מוגנים, ורק 8.0% מוגדרים כ"מוגנים מאוד". בגרינפיס ציינו שכדי להגיע למימוש של האמנה עד 2030, יהיה צריך להגן על 11 מיליון קמ"ר של אוקיינוסים מדי שנה. האזורים המוגנים החדשים יציבו מגבלות על כמות הדיג שיכולה להתקיים, על נתיבי השיט ופעילויות כריית מים עמוקים.
4 צפייה בגלריה
לוויתנים באוקיינוס השקט, טוגה
לוויתנים באוקיינוס השקט, טוגה
לוויתנים באוקיינוס השקט, טוגה
(© Paul Hilton / Greenpeace)
החתימה נעשית בהמשך ישיר לאמנה על שמירת 30% מהמגוון הביולוגי העולמי, עליה חתמו מדינות העולם בדצמבר 2022, במסגרת ועידת המגוון הביולוגי ה-15 של האו"ם (COP 15).
מ"החצי הכחול" - פרויקט הים של החברה להגנת הטבע, נמסר: "אמנם לישראל אין פעילות ב-High Sea, אך מה שכן באחריותנו אלו המים הכלכליים, האזור הימי ממרחק 22 ק"מ מהחוף ומערבה. לכן, אנו קוראים לממשלה לקדם בדחיפות רשת שמורות טבע ימיות בהיקף 30% מהמים הכלכליים, בהתאמה לנכתב בקווי היסוד שלה, ולמתחייב מאמנת המגוון הביולוגי. בימים אלו החברה להגנת הטבע משלימה גיבוש תכנית אב לשמורות במים הכלכליים, בסיוע מיטב חוקרי האקדמיה. התכנית תושק בכנס יום האוקיינוסים שיתקיים ב-1.6 באוניברסיטת חיפה, ואנו קוראים לממשלה לאמץ את התכנית".