לזה אף אחד לא ציפה. עדויות לשפה הודו-אירופית חדשה ולא מוכרת התגלו במהלך חפירות ארכיאולוגיות בטורקיה. השפה החדשה התגלתה באתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שהיה בעברו בירת האימפריה החתית.
הממלכה החתית ולאחר מכן האימפריה, שבסיסה במרכז אנטוליה, מוכרת הן משרידים ארכיאולוגיים עשירים והן ממקורות טקסטואליים - כאחת המעצמות הגדולות בעולם הישן של מזרח הים התיכון והמזרח הקרוב. בשיאה, החתים שלטו על מרכז, דרום ודרום-מזרח אנטוליה, צפון הלבנט וצפון סוריה, כאשר כמעט כל אנטוליה הייתה נתונה תחת תחום ההשפעה החתי.
בתקופה זו התחרתה האימפריה החתית עם המצרים על דומיננטיות סוציו-פוליטית במזרח הקרוב, מאבק שהגיע לשיאו בקרב הגדול ביותר של התקופה בקדש (Kadesh) - עיר חורית עתיקה ששכנה על גדות נהר האורונטס בשטח מערב סוריה של היום - בתחילת המאה ה-13 לפנה"ס.
שנים רבות מאז, שפה הודו-אירופית חדשה התגלתה בחפירות שבוצעו בבוג'זקוי-חתושש (Boğazköy-Hattusha) - אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בצפון-מרכז טורקיה. בעבר, הייתה חתושש בירת האימפריה החתית, מהגדולות שבמעצמות תקופת הברונזה המאוחרת (1650 לפנה"ס עד 1200 לפנה"ס, אז התרחש משבר תקופת הברונזה המאוחרת).
החפירות בבוג'זקוי-חתושש - שהפך לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בזכות הארכיטקטורה האורבנית המרשימה שלו ויצירות האמנות שהשתמרו היטב במרוצת השנים - נמשכות כבר יותר מ-100 שנה בהנחיית המכון הארכיאולוגי הגרמני. כמעט 30 אלף לוחות חימר עם כתב יתדות נמצאו שם עד כה, כשלוחות אלה מספקים מידע עשיר על ההיסטוריה, החברה, הכלכלה והמסורות הדתיות של החתים ושכניהם בימי קדם.
רוב הטקסטים כתובים בחתית, שפה הודו-אירופית ממשפחת השפות האנטוליות מקבוצת קנטום, שנחשבת לעתיקה ביותר ולשפה השלטת באזור זה. הייתה זו השפה הרשמית בממלכה החתית שדוברה בעיקר באזור חתושש, אם כי לא הייתה זו השפה היחידה אותה דיברו באימפריה הקדומה, שכן נמצאו גם עדויות לשימוש באכדית, חורית, לווית ופלאית. יחד עם זאת, החפירות הנוכחיות הניבו הפתעה לה אף אחד לא ציפה: בין הטקסטים הפולחניים שנכתבו בחתית, התגלה גם טקסט בשפה שלא הייתה ידועה עד כה.
פרופ' דניאל שוומר, ראש החוג ללימודי המזרח הקדום באוניברסיטת יוליוס מקסימיליאן שבווירצבורג בגרמניה, חקר לעומק את הממצאים וקבע כי הטקסט הפולחני מתייחס לניב חדש בשם קלאשמה (Kalašma), על שם אזור בקצה הצפון-מערבי של הליבה החתית, שהשתרע על השטח בו שוכן כיום מחוז בולו (Bolu) שבצפון טורקיה.
הגילוי של שפה נוספת שלא הייתה מוכרת עד כה, מתיישבת לדבריו של פרופ' שוומר עם הסברה לפיה החתים התעניינו באופן ייחודי בתיעוד רשום של טקסים בשלל שפות. טקסטים פולחניים אלה, שנכתבו על ידי סופריו של המלך החתי, משקפים מסורות וסביבה לשונית אנטולית, סורית ומסופוטמית.
הטקסים מספקים הצצה חשובה לשימוש הלשוני של אנטוליה מתקופת הברונזה המאוחרת, שבה דיברו לא רק חתית. לפיכך, טקסטים בכתב היתדות בבוג'זקוי-חתושש כוללים קטעים בלווית ובפלאית, שתי שפות הודו-אירופיות שקשורות כאמור באופן הדוק לחתית, כמו גם לשפתם של בני העם החאתי, שדברו שפה שאינה הודו-אירופית, כשחוקרים רבים סבורים כי השפה החאתית קשורה לקבוצת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות (צ'רקסית, אבחזית, אוביחית ואבזינית). כעת, ניתן להוסיף לכל השפות שהתגלה תיעוד שלהן מהשפות ההודו-אירופיות שדוברו באנטוליה - שנקראת גם "אסיה הקטנה" ומהווה את חלקה האסייתי של טורקיה - גם את שפת הקלאשמה.
בהיותו כתוב בשפה שהתגלתה רק לאחרונה, הטקסט הקלאשמי עדיין אינו מובן ברובו. פרופ' אליזבת ריקן מאוניברסיטת מרבורג בגרמניה, שמתמחה בשפות עתיקות שמקורן באנטוליה, אישרה כי הניב שייך למשפחת השפות ההודו-אירופיות באנטוליה. לדברי פרופ' ריקן, עמיתתו למחקר של פרופ' שוומר, למרות הקירבה הגיאוגרפית לאזור שבו דיברו פלאית, נראה שהטקסט חולק תכונות רבות יותר עם השפה הלווית. חוזק הקשר בין שפת הקלאשמה לדיאלקטים של השפה הלווית, אשר נכתבה בשתי צורות (בכתב יתדות ובכתב הירוגליפי) בתקופת הברונזה המאוחרת, ייבחן כעת על ידי צוות המחקר כדי לספק תובנות נוספות בנושא בעתיד.