אלפי צדפות ממין ליביה חלודה ואבובית ישרה נפלטו לחוף הים בעכו. המומחים אינם יודעים מהי הסיבה להופעתן - האם זו תוצאה של התחממות מי הים התיכון, זיהום או דבר אחר?
צדפות נדירות בחוף בעכו
(צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים)

השבוע הבחין שי קבסה, פקח ימי של רשות הטבע והגנים, בממצא מדהים ומפתיע. על קו חוף הים של עכו הוא ראה אוסף גדול של צדפות חיות שנפלטו מהים, ביניהן ליביה חלודה (שאת קשוותיה אנחנו רגילים למצוא בשיטוטינו על החוף כשהן מנותקות זו מזו וללא הצדפה עצמה החיה בינהן) ואבובית ישרה.
קבסה סיפר על איתור הצדפות: "במסגרת פעילות אכיפה בחוף הים בעכו, נגלה לעיני מראה יוצא דופן. לאורך כ 150 מטר, נשטף החוף בצדפות ליבייה חלודה ואבובית ישרה. לאחר בירור מול אקולוגית הרשות, רותי יהל, נאספו דגימות שהועברו לבדיקה כיוון שמדובר בארוע נדיר ביותר. לצערנו חלק היו מתות על החוף, חלקן גוססות, אותן הצליחו לאושש". באחד הסרטונים מעכו ניתן להבחין בצדפה מתחפרת ונעלמת בחול.
3 צפייה בגלריה
ליביה חלודה (מימין) ואבובית ישרה
ליביה חלודה (מימין) ואבובית ישרה
ליביה חלודה (מימין) ואבובית ישרה
(צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים)
הצדפות האלה חיות בים, בקרקעית החולית, אך נדיר לראות אותן על החוף. בים אנחנו רואים את השלד החיצוני של הצדפה, ובפנים יושבת הרכיכה. הן יושבות בקרקעית הים מחופרות בחול ומסננות מים מהים, וניזונות מהחלקיקים הקטנים. "מאוד מאוד נדיר לראות אותן כך", אומרת רותי יהל, אקולוגית ים ברשות הטבע והגנים. "זה לא שרואים אותן כמו חלזונות או דגים, כי הן מחופרות בחול. לא רואים אותן בחיים בים ובטח שלא בחוף. אנחנו מוצאים את השלד החיצוני שלהן על החוף. אבל ריכוז עצום של צדפות כאלה על החוף, בעודן בחיים, הוא נדיר".
יהל הוסיפה: "הצדפות נשלחו לבדיקה, וחוקרים ינסו להבין מה גרם להן להיפלט לחוף באופן כזה. אם מצבן של הצדפות יאפשר, זו תהיה הזדמנות נדירה לחקור את הביולוגיה שלהן, שכן עד היום לא היו בידינו פרטים חיים בכלל".
3 צפייה בגלריה
חלק מהצדפות היו בחיים
חלק מהצדפות היו בחיים
חלק מהצדפות היו בחיים
(צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים)
בעבר תועדו כמה מקרים כאלה, כשהפעם האחרונה הייתה בין השניים 2000-1997. גם אז הופיעו צדפות מאותו מין באותו אזור בעכו. "אנחנו לא יודעים אם היה זיהום, או התחממות מהירה של המים, כמו מה שקרה בזמן האחרון. אנחנו יכולים להעלות השערות. הבאנו אותן למכמורת כדי לעקוב אחריהן ולנסות לברר את הסיבה. אנחנו מקווים מאוד שזו לא איזו קטסטרופה סביבתית שהובילה לזה", אמרו ברשות הטבע והגנים.
הליבייה החלודה היא צדפה בעלת קונכיה מעוגלת בצבע חלוד אדום-כתום-חום, עם דפנות עבות ופסים בולטים לאורכה. לקשוות הצמודות, במבט צדי, משתווה צורת לב. היא חיה בעומק 100-8 מטרים על גבי מצע רך חולי. אורכה עד 5 ס"מ. לרוב הצדפה מחופרת בחול ונאחזת במצע בעזרת רגלה השרירית והארוכה, המסייעת לה גם לנוע בעת הצורך, בקפיצות.
3 צפייה בגלריה
צדפות בחוף בעכו
צדפות בחוף בעכו
לא רק הקונכיה. צדפות חיות בחוף בעכו
(צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים)
לחופי ישראל יש 11 מינים נוספים של ליבייה. אבובית ישרה היא מין של צדפה ממשפחת האבוביתיים. צדפה זו גדלה במי ים, ונפוצה בים השחור, ים השיש, הים התיכון ומזרח האוקיינוס האטלנטי. לאבובית הישרה קונכייה מוארכת ופחוסה, הפעורה בשני קצותיה כצינור פתוח. אורכה יכול להגיע ל-15 סנטימטרים.