שוב פגיעה קשה בטבע: כתובות רוססו באזור גב צניפים בשמורת הנחלים הגדולים בדרום. בין היתר רוססו במקום כתובות "אללה אכבר", "הצבא החופשי" ו"השבח לאל".
3 צפייה בגלריה
אחת הכתובות בשמורת הטבע
אחת הכתובות בשמורת הטבע
אחת הכתובות בשמורת הטבע
(צילום: רמי טל)
היום (שבת) דיווח מטייל לרשות הטבע והגנים על ההשחתה. פקח רשות הטבע והגנים, יוסי שדה, שהגיע בעקבות הדיווח למקום, סיפר: "במהלך הסיור באזור גב צניפים, אחד המקומות המיוחדים שיש בשמורת הנחלים הגדולים, מוקד משיכה להרבה מאוד מטיילים, ראיתי לפתע כי הושאר חותם גרפיטי בשטח. מדובר באזור בעל ערכיות אקולוגית של מים במדבר.
שדה הוסיף כי זו משימה קשה, להסיר את הכתובות מהסלע. "נצטרך להתארגן כדי לנקות את הכתובות", הוא אמר. שדה הוסיף כי מדובר באחד המסלולים הפופולריים ביותר בפסח ובסוכות ושרוב המטיילים המגיעים לשמורה מגיעים למסלול זה. "אנו מזמינים את הציבור לבקר בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, ללכת על השבילים וליהנות מכל הטוב הקיים בארצנו, אך אני קורא לציבור לסייע לנו בשמירה על הטבע למעננו ולמען הדורות הבאים", אמר שדה. "לצערנו חלק מהמטיילים בוחרים להשאיר על קירות האבן סימנים שמכערים ופוגעים בטבע. חריטות באבן יורדות לרוב בהרטבה עם מים ושפשוף. חריטות עמוקות וצביעה עם טושים מחייבים הורדה באמצעות דיסק שיוף חשמלי. מרבית החריטות שאנו מוצאים בשטח הנן בגובה של אדם ממוצע. חריטות על סלע אבן חול קלה יחסית לניקוי בגלל רכות הסלע, אך חריטות עמוקות לא ירדו לעולם".
3 צפייה בגלריה
"אללה אכבר" על הסלע בשמורת הטבע בדרום
"אללה אכבר" על הסלע בשמורת הטבע בדרום
"אללה אכבר" על הסלע בשמורת הטבע בדרום
(צילום: רמי טל)
שמורת הנחלים הגדולים כוללת חלק גדול ממדבר פארן: אזור מישורי, שבו עוברים שניים מנחלי האכזב הגדולים בישראל נחל ציחור ונחל חיון ויובליהם, ורכס הררי המגיע לשיאו בהר צניפים, ברום 596 מטרים. ייחודה של שמורת הנחלים הגדולים הוא במישורי הסחף הסלעיים שבה - נוף חמדה שאינו מיוצג בשמורות טבע אחרות.
בין בעלי החיים בשמורה, בולטים צבי הנגב, פרא - שהושב לנגב בתחילת שנות ה- 80 - חרדון-צב מצוי, והעופות קורא, חגלה וזנבן.
בתחילת המאה החלו מאמצים להשבת בעלי חיים גדולים לשמורה. מאמצים אלו החלו עם שחרור קבוצת ראמים לבנים באזור באר עדה ונחל פארן סמוך לגבולה הצפוני של השמורה.
3 צפייה בגלריה
מיכל שנמצא באזור שבו רוססו הכתובות
מיכל שנמצא באזור שבו רוססו הכתובות
מיכל שנמצא באזור שבו רוססו הכתובות
(צילום: רמי טל)
רמי טל, שדיווח לרשות הטבע והגנים על הכתובות ותיעד אותן, הוסיף: "חשוב לשמור על הטבע ועל המקומות המיוחדים נקיים מכל לכלוך, סימן וגרפיטי".
מקרה דומה, שבו רוססו כתובות בשמורת טבע, אירע בתחילת השנה. מתנדבים וחיילות ממרכז חינוך והסברה במרחב אילת של רשות הטבע והגנים מחקו כתובות שרוססו בקניון האדום בשמורת מסיב הסמוכה בהרי אילת. הכתובות, רובן בערבית ובאנגלית, רוססו בנחל סעיפים. מדובר במסלול שהוכשר בשנת 2019 על ידי רשות הטבע והגנים. המסלול עובר בין היתר דרך תצורות סלעי גיר ואבני חול, מפלים קטנים ובחורף גבי מים מלאים.
נערים מנקים כתובות גרפיטי בקניון האדום
(צילום: אבי גדליה, רשות הטבע והגנים)