חם לכם? תתרגלו למציאות החדשה שהיא תוצאה של משבר האקלים: השירות המטאורולוגי עדכן כי בצהריים (יום חמישי) נשבר שיא טמפרטורות בן 85 שנים לחודש אפריל בתל אביב, כאשר נמדדה בעיר טמפרטורה של 40.7. השיא הקודם, 40.4 מעלות, נמדד ב-1939. מדובר ביום חם ביותר ברחבי גוש דן מאז 1907. מומחי אקלים מתריעים כי מדובר בעוד תוצאה של התחממות כדור הארץ, שגורמת לא רק לגלי חום קיצוניים וארוכים, אלא גם לאסונות טבע נוספים - כמו שיטפונות וגשמים עזים.
5 צפייה בגלריה
מבלים בחוף אשקלון
מבלים בחוף אשקלון
מבלים בחוף אשקלון
(צילום: תומר שונם הלוי)
"השרב הנוכחי הוא חריג בכל קנה מידה", אמר ד"ר אבנר גרוס מהמחלקה למדעי הסביבה באוניברסיטת בן גוריון. "זה לא שאין אירועי שרב בחודש אפריל, אבל העוצמה שלו חריגה. זה חלק מגל חום מאוד כבד שפוקד את כל אזור מזרח הים התיכון, כמו טורקיה, יוון וקפריסין".
אחרי ששנת 2023 הייתה השנה החמה מאז החלה המדידות, 2024 צפויה לשבור את השיא המדאיג. "12 החודשים האחרונים היו החמים ביותר מאז תחילת המדידות", אמר ד"ר גרוס. "אנחנו מנסים לחזות איך ייראה העולם ואיך ישראל תיראה, וכבר עכשיו אפשר לומר שאנחנו בעידן החדש, וככה זה הולך להיות. וזה יילך וייעשה יותר ויותר קיצוני ככל שהזמן עובר. אנחנו יודעים ממודלים שונים שימים של 40 מעלות ומעלה - שאם פעם היו ימים ספורים כאלה - בחצי המאה הבאה יהיו 20 ימים כאלה. ימים של 35 מעלות ומעלה יהיו כבר 40 ימים כאלה".
(צילום: ליאור שרון)

מנהל השירות המטאורולוגי, ד״ר עמיר גבעתי, הסביר שגלי החום - כמו זה הנוכחי - ואלה שאנחנו חווים בשנים האחרונות הינם חלק ממגמת ההתחממות הגלובלית. לדבריו גלי החום רק צפויים להחריף ולהתעצם בשנים הקרובות. "גל החום האביבי החריג הגיע היום לשיאו תוך שבירת שיאי טמפרטורות לחודש אפריל בשורה של תחנות בחוף ובשפלה הדרומית".
על פי התחזיות שלא רחוקות מלהתממש, הטמפרטורה בישראל צפויה לעלות בכמעט מעלה וחצי עד לאמצע המאה. התוצאה: תהיה ירידה משמעותית של יותר מ-50% במספר הימים הקרים מאוד, צפויה הפחתה של כ-10% במספר ימי הגשם ומנגד עלייה דומה במספר ימי הגשם הכבד. פרקי היובש המקסימליים צפויים להתארך בכיומיים.
"כאשר יגורנו בא לנו", אומר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל ארגון אדם טבע. "אנחנו מדברים כבר שנים רבות על כך שלא רק שנזכה ליותר ויותר ימי חום, אלא שזה גם יגיע ברצף של ימים. כבר מזמן לא מדברים בישראל רק על עלייה במעלה וחצי או שתיים. ויש לזה השלכות אדירות למשק הישראלי ולבריאות ולסביבה. בכל גל חום יהיו כ-45 מקרי מוות, נמצא את עצמנו עם אובדן גידולים חקלאיים ופגיעה בביטחון התזונתי, יחד עם חשש לפגיעה בביטחון הלאומי שלנו וייבוש מקורות מים".
5 צפייה בגלריה
מבלים בחוף נהריה
מבלים בחוף נהריה
מבלים בחוף נהריה
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
מבלים בחוף בוגרשוב בתל אביב
מבלים בחוף בוגרשוב בתל אביב
מבלים בחוף בוגרשוב בתל אביב
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
חוף גופרה
חוף גופרה
חוף גופרה בכינרת
(צילום: מיכאל קרופצקי, איגוד ערים כינרת)
הוא הזהיר מהשלכות נוספות של משבר האקלים על ישראל: "אנחנו עתידים למצוא את עצמנו עם פליטי אקלים. ולכל זה כמובן יש עלויות כלכליות אדירות, שלא מובאות בחשבון על ידי משרד האוצר והממשלה. בסופו של דבר, אנחנו מדברים גם על פגיעה קשה בבריאות של הציבור הישראלי".
פרופ' עדי וולפסון, חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, התייחס גם הוא לנושא: "גל החום הנוכחי הוא עוד תזכורת לכל אחת ואחד מאיתנו ולמקבלי ההחלטות שמשבר האקלים כבר כאן ועכשיו ושיש להיערך לשינויי האקלים, שרק ילכו ויקצינו ויהפכו תכופים יותר בעתיד. גלי חום משפיעים על הבריאות שלנו, והרשויות מוכרחות להסביר לציבור כיצד יש לנהוג כשהחום קיצוני, להעירך מבחינת עבודה במשק ועם מקלטי חום לאלו שאין להם אמצעים להתגוננות".
פרופ' וולפסון הוסיף: "עלינו להעירך גם במשק החשמל, למקרה של צריכה גבוהה ותקלות או השבתות של תחנות כוח; בחקלאות, כדי לספק ביטחון מזון; בתשתיות התחבורה, כבישים, מסילות רכבת ורמזורים, ובמערכות המחשוב; ומבחינת שירותים עירוניים ולאומיים. בסופו של דבר גם משבר האקלים משפיע על החוסן הלאומי וכדי לצמצם את הפגיעה יש לאמוד את הסיכונים ולהכין תוכניות פעולה בהתאם".
בדוח המעקב של מבקר המדינה, שפורסם בחודש שעבר, נבדקה ההיערכות מדינת ישראל למשבר האקלים. המבקר קבע כי משרד האוצר בולם ומעכב את הפעולות הקשורות במשבר האקלים. "היעדר פעולת תיקון ממשית בעניין התנהלות המדינה בנושא משבר האקלים, בהובלת הממשלה והעומד בראשה, מעמידה את המדינה בפני סיכון עתידי שרלוונטי לדור הנוכחי ולדורות הבאים", אמר המבקר מתניהו אנגלמן.
המבקר, ששם דגש על הנושא, פרסם גם דוח מקיף באוקטובר 2021, ובו נמצאו פערים עמוקים ויסודיים בהיערכות של ממשלת ישראל למשבר האקלים. אמנם ישראל היא מדינה קטנה וההשפעה שלה על פליטות גזי החממה בעולם היא זניחה, אבל הבעיה היא שאנחנו לא נערכים למציאות של לעולם הולך ומתחמם.
בנוסף, לפני כשנה פרסמו רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי תרחיש ייחוס לאומי למזג אוויר קיצוני - גלי חום כתוצאה ממשבר האקלים. והנתונים מדאיגים מאוד. על פי התרחיש, בעמקי המזרח ישררו בדרך כלל התנאים הקיצוניים ביותר ובפסגות ההרים ישררו בדרך כלל תנאים פחות חמורים. גם במישור החוף צפויים גלי חום ארוכים. בחודשים יוני עד ספטמבר יש צפי לגלי חום חמורים. במאי ובאוקטובר המתאר מעט מתון יותר מזה של חודשי הקיץ. על פי התרחיש, בחודשים יוני-ספטמבר ייתכנו שני גלי חום חמורים בחודש, שיימשכו שלושה או ארבעה ימים ושבהם תשרור טמפרטורה של עד 49 מעלות.
5 צפייה בגלריה
החוף ברפיח
החוף ברפיח
גם החוף ברפיח הומה אדם
ד"ר אסף הוכמן, מהמכון למדעי כדור הארץ שבאוניברסיטה העברית, חוקר אירועי מזג אוויר קיצוני כולל גלי חום, התייחס גם הוא לגל החום הנוכחי. "לפי אירוע ספציפי אחד שקורה באביב אי אפשר לדעת בהכרח שזה מה שיהיה בעתיד", הוא אמר. "אבל אנחנו בודקים את המגמות האקלימיות לגלי חום, ונותנים תחזיות באמצעות מודלים לאורך ולעוצמת גלי החום. אין הגדרה אחת למה זה גל חום. גל חום בקהילה המדעית מוגדר כמעל שלושה ימים. אירוע כזה הוא אפיזודה של חום קיצוני. לגלי חום בעונות מעבר, כמו עכשיו, בני אדם עוד לא התאקלמו. ההשפעה על הבריאות יכולה להיות קשה יותר מאשר גל חום בקיץ".
אז מה המודלים חוזים? "המודלים מראים עלייה בטמפרטורות. כשמעלים את ריכוז גזי החממה באטמוספרה, יש יותר חום קרוב לקרקע והטמפרטורות עולות. הן כבר עלו כבמעלה וחצי בממוצע. אם הטמפרטורה עולה, ואת זה אנחנו רואים בכל העונות, אירועי חום אביביים כמו שהיו לנו בעבר, יהיו בטמפרטורות יותר גבוהות. יותר קשה לחזות שכיחות גלי חום באביב, שכן יש מעט מאוד".
גלי החום האביביים הם מאוד שונים מגלי החום הקיציים, שכן בקיץ יש גלי חום עם טמפרטורות גבוהות ולחות גבוהה, דבר שמסוכן מאוד לבני אדם. זאת, כיוון שהיכולת לווסת את הטמפרטורה באמצעות הזעה היא פחותה. "פעמים רבות יש מעברים חדים בטמפרטורה", מציין ד"ר הוכמן. "מחר צפויה ירידה של כ- 14 מעלות בטמפרטורה. הבדלים כאלה גדולים יכולים לגרום לתופעות בריאותיות".