תחזית קודרת: הצפון בוער, שיאי חום נשברים בזה אחר זה - בין היתר באזור עמיעד, שבו השתוללה שריפה גדולה - והתחזית לקיץ הקרוב צופה חודשים חמים במיוחד, אפילו באופן קיצוני.
ריאיון עם ד"ר עמית גבעתי
(צילום: ליאור שרון)

בריאיון ל-ynet התייחס מנהל השירות המטאורולוגי, ד"ר עמית גבעתי, למזג האוויר הלוהט ולשריפות - שנגרמו בין היתר בשל ירי של מחבלי חיזבאללה: "דיברנו על יום שני כעל יום מאוד קיצוני. דיברנו על המספר 48 מעלות – שהוא מאוד נדיר. לא ראינו טמפרטורות כאלה בארץ כבר 20 שנה. באזור עמיעד הגענו ל-47 מעלות, שיא שלא היה כבר 80 שנה. זה היה יום קיצוני. לא סתם עוד יום רגיל".
הוא הסביר כי תנאי מזג האוויר הקיצוניים, גרמו להתפשטות השריפות בצפון: "לא סתם ראינו את המראות בצפון. השילוב של טמפרטורות גבוהות, יובש קיצוני בפנים הארץ, ורוחות צפוניות שהגיעו מלבנון, הוא שגרם לאפקט הזה".
בשירות המטאורולוגי נמסר כי אתמול נשבר השיא לחודש יוני בתחנת גילגל שבבקעת הירדן - 48.1 מעלות. מדובר גם בטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה במקום זה 22 שנה. השיא האבסולוטי נמדד ב-21.6.42 בטירת צבי - 54 מעלות. בבית שאן ובכפר נחום שליד הכינרת נמדדו 45 מעלות, בקריית שמונה שבה כאמור השתוללו שריפות רבות היו 43 מעלות, בכרמיאל 41 מעלות, בירושלים - 37. במישור החוף הטמפרטורות היו נמוכות בהרבה, ובתל אביב נמדדו בצהריים 27 מעלות “בלבד”.
ד"ר גבעתי אמר כי אמנם עברנו את שיא החום של המערכת הקיצונית, אבל מזג האוויר ימשיך להיות חם מאוד: "עברנו את השיא, השיא היה עם יום מאוד קיצוני. אבל יש בשורה לא טובה - גם בימים הקרובים אנחנו בתנאים שמעודדים התפשטות של שריפות. מזג האוויר עדיין חם מהרגיל ויבש, עדיין יש רוחות חזקות, לחות מאוד נמוכה. לא כמו אתמול. במקום 48 מעלות, יהיו 45. עד סוף השבוע אנחנו בתנאים מאוד קיצוניים. ליבנו עם הכבאים שנלחמים יום ולילה כבר כמה ימים".
2 צפייה בגלריה
שריפה בעמיעד
שריפה בעמיעד
47 מעלות נמדדו. השריפה בעמיעד
(צילום: כבאות והצלה צפון )
2 צפייה בגלריה
שריפה בקרית שמונה
שריפה בקרית שמונה
41 מעלות נמדדו. שריפה בקרית שמונה, אתמול
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
מנהל השירות המטאורולוגי הוסיף כי הקיץ הקרוב צפוי להיות חם מהרגיל באופן קיצוני. "חווינו זאת באפריל עם שיא של 84 שנים בתל אביב, עכשיו זה מגיע מזרחה וצפונה", הוא אמר. "חודש אפריל היה חם בצורה קיצונית. מאי היה חם, אבל לא קיצוני. השבועות הקרובים, החודשיים הקרובים, יהיו חמים מהרגיל אצלנו ובכל המזרח התיכון. אצלנו יחסית המצב טוב, בעיראק, ירדן וסוריה עברו את 50 המעלות".
ד"ר גבעתי חזר ואמר כי מדובר בתוצאה של משבר האקלים: "ישראל התחממה ב-1.5 מעלות ב-30 השנים האחרונות. זה המון. זה חצי מעלה לעשור. זהו קצב התחממות מאוד גבוה. ישראל היא מהמדינות שמתחממות הכי מהר בעולם". הוא התייחס גם לדיון שהתקיים הבוקר בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת: "היום ידונו בכנסת בחוק האקלים, בתקווה שלישראל יהיה חוק אקלים - שנוכל להתמודד טוב יותר עם המגמות האלה".