יש את הנשר האלמן, שנקרא T99", מספר ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט "עופות דורסים בשידור חי": "הנקבה שלו התנגשה בקו מתח ב-2020 ומתה. היה לו גוזל בקן, והצבא ורשות הטבע והגנים האכילו אותו ברחפן עד שפרח מהקן. כולם מכירים אותו. יש לו היום נקבה חדשה, ובשנתיים האחרונות הצליחו להפריח גוזל!"
2 צפייה בגלריה
הנשר עם אביו
הנשר עם אביו
הנשר T99 והגוזל היתום
(צילום: פרויקט עופות דורסים בשידור חי)
לפני כשבועיים, נפתחה עונת השידורים השמינית של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי". הפרויקט החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם של הדורסים הגדולים המקננים בישראל. השידורים החיים מועברים בפורטל הצפרות של החברה להגנת הטבע ורגעי השיא מועלים גם לעמוד הפייסבוק של הפרויקט "עופות דורסים בשידור חי".
אבל משהו מוזר קרה בימים האחרונים. תנועה אדירה של אלפי גולשים ועוקבים אחר עמוד הפייסבוק הגיעה דווקא ממדינות ערב. ד"ר פרידמן ניסה להבין איך זה קרה: "פתאום קיבלתי התראות רבות על עוקבים חדשים אחר העמוד, לייקים, שיתופים וצפיות, שמגיעים מגולשים ממדינות ערב, בעיקר עיראק, סעודיה ומדינות המפרץ. אני לא יודע מה הסיבה המדוייקת, ייתכן שמובילי דעה במדינות האלו מצאו את העמוד והחלו לשתף את התכנים בקבוצות שונות ברשתות החברתיות. בכל אופן, משמח מאוד להבין שדרכנו הם נחשפים לטבע הישראלי, לשמירת טבע ולאורחות חייהם של עופות דורסים הנמצאים בסכנת הכחדה. בייחוד, במדינות אשר חלקים מאוכלוסיותיהם נוהגים לעסוק בצייד ובבזיירות (שימוש בבזים או דורסי יום לציד, א"ק). נכון לעכשיו, סרטוני הנשרים מהשנה וסרטוני האוחים מהשנה שעברה, הם המינים הפופולאריים ביותר וקיבלו אלפי לייקים כל אחד. כמובן שהיו גם כמה הודעות שליליות, אבל הן ממש נבלעו באלפי הפירגונים והשיתופים".
התחלת קינון של עיט ניצי
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")

לפי הפרופילים של חלק מהמשתמשים, מדובר באנשים שאוהבים להחזיק עופות דורסים בבית - מה שכמובן אסור. רוב הצופים, אגב, הם מישראל, אירופה וארצות-הברית.
בימים אלה הפרויקט יוצא בקמפיין גיוס המונים, ועד כה מאות חובבי טבע וצפרות תמכו בו. מתחילת הפרויקט - פרי שיתוף פעולה בין רט"ג, החברה להגנת הטבע, קרן הדוכיפת, "צה"ל" (צבא הגנה לסביבה), "פורשים כנף" ועוד - הועברו 28 שידורי קינונים.
עד כה נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ולאתגרים שהם חווים - חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התחשמלויות, פגיעות טפילים, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
2 צפייה בגלריה
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")
"התרגשנו מאוד לפתוח את השידורים של עונת קינון 2023", אמר ד"ר פרידמן. "והופתענו מאוד על עוקבנו החדשים, אך זו הוכחה נוספת שלטבע אין גבולות. כולנו מקווים שהעונה הקרובה תהיה מוצלחת מקודמתה ומאחלים לזוגות הדורסים הצלחה רבה בקינון", סיכם ד"ר פרידמן.
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": https://bit.ly/3fDTF9H
לצפייה ישירה בקינון העיט הניצי ובקרוב קינים של עופות דורסים נוספים: https://www.birds.org.il/he/cameras