מכתב משנת 1547 חושף את חששותיו של המלך הספרדי ממזימת התנקשות צרפתית בחייו. צוות של חוקרים פיצח קוד שמתוארך לתקופה שלפני כ-500 שנה, המתאר מזימה צרפתית שמטרתה לרצוח את קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה ומלך ספרד.
4 צפייה בגלריה
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו עם המכתב של קרל החמישי
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו עם המכתב של קרל החמישי
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו עם המכתב של קרל החמישי
(צילום: AFP)
קרל החמישי היה אחד האנשים החזקים ביותר של המאה ה-16, זאת לאור העובדה כי עמד בראש אימפריה עצומה ששלטה על רוב מערב ומרכז אירופה. תקופת שלטונו נמשכה יותר מ-40 שנים. הוא זכור בעיקר כמלך ספרד בשנים 1556-1516 (שם כונה קרלוס הראשון) וכקיסר האימפריה הרומית הקדושה בשנים 1556-1519, כשהוא יורש מהוריו, פליפה (מלך קסטיליה, המוכר גם כ"פליפה היפה") וחואנה הראשונה (מלכת קסטיליה, המוכר גם כ"חואנה המשוגעת"), נחלות רבות, עד כדי כך שבתקופתו כונתה ממלכתו "האימפריה שבה השמש אינה שוקעת לעולם".
פרק הזמן שנדרש לצוות ממעבדת המחקר לוריה שבמזרח צרפת, כדי לפענח את המכתב שכתב הקיסר ב-1547 לשגריר שלו בחצר המלוכה שבצרפת, היה שישה חודשים, בשל המורכבות של המכתב. באותה תקופה סוערת, התחוללו מספר מלחמות שגררו מתחים בין ספרד לצרפת, שנשלטה באותה העת על ידי פרנסואה הראשון, שהושפע מתרבות הרנסאנס של איטליה, והוציא הון תועפות לשם הקמת טירות חדשות ובנייה מחדש של טירות קיימות. דוגמה אחת לכך הייתה כשבנה מחדש את ארמון הלובר בפריז, שבימי הביניים שימש כמבצר, והפך אותו לבניין מפואר בסגנון הרנסנס האיטלקי. בנוסף, הוא היה זה ששכנע את לאונרדו דה וינצ'י לעזוב את איטליה ולהתגורר בצרפת, מה שהביא לייבוא של יצירות אמנות ובהן ציורו המפורסם של דה וינצ'י, "המונה ליזה".
4 צפייה בגלריה
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו
החוקרות ססיל פיירו (משמאל) וקאמיל דזנקלו
(צילום: AFP)
המכתב של קרל החמישי לז'אן דה סן-מוריס שכב במשך מאות שנים בין האוספים של ספריית סטניסלס (Stanislas library) בנאנסי שבצרפת, שם נשכח ככל שהשנים חלפו. ססיל פיירו, קריפטוגרפית ממעבדת המחקר לוריה, שמעה לראשונה על קיומו ב-2019, ובחלוף שנתיים, הצליחה לשים את ידה עליו ולבחון את הכתוב במכתב שנושא את חתימתו של קרל החמישי. הבדיקה הממוחשבת שביצעה פיירו מצאה כי קיימות משפחות נפרדות של כ-120 סמלים ששימשו את קרל החמישי. לדבריה של פיירו, מילים שלמות הוצפנו בסמל אחד, כשהקיסר החליף את התנועות הבאות אחרי עיצורים בסימנים, בהשראה שמקורה כנראה בערבית. בנוסף לכך, התגלה בחלק אחר של המכתב שימוש בסמלים שאין להם שום משמעות, זאת במטרה להערים על אויביו, במקרה וינסו לפענח את המסר.
פריצת הדרך הגיעה ביוני האחרון, כאשר פיירו הצליחה לזהות ביטוי במכתב, ואז נעזרה בעמיתיה למחקר ובהיסטוריונית קאמיל דזנקלו, כדי לפצח את הקוד המסתורי. "זו הייתה עבודה קפדנית וארוכה, אם כי פריצת הדרך קרתה ביום אחד", אמרה פיירו, שנעזרה במכתב נוסף מז'אן דה סן-מוריס, שבו המקבל שרטט שעתוק של קוד בשוליים. "מדובר באירוע נדיר עבורי כהיסטוריונית, מכיוון שהצלחנו לקרוא מכתב שאיש לא הצליח להבין במשך חמש מאות שנים", הוסיפה דזנקלו. לדבריה, מדובר בממצא שמאשש את המצב באותם ימים, נוכח היחסים בין פרנסואה הראשון לבין קרל החמישי, שחתם על הסכם שלום עם פרסנואה הראשון שלוש שנים קודם לכן, מבלי להתייעץ עם בעל בריתו ושותפו הצבאי, הנרי השמיני.
4 צפייה בגלריה
המכתב המוצפן של קרל החמישי משנת 1547
המכתב המוצפן של קרל החמישי משנת 1547
המכתב המוצפן של קרל החמישי משנת 1547
(צילום: AFP)
דזנקלו הוסיפה: "לא היה ידוע הרבה על העלילה, אבל פענוח הקוד הדגיש את הפחד שחש המונרך באותה העת, בעיקר נוכח שמועות שנפוצו על קונדוטיירי איטלקי (מנהיג שכירי חרב) בשם פיירו סטרוצי, שמועות שהיה על ז'אן דה סן-מוריס לברר את מידת מהיימנותן".
החוקרים מקווים כעת לזהות מכתבים נוספים שנכללו בהתכתבות בין הקיסר לשגריר שלו, במטרה לקבל תמונת מצב על האסטרטגיה של קרל החמישי באירופה. "סביר להניח שנגלה עוד תגליות רבות בשנים הקרובות", סיכמה דזנקלו.
4 צפייה בגלריה
קרל החמישי
קרל החמישי
קרל החמישי
(איור: ויקיפדיה)
המכתב שנשלח בזמן של מלחמת הדתות בגרמניה, הקרויה המלחמה השמלקלדית, שבה לחם קרל החמישי ובעלי בריתו הקתולים כנגד אנשי ברית שמלקלדן הפרוטסטנטית, בראשות הקורפירסט יוהאן פרידריך מסקסוניה והרוזן פיליפ מהסן - מלחמה אשר הסתיימה בניצחונו של קרל החמישי ב-1547, שהייתה השנה בה מת פרנסואה הראשון, ככל הנראה ממחלת העגבת שבה נדבק (בנו אנרי השני ירש את הכתר). בסופו של דבר, אף ניסיון התנקשות לא יצא אל הפועל, שכן קרל החמישי הלך לעולמו במנזר ספרדי בשנת 1558 כתוצאה ממחלת המלריה.