הסנאט האמריקני אישר הלילה (יום ב') הצעת חוק בהיקף של כ-740 מיליארד דולר לעשור הקרוב, שנועדה להילחם בשינויי האקלים, להעלות את מיסי החברות על תאגידי ענק ולהוריד את מחירי תרופות. מדובר בניצחון גדול לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. הדמוקרטים מקווים שאישור התוכנית יסייע לסיכויים שלהם לשמור על השליטה בקונגרס בבחירות השנה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
שורת הצלחות לביידן. העביר תוכנית היסטורית למאבק בשינויי אקלים
(צילום: AFP)
התוכנית אושרה לאחר דיונים, שנמשכו כ-27 שעות בסוף השבוע, ומאמצים של סנאטורים רפובלינקים לגנוז את התוכנית. התוכנית עברה ברוב של 51 מול 50, כשהקול המכריע היה של סגנית הנשיא קמאלה האריס, ששברה למעשה את השוויון. לאחר אישור הסנאט הכדור עובר לבית הנבחרים, שגם צריך לאשר את ההצעה. לאחר מכן הצעת החוק תגיע לבית הלבן, שם הנשיא ביידן יחתום עליה. הנשיא האמריקני אמר כי הוא מצפה לחתום על הצעת החוק. ביידן עצמו אמר: "התמודדתי לנשיאות והבטחתי לגרום לממשלה לעבוד שוב למען משפחות עובדות, וזה מה שהחוק הזה עושה - נקודה".
"הסנאט עשה היסטוריה", אמר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. שומר הניף את אגרופיו באוויר כשהדמוקרטים הריעו ואנשי הצוות שלהם הגיבו לתוצאות ההצבעה במחיאות כפיים סוערות. "לאמריקנים שאיבדו את האמונה שהקונגרס יכול לעשות דברים גדולים, הצעת החוק הזו היא בשבילכם", הוא אמר. "הצעת החוק הזו הולכת לשנות את אמריקה במשך עשרות שנים. זו הייתה דרך ארוכה, קשה ומפותלת".
2 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס מגיעה ל סנאט שובר שוויון הצבעה על קידום תוכנית כלכלית
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס מגיעה ל סנאט שובר שוויון הצבעה על קידום תוכנית כלכלית
החוקים עלו במפתיע, 50 סנאטורים דמוקרטים וסגנית הנשיא תמכו
(צילום: AFP)
מנגד, הרפובליקנים אמרו שהצעד החדש יפגע בכלכלה, שקובעי המדיניות נאבקים למנוע ממנה להגיע למיתון. הם אמרו שהמיסים על החברות יפגעו ביצירת מקומות עבודה ויגרמו לעליית מחירים, דבר שיקשה להתמודד עם האינפלציה הגבוהה ביותר במדינה מאז שנות ה-80. "הדמוקרטים כבר שדדו משפחות אמריקניות פעם אחת באמצעות אינפלציה, ועכשיו הפתרון שלהם הוא לשדוד משפחות אמריקניות בפעם השנייה", אמר מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל.
לפי התוכנית, ארצות הברית תעודד ייצור אנרגיה נקייה באמצעות זיכוי מס עבור קניית כלי רכב חשמליים, ייצור פאנלים סולאריים וטורבינות רוח. בנוסף יועברו כספים לחברות המפתחות טכנולוגיית אנרגיה נקייה ושיטות ידידותיות יותר לייצור אנרגיה.
מטרה נוספת שהדמוקרטים שאפו להשיג מזה עשרות שנים שהושגה בסנאט: מתן אישור לממשלה לנהל מו"מ עם חברות תרופות כדי להוריד משמעותית את מחירי תרופות המרשם. "התוכנית להורדת האינפלציה", כפי שמכנים אותה הדמוקרטים, עברה בהצבעה כשאף רפובליקני לא הצביע בעדה.
התוכנית הגיעה להצבעה אחרי חודשים של מאבקים פנים-דמוקרטיים קשים. זהו רק האחרון בשורת הצלחות שצבר לאחרונה הנשיא, בהן חיסול מנהיג אל-קאעידה אל-זווהאירי. אין ספק שההצבעה אתמול העניקה רוח גבית נוספת לביידן ולמפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לקונגרס בנובמבר.