חוקרים סבורים כי הנגיף למחלת covid-19 (קורונה) הועבר מבעלי חיים לבני אדם. אך גם בני האדם העבירו מחלות לבעלי החיים - כך עולה מניתוח של כמעט 100 מחקרים שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולורדו שבארצות הברית.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה גורילה גורילת הרים
אילוס אילוסטרציה גורילה גורילת הרים
גורילות הרים
(צילום: shutterstock)
החוקרים בקולורדו חיפשו מחקרים שתיארו מעבר של מחלות בין אדם לחיה. הם מצאו 97 מחקרים בנושא, המערבים מעבר של חיידקים, וירוסים, פטריות ופרזיטים. ב-57 מהמחקרים היה מעבר מבני אדם ליונקים - כנראה משום שלפתוגנים, מיקרואורגניזמים המחוללים מחלה, יותר קל לעבור למינים שקרובים יותר גנטית לאדם.
מקרים רבים של הדבקה תועדו בגני חיות. לדוגמה, ברדלס שנדבק בשפעת מבן אדם, אך תועדו גם מקרי הדבקה של חיות בר, כגון גורילות הרים באוגנדה שנדבקו וסבלו מקלקולי קיבה.
2 צפייה בגלריה
אם וגור ברדלס
אם וגור ברדלס
אם וגור ברדלס
(צילום: Shutterstock)
במחקרים שנבדקו לא היו מקרים מאושרים של מחלה שעברה למין בעל חיים והמשיכה להתפשט בין פרטים. אך נמצא כי כמה בואשים נדבקו בשפעת שמקורה בבני אדם, מה שמציע כי ייתכן שהבואשים נדבקו אחד מהשני. כמו כן, הווירוס שגרם לקוביד-19 כעת מתפשט בקרב אייל לבן-זנב בצפון אמריקה. קיים סיכוי שהמחלות האלו יפגעו בבעלי החיים שנדבקו, וכן יש גם סכנה שהפתוגן האנושי יעבור מוטציה במין אחר, ויהפוך למסוכן יותר עבור בני אדם.
"אני חושבת שיש יותר מעבר של מחלות ממה שאנחנו יודעים כעת", אמרה אן פאגר, שהובילה את המחקר באוניברסיטת קולורדו. "כאשר אנחנו לא מבצעים דגימות רחבות היקף, יש נתיבים רבים שאנחנו עלולים לפספס", הוסיפה.
נראה כי הנושא הראשוני של וירוס SARS-CoV-2 שגרם לקורונה הוא העטלף, למרות שהיה כנראה שלב ביניים אצל הפנגולינים לפני שהוא הגיע לבני האדם. מבני האדם, מחקרים מראים כי המחלה עברה לבעלי חיים כגון חתולים וכלבים, וגם לחורפנים - מה שהוביל להשמדה המונית שלהם ב-2020, בעקבות חשש שהווירוס יעבור מוטציה ויסכן בני אדם.
למחקר המלא לחצו כאן