במהלך צלילה חופשית, באזור חוף קצא"א במפרץ אילת, הבחינו יעל לוליין ונדב דיין באורח נדיר - מנטה ענק. השניים תיעדו את האורח. צפו בסרטון:
תיעוד נדיר באילת: מנטה ענק
(צילום: נדב דיין)

דיין סיפר בהתרגשות: "יעל סימנה לי להסתכל לכיוון הריף בהתלהבות, הסתובבתי וראיתי מנטה. ראינו אותה ממש צמוד לגבול עם ריף הדולפינים. שחינו לצידה לכיוון הגשר, ושם היא עצרה מתחתנו וממש נשארה במקום במשך חצי שעה. זאת הייתה חוויה מדהימה, הבוקר השני הכי טוב בחיי (הראשון היה כשטיפסתי לפני הזריחה לתצפית לאוורסט), הרגשתי ממש בר מזל.״
עמרי עומסי, פקח יחידה ימית במרחב אילת ברשות הטבע והגנים, שתיעד בעבר ביקורים כאלה, הוסיף: "אנחנו שמחים לראות תצפיות של מנטה ובטאים במפרץ אילת. מנטה ענק מגיעה בדרך כלל לרוחב של 4.5 מטרים כבוגר, אך תועדו מנטות ברוחב של מעל 9 מטרים".
1 צפייה בגלריה
שחייה לצד המנטה הענקית
שחייה לצד המנטה הענקית
שחייה לצד מנטה ענק
(צילום: נדב דיין)
עדי ברש, חוקרת פוסט-דוקטורט במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט ומנכ"לית עמותת כרישים בישראל, פירטה על המין המסקרן: "המין מנטה ענק הינו המין הגדול ביותר מבין הבטאים ואף נמצא בין חמשת דגי הסחוס הגדולים ביותר (כרישים ובטאים). מנטה הינה משאת נפשו של כל צולל הנכנס למים, אולם באילת תצפית כזאת היא נדירה, ובאיסוף התצפיות של עמותת כרישים בישראל, מתועדות תצפיות בודדות כל שנה. מנטת ענק נידוגה מסביב לעולם עקב הערך הגבוה של בשרה וסנפיריה והיא מוגדרת היום במצב 'סיכון' על ידי האיחוד העולמי לשימור טבע (IUCN)".
ברשות הטבע והגנים מבקשים: אם זכיתם לפגוש מנטה או בטאי בים שמרו ממנו מרחק ואפשרו לו לנוע בחופשיות. תעדו ושלחו לרשות הטבע והגנים *3639 ולקבוצה כרישים בישראל אשר מתעדים את הנתונים למחקר.