אי אפשר שלא להיכבש בקסמם של העופות הדורסים. טורפי העל של השמים הם מלאי עוצמה ויופי והם גם מרתקים ובעלי חשיבות עצומה בממלכת הטבע. צפו בסרטון של רשות הטבע והגנים.
חיות ב-60 שניות - עופות דורסים
(צילום: יובל דקס)

צילום: יובל דקס | עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג | קריינות: קובי מאור
העופות הדורסים מחולקים לדורסי יום ודורסי לילה. בין דורסי היום נמצא למשל את הנשר, הרחם, העיט, הנץ, הבזים ועוד. לעומת זאת, אם נצא בלילה נפגוש את התנשמות והינשופים למיניהם. המשפחה הגדולה ביותר בסדרת הדורסים היא הניציים. שם נמצא את השלך, הדיות, הרחם, העיטים, הזרונים, עיטם לבן-זנב ועוד. חלקם נמצאים באופן קבוע (יציבים כל השנה) וחלקם מגיעים בזמן הנדידה.
אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, הרחיב על העופות הדורסים:
העופות הדורסים זכו לשמם בזכות השיטה שבה הם לוכדים את הטרף או מחזיקים בו בעת האכילה: הם עומדים עליו ואוחזים בו ברגליהן המצוידים בטפרים חדים הננעצים במזון. יש הצדים ציפורים במרדף באוויר, שיכול להגיע למהירויות העולות על 100 קמ"ש כמו בז הנודדים, למשל, או במרדף בתוך סבך צפוף והפתעת הטרף – כמו הנץ המצוי.
3 צפייה בגלריה
אית צרעים
אית צרעים
אית צרעים
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
עופות אחרים, כמו הנשר והרחם, ניזונים מנבלות ומשמשים למעשה כסניטרים של אזור המחייה שבו הם נמצאים. רוב הדורסים יאכלו לרוב פשוט בעלי חיים שקטנים מהם, אך יש גם דורסים בררנים יותר או עם התמחויות יחודיות. החיוויאי, דורס יום ממשפחת הניציים, מתמחה בציד ואכילת נחשים גם הארסיים ביותר. אלה גם אלה מאתרים את מזונם בזכות ראייה חדה במיוחד.
העופות הדורסים מגוונים גם בבחירת מקום החיות המועדף עליהם. רבים מאד, ובהם הנשרים ובזי הצוקים, למשל, יעדיפו את המצוקים הגבוהים. מיני הזרונים כזרון השדות נמצא בעיקר בשדות הפתוחים, שם הוא צד ציפורי שיר ומכרסמים קטנים. מינים אחרים, מקנני עצים, יעדיפו יערות וחורשים צפופים כעיט החורש וכנץ המצוי.
3 צפייה בגלריה
עיטם לבן זנב
עיטם לבן זנב
עיטם לבן זנב
(צילום: יורם מלכה, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
אוח עיטי בהר המנוחות בירושלים
אוח עיטי בהר המנוחות בירושלים
אוח עיטי בהר המנוחות בירושלים
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
אוכלוסיית הדורסים בישראל נמצאת בסכנה בעיקר בגלל הרעלות. יחד עם זאת, יש מינים הנפגעים בנוסף או בעיקר מהגורמים הבאים: פגיעה מתשתיות אנרגיה (התחשמלות והתנגשות), הפרעות לקינון בשל ירידה משבילים וקרבה לקינון, צמצום שטחי מחייה ופגיעה ישירה כתוצאה מציד לא חוקי. כדי להתמודד עם הסכנות האלו הוקם פרויקט בשם "פורשים כנף" המשותף לרשות הטבע והגנים, לחברה להגנת הטבע ולחברת החשמל לישראל. מדי שנה ממוגנים עוד ועוד עמודי חשמל, כדי לצמצם ולבסוף גם למנוע מקרים של התחשמלות. בנוסף, הוקמו גרעיני רבייה ומדי שנה מאוקלמים ומשוחררים לטבע עופות שנולדו בגרעיני הרבייה.
פרויקט מרתק נוסף הוא "עופות דורסים בשידור חי", דרכו יכול כל אדם בישראל ובעולם לצפות בשידור ישיר בקינים של עקב עיטי, חיוויאי, אוח, עיט ניצי ונשר. לפרויקט יש עוקבים והמוני מעריצים נלהבים שעוקבים אחר העופות, מכירים את הסיפור של כל אחד מהם ועוקבים מקרוב אחר הדרמות והאקשן של עולם הטבע. הפרויקט הוא שיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן דוכיפת, צה"ל (צבא הגנה לטבע), קרן המורשת ו"פורשים כנף".
רוצים ללמוד עוד על חיות הבר בישראל? היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים >>