סכנות רבות מרחפות על חיי אינספור בעלי הכנף החוצים את ישראל מדי שנה בשנה לקראת החורף, במסע הארוך לאפריקה. רבים לא שורדים את הדרך הקשה. דוח של המשרד להגנת הסביבה חושף סכנה נוספת ומשמעותית המאיימת לא רק על הציפורים, אלא גם על בעלי החיים הימיים: התאורה החזקה הבוקעת מאסדת הגז לווייתן של חברת "שברון".
מדובר באסדה שהחלה לפעול ב-2019. היא ממוקמת בלב ים, במרחק של כעשרה קילומטרים מחוף דור-הבונים שבצפון. בנוסף לזיהום הסביבתי היא גורמת לבעיה נוספת: מסיבות ביטחוניות היא מוארת בלילה בתאורה עזה בגוון לבן-כחלחל – מה שיוצר גם "זיהום אור".
1 צפייה בגלריה
אסדת הגז לווייתן פולטת זיהום אור במרחק קילומטרים
אסדת הגז לווייתן פולטת זיהום אור במרחק קילומטרים
אסדת הגז לווייתן פולטת זיהום אור במרחק קילומטרים
(צילום: בר שטרנבך)
לאחר שהאסדה החלה לפעול התריעה החברה להגנת הטבע כי התאורה החזקה עלולה לפגוע קשות בציפורים החולפות באזור וכן בבעלי החיים הימיים - עד כדי סיכון לגרימת נזק אקולוגי.
הסיבה: חלק גדול מבעלי הכנף החוצים את ישראל נוהגים לעוף מעל הים או ליד קו החוף. הציפורים נודדות גם בלילה, והן נמשכות לאור. תאורת האסדה מושכת אותן אליה. הבעיה: אור חזק פוגע בכושר הניווט שלהן. המשמעות: הן מאבדות את דרכן, מבזבזות כוח ועלולות למות מתשישות. כמו כן יש סכנה שהן יתנגשו באסדה. התנגשות משמעותה כמעט תמיד מוות, או פציעה המובילה למוות.
תאורה חזקה עלולה לפגוע גם בבעלי החיים הימיים, שכן לפי המחקרים היא משבשת את השעון הביולוגי שלהם, מה שפוגע בכושר הרבייה. בנוסף לכך פוגעת התאורה בכושר הניווט שלהם ובכושר הרבייה, בשל סנכרון בשעון הביולוגי הפנימי.
מנהל המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע אלון רוטשילד התריע בפני המשרד להגנת הסביבה - שכבר פעל בנושא - על הסכנות. לדבריו, "התפיסה שלפיה תאורה דרושה כדי להרתיע גורמים עוינים מלהתקרב לאסדה היא מיושנת, ויש אמצעי אבטחה טכנולוגיים יעילים בהרבה".
במשרד להגנת הסביבה פנו לחברת שברון וביקשו לגבש תוכנית לצמצום התאורה. החברה נדרשה להחליף את התאורה - מגוון קר-כחלחל שחודר לעומק הים, לגוון חם, צהוב אדמדם שמזיק פחות. "המשרד להגנת הסביבה בחן את ממצאי הסקרים אשר בוצעו במהלך השנים 2020 ו-2021, שמהם עלה כי יש לבצע תוכנית לצמצום התאורה", הסביר ד"ר דרור צוראל, מרכז מדעי לניטור ומחקר בים ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד. "כך למשל התגלה, כי מרחק ההשפעה של התאורה, המוגדר כאזור שנמצא תחת תאורה חזקה מאור ירח, גדול מהמרחק שהוגדר ונדרש לצורכי ביטחון ובטיחות. תאורה מלאכותית משבשת את השעון הביולוגי של בעלי חיים ימיים ועלולה לגרום להתנגשות עופות נודדים ולכן המשרד דורש למנוע זליגה של תאורה מלאכותית לשטחים שבהם אין בה צורך".

אש באסדת לוויתן. ארכיון
(גלעד עיני)


התוכנית טרם בוצעה. האסדה מסכנת גם שחפיות המקננות בישראל, שמדי פעם עפים לעומק הים כדי לצוד דגים. חלקם מוגדר בסכנת הכחדה. מחבר הדו"ח, ד"ר אשל אופיר מהחברה להגנת הטבע, ציין כי פוטנציאל הפגיעה בישראל הוא גבוה מאוד ואמר כי יש צורך במחקר נוסף בנושא. במקביל, גם מהעולם יש דיווחים על אלפי בעלי כנף שמתו לאחר שהתנגשו בספינות או שנמשכו ללהבה של אסדה.
מ"שברון" נמסר בתגובה: "שברון מדיטרניאן לימיטד מעמידה בראש סדר העדיפויות שלה את בטיחות עובדיה, הציבור, הסביבה והמתקנים שלה. אנחנו גאים ברקורד הסביבתי ובפרקטיקות הרבות שלנו הממחישות את מחויבותינו לשמירה על הסביבה הימית. שברון מחויבת לחוקים ולתקנות של מדינת ישראל ועובדת בתיאום עם משרד הביטחון והמשרד להגנת הסביבה על מנת לתת מענה לכל נושאי הביטחון, הבטיחות והסביבה הקשורים בתאורה של אסדת לווייתן".