האם המדינות קרובות להסכם בוועידת האקלים, שנכנסה לתוספת הזמן? גורמים השותפים למשא-ומתן בוועידה בשארם א-שייח אמרו הערב (שבת) כי ייתכן שהגיעו לפריצת דרך באחד הנושאים המרכזיים שעל הפרק בהסכם האקלים - יצירת קרן לפיצוי המדינות העניות שהן קורבנות של מזג אוויר קיצוני, שמחריף עקב פליטת גזי חממה על ידי המדינות העשירות.
4 צפייה בגלריה
מפגינה בוועידת האקלים בשארם א-שייח
מפגינה בוועידת האקלים בשארם א-שייח
מפגינה בוועידת האקלים בשארם א-שייח
(צילום: EPA)
"יש הסכם על אובדן ונזק", אמרה השרה לאיכות הסביבה של האיים המלדיביים, אמינת שאונה, לסוכנות הידיעות AP. כדי שההסכם ייכנס לפועל הוא צריך להיות מאושר פה אחד בהצבעה, שייתכן שתתקיים מאוחר יותר היום. "זה אומר שלמדינות כמו שלנו יהיה סל פתרונות". שר האקלים של ניו זילנד, ג'יימס שו, אמר שגם המדינות העניות שיקבלו את הכסף וגם העשירות שיאלצו לתת אותו - שותפות לעסקה המוצעת.
אם ההסכם יאושר, זה יהיה ניצחון גדול למדינות העניות יותר, שקוראות לפצות אותן על נזקי משבר האקלים, כיוון שהן תרמו מעט לפליטות גזי החממה, דבר שגורם להתחממות כדור הארץ ולאסונות טבע בתדירות גבוהה יותר.
"אני חושב שזה עצום שממשלות מתכנסות כדי לממש לפחות את הצעד הראשון של כיצד להתמודד עם נושא האובדן והנזק", אמר אלכס סקוט, מומחה לדיפלומטיה אקלימית במכון החשיבה E3G. "אבל כמו בכל תחום פיננסי אקלימי - זה דבר אחד ליצור קרן, דבר אחר הוא לגרום לכסף לזרום פנימה והחוצה. העולם המפותח עדיין לא עמד בהבטחתו משנת 2009 להוציא 100 מיליארד דולר בשנה לסיוע בנושאי לאקלים - שנועד לעזור למדינות עניות לפתח אנרגיה ירוקה ולהסתגל להתחממות עתידית".
4 צפייה בגלריה
לנסות להציל את כדור הארץ. מיצג בוועידה בשארם א-שייח
לנסות להציל את כדור הארץ. מיצג בוועידה בשארם א-שייח
לנסות להציל את כדור הארץ. מיצג בוועידה בשארם א-שייח
(צילום: רויטרס)
"טיוטת ההחלטה על מימון אובדן ונזקים מעניקה תקווה לאנשים הפגיעים, שהם יקבלו סיוע על מנת להתאושש מאסונות האקלים ולבנות מחדש את חייהם", אמר הרג'יט סינג, ראש תחום האסטרטגיה הפוליטית העולמית ב-Climate Action Network International.
פרט לאיחוד האירופי, שהודיע על כוונתו להקים קרן פיצוי למדינות העניות, גם ארצות הברית וסין אמורות להעביר כספים. מנהל המשא ומתן הסיני לא הגיב לגבי עסקה אפשרית. משרד המשא ומתן האמריקני, שבו השליח המיוחד ג'ון קרי התגלה כחיובי לקורונה, סירב להגיב. סין וארה"ב הן שתי מזהמות הפחמן הגדולות ביותר בעולם.
4 צפייה בגלריה
השליח המיוחד, ג'ון קרי, שאובחן חיובי לקורונה
השליח המיוחד, ג'ון קרי, שאובחן חיובי לקורונה
השליח המיוחד, ג'ון קרי, שאובחן חיובי לקורונה
(צילום: רויטרס)
אלוק שארמה מבריטניה, שעמד בראש שיחות האקלים שהתקיימו בשנה שעברה בגלזגו, אמר שעדיין יש צורך בעיבוד פרטי ההסכם. "אנחנו ממשיכים לדון", הוא אמר, בדרכו לפגישה בלשכת הנשיאות המצרית של הוועידה.
על פי טיוטת ההצעה של מצרים, מדינות מפותחות "יידרשו" לתרום לקרן, שתתבסס גם על מקורות כסף פרטיים וציבוריים אחרים, כמו מוסדות פיננסיים בינלאומיים. "הצלחנו להתקדם בעניין חשוב", אמר ואאל אבו-למגד, שעומד בראש המשלחת המצרית. עם זאת, ההצעה המצרית לא מציעה ש"כלכלות מתעוררות" גדולות כמו סין יצטרכו לתרום לקרן, כמו שביקשו ארצות הברית והאיחוד האירופי.
בנוסף ההצעה המצרית גם אינה קושרת את הקמת הקרן החדשה לעלייה כלשהי במאמצים לצמצם פליטות גזי חממה, או להגביל את מקבלי המימון למדינות הפגיעות ביותר, כמו ההצעה הקודמת של האירופים.
למעשה, הטיוטות שפרסמה הנשיאות המצרית של הוועידה, על האודות מאמצים להגביר את צמצום הפליטות של גזי החממה וההחלטה הכוללת של השיחות השנה, בקושי מתבססת על מה שהוסכם בגלזגו אשתקד. החבילה המצרית מותירה התייחסות למטרה פחות שאפתנית של הסכם פריז מ-2015 - להגביל את ההתחממות הגלובלית ל"מתחת ל-2 מעלות צלזיוס", שלדברי המדענים היא מסוכנת מדי.
הטיוטה גם לא מציעה יעדים חדשים לטווח קצר עבור מדינות מתפתחות או מפותחות. לדעת מומחים יש צורך להשיג את היעד השאפתני יותר של 1.5 מעלות, שימנע כמה מההשפעות הקיצוניות יותר של שינויי אקלים.
4 צפייה בגלריה
 ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, פרנס טימרמנס, הבוקר
 ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, פרנס טימרמנס, הבוקר
ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, פרנס טימרמנס, הבוקר
(צילום: AP)
שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה בארבוק, אמרה כי האחריות לגורל השיחות "נתונה כעת בידי הנשיאות מצרית של ועידת האקלים". מוקדם יותר היום קרא ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, למדינות להגיע להסכם, שמתבסס על הסכמי אקלים קודמים ולעשות הכול כדי למנוע התחממות של 1.5 מעלות. הוא מתח ביקורת על מדינות אחרות ואמר: "לא ראינו התקדמות מצד השותפות שלנו", וסיכם: "האיחוד האירופי מעדיף לא לקבל החלטה, מאשר לקבל החלטה גרועה".
"האיחוד האירופי מאוחד בשאיפה שלנו להתקדם ולהתבסס על מה שהסכמנו בגלזגו. המסר שלנו לשותפים ברור: אנחנו לא יכולים לקבל שההסכם על 1.5 מעלות מת כאן והיום", אמר טימרמנס. "שרי האיחוד האירופי מסכימים שהמשימה שלנו היא לשמור על יעד 1.5 מעלות בחיים". הוא הוסיף: "כל שרי האיחוד האירופי מוכנים לעזוב אם לא נקבל תוצאה טובה".