טביעת רגל באורך של כמעט מטר, שאותה הותיר אחריו דינוזאור ענק אוכל בשר שחי בתקופת היורה, הפכה לגדולה מסוגה שנמצאה אי פעם ביורקשייר, גדול מחוזות הממלכה המאוחדת הממוקם בצפון אנגליה. באופן מוזר, נראה כי טביעת הרגל יוצאת הדופן, המתוארכת לכ-166 מיליון שנים, נוצרה כשהדינוזאור הטורף היה במנוחה או בתנוחה שפופה.
3 צפייה בגלריה
טביעת הרגל שהתגלתה על חוף יורקשייר ומהווה שיא חדש מבחינת אורכה (80 ס"מ)
טביעת הרגל שהתגלתה על חוף יורקשייר ומהווה שיא חדש מבחינת אורכה (80 ס"מ)
טביעת הרגל שהתגלתה על חוף יורקשייר ומהווה שיא חדש מבחינת אורכה (80 ס"מ)
(צילום: Marie Woods)
חוף יורקשייר ידוע כמקום הימצאותם של מאובנים מדהימים מבחינה ויזואלית ומדעית, כולל אלפי עקבות דינוזאורים, כך שמדובר ביעד פופולרי עבור פלאונטולוגים מקצועיים וחובבניים כאחד. עם זאת, לא כל יום מתגלה טביעת רגל של דינוזאור, שאורכה 80 ס"מ. הממצא שובר השיאים נחשף על ידי הארכיאולוגית המקומית מארי וודס, שמצאה את המאובן הזה ממש במקרה על חופי יורקשייר ויצרה קשר עם ד"ר דין לומקס, פלאונטולוג מאוניברסיטת מנצ'סטר, שחיבר יחד עם נובומיצ'י (נובו) טאמורה את הספר "דינוזאורים של האיים הבריטיים".
טביעת הרגל האחרונה ורבת החשיבות המדעית, היא אחת משש טביעות הרגל של הדינוזאורים אשר תועדו באזור, כשהראשונה מהן נמצאה בשנת 1934, אך מה שמשמעותי יותר היא העובדה כי מדובר בשיא חדש מבחינת גודלה לאזור זה. אגב, את טביעת הרגל הקודמת, שהתגלתה בשנת 2006 ומוצגת לראווה כיום במוזיאון רוטונדה בסקרבורו - עיר השוכנת על חופו של הים הצפוני במחוז צפון יורקשייר - חשף הגיאולוג ג'ון הדסון, שנמנה על מחברי המחקר הנוכחי, שפורסם בכת העת Proceedings of the Yorkshire Geological Society.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של מגלוזאורוס
הדמיה של מגלוזאורוס
איור של מגלוזאורוס
(איור: Shutterstock)
"תגלית חשובה זו מהווה ראיה נוספת לכך שדינוזאורים ענקים אוכלי בשר הסתובבו בעבר באזור זה במהלך תקופת היורה. סוג טביעת הרגל, בשילוב עם גילה, מצביעים על כך שהיא נוצרה על ידי מגלוזאורוס אכזרי בגובה של יותר מ-3 מטרים - שהיה מראשוני הדינוזאורים שהתגלו (על ידי הגאולוג והפלאונטולוג האנגלי וויליאם באקלנד ב-1824) ותוארו (על ידי הפלאונטולוג הבריטי גדעון מנטל ב-1827)", אמר הדסון.
למעשה, מרגע הגילוי של טביעת הרגל הפרהיסטורית היה מדובר במרוץ נגד השעון, שכן נדרשה פעולה מיידית כדי לאסוף את הממצא מקו החוף, בטרם יישחק ויינזק על ידי הגאות או מפולת קרקע. בעבודה משותפת עם אספני מאובנים מנוסים ניצלה טביעת הרגל הייחודית, שצפויה להיות מוצגת לציבור במוזיאון רוטונדה, לצד עקבות דינוזאורים אחרות. בנוסף לכך, הדסון וד"ר לומקס, השוו את הדגימה החדשה בסיועו של ד"ר מייק רומנו מאוניברסיטת שפילד, שערך למעלה מ-20 שנות מחקר על חוף יורקשייר, תוך שהוא אוסף וחוקר מאות מסלולים בהם הלכו הדינוזאורים, לעקבות דינוזאורים ממקומות שונים בעולם, במיוחד מאירופה ומצפון אמריקה.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של מגלוזאורוס
הדמיה של מגלוזאורוס
איור של מגלוזאורוס
(איור: Shutterstock)
"החוף המזרחי של יורקשייר ידוע כחוף הדינוזאורים מהסיבה הפשוטה כי התגלה בו מספר עצום של עקבות דינוזאורים", אמר ד"ר רומנו והוסיף כי למרות שמתוך 25 סוגי טביעות הרגליים שנחשפו אינם מייצגים בהכרח מספר דומה של דינוזאורים השונים אחד מהשני, הם מצביעים על מערכת אקולוגית מגוונת של בעלי חיים, כולל טורפים ואוכלי עשב, ששוטטו בשטח זה לפני כ-160-175 מיליון שנים.
"טביעות הרגל גם מאפשרות לנו לפרש את התנהגותם. כך יש לנו תיעוד של דינוזאורים שהלכו, רצו או שחו", הוסיף ד"ר רומנו. "לא רק שדגימה זו מייצגת את טביעת הרגל הגדולה ביותר שנמצאה ביורקשייר ומשויכת לדינוזאור תרופוד, אלא גם מספקת תובנות לגבי ההתנהגות שלו מלפני כ-166 מיליון שנים, על בסיס זווית טביעת הרגל, צורתה וסימני הטפרים. למעשה, מאפייני טביעת הרגל עשויים אפילו להצביע על כך שהטורף הגדול הזה כרע לפני שקם והמשיך ללכת במסלולו באותה העת", אמר ד"ר לומקס, שחיבר גם את הספר "נעול בזמן", ספר המתמקד בראיות יוצאות דופן להתנהגות פרהיסטורית של בעלי חיים.