5 צפייה בגלריה
שחפיות ים
שחפיות ים
שחפיות ים
(צילום: דיוויד רזק)
חג האהבה נחגג היום (שלישי) ברחבי העולם, והוא מתלווה לניסיונות חיזורים אנושיים מרובים: מחוות אישיות, יציאה מיוחדת לטיול, ארוחה משותפת ועוד. כמונו, גם חיות הבר מחזרות בדרכים מגוונות. בעזרת דותן רותם, אקולוג ברשות הטבע והגנים, אספנו לכם כמה דוגמאות.

ציפורים

בשחפיות ים - שניתן לראות בישראל בקיץ-אביב בחופים ובעמק החולה - הזכר מביא לנקבה מתנה, דגים, כחלק מהחיזור וכמובן שזה מלווה במחוות וריקוד, תופעה שקיימת בקרב בעלי חיים רבים. אפשר גם לצפות ביונים שליד הבית ולראות את הזכר עושה צלילים וסיבובים מסביב לנקבה.
5 צפייה בגלריה
רק 400 חוברות בישראל
רק 400 חוברות בישראל
חוברה
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עוד דוגמה לריקוד בקרב ציפורים היא חיזור של זכר החוברה, שמנפח את הנוצות שלו כך שהוא נראה עוף שונה מהמצב הרגיל שלו. הוא רוקד סביב הנקבה. גם יען מבצע ריקוד חיזור – הוא עומד במקום ונע במהירות מצד לצד תוך נפנוף כנפיים נרגש.
חיזור נוסף שציפורים מבצעות הוא שירה באביב. חלק אנחנו כבר מתחילים לשמוע בפברואר, ציפורים שכבר במהלך עונת הנדידה מתחילות לשיר. וכשהן מגיעות לאירופה לאיזורי הקינון השירה שלהן הופכת למושלמת. לשירה הזאת יש משמעות אדירה על הנקבה מבחינת מוכנות שלה להזדווגות ובחירת בן הזוג.
(חיזור בקרב חיות בר, רשות הטבע והגנים )
יתרה מזאת, חלק ממחוות החיזור הן לפעמים גם בניית קינים. הנקבות מגיעות לבדוק את הקינים שהם בנו. הנקבה יכולה לפרק את הקן אם היא לא מרוצה.

יונקים

התקשורת בקרב היונקים מתבססת במקרים רבים על חוש ריח, וזכרים שעומדים ומציגים את עצמם. הם נלחמים בזכר אחר כדי 'לזכות' בהזדווגות (אצל היעלים), או מפרישים שתן או הורמונים לאוויר שגורמים לנקבות להתייחם. כמו כן, על ידי הרחה של השתן של הנקבה, הם יודעים אם הנקבה היא מוכנה או לא.
5 צפייה בגלריה
יעלים בקרב על זיווג
יעלים בקרב על זיווג
יעלים בקרב על זיווג
(צילום: גזית אגסי, פקחית רשות הטבע והגנים)
בקרב היחמור, הצבי והיעל, עונת החיזור היא בסוף הקיף לתוך הסתיו. "זאת עונה יותר קשה לכאורה מבחינת הלחץ לחיפוש מזון ומים, אבל הזדווגות בעונה הזאת מבטיחה שההמלטה תהיה בחורף -אביב, ואז לנקבה יהיה יותר מזון להנקה, ויותר קל להסוות את הצאצאים בעונות האלה", אמר האקולוג.

זוחלים

הדרך הטובה ביותר לדבר על המונח "ראש כחול", ומשם כנראה הגיע גם המונח: "חרדון סיני, המצוי בישראל, מקבל צבעי חיזור כחולים מאוד בולטים, והנקבות נמשכות אליהם. הצבע הבולט מאותת לנקבה שלפניה זכר חזק שאינו חושש מסכנות כמו טורפים. יתרה מזאת, בקרב חרדון סיני ישנה גם מחוות של הרמת בטן עד שהנקבה 'מתרשמת' ויש הזדווגות".
5 צפייה בגלריה
חרדון סיני עם "ראש כחול" בתקופת החיזור, בגן לאומי מצדה
חרדון סיני עם "ראש כחול" בתקופת החיזור, בגן לאומי מצדה
חרדון סיני עם "ראש כחול" בתקופת החיזור, בגן לאומי מצדה
(צילום: טל חיוט, רשות הטבע והגנים)
נחשים – בקיץ ניתן להבחין תופעה של נחשים מתפתלים. לעיתים חושבים שזה חיזור, אך ברוב המקרים מדובר למעשה בשני זכרים שנאבקים אחד עם השני, והנקבה רק צופה בהם. זה מעין קרב, עד שאחד הזכרים מוותר והמנצח 'זוכה' להזדווג עם הנקבה. בישראל, רואים את זה במינים של צפעים ובזעמן שחור.
צבים – בעונת הסתיו, הזכר נוקש על השריון של הנקבה. הוא מכניס את הראש פנימה ונותן כמה נקישות, ושזה כנראה גורם לעירור מיני, והם לבסוף מזדווגים.

דו-חיים

בקרב צפרדעים קרפדות, החיזור מתבצע דרך הקרקורים. הזכרים מפיקים רעש, והנקבה צריכה להתקרב ולבחור בבעל החיים שמקרקר הכי חזק. ניתן לשמוע את הקרקורים בבריכות חורף או במקורות מים אחרים בתקופת החורף. כמו כן, יש מחקרים שנערכו בעולם שהראו שזיהום רעש באזורים מסוימים גרם לכך שצפרדעים לא יכלו למצוא אחד את השנייה, ונגרם נתק בתקשורת".
5 צפייה בגלריה
סלמנדרה כתומה בבניאס
סלמנדרה כתומה בבניאס
סלמנדרה כתומה בבניאס
(צילום: שי מסיקה, רשות הטבע והגנים)
אצל הסלמנדרות, הזכרים שיכולים לעמוד לילה-לילה באותה הנקודה ומחכים שהנקבה תעבור ואז הם קופצים עליה.