סוכנות החלל האמריקנית מציינת שנתיים לחשיפת הצילומים הראשונים של טלסקופ החלל ג'יימס ווב - בשתי תמונות חדשות שצילם הטלסקופ המתקדם: הערב (יום ו') פרסמה נאס"א תמונות, שבהן נראות גלקסייה בדמות פינגווין וגלקסייה בדמות ביצה - בתהליך של מיזוג במעין בלט קוסמי.
2 צפייה בגלריה
שתי הגלקסיות שמתמזגות בתמונה של ג'יימס ווב
שתי הגלקסיות שמתמזגות בתמונה של ג'יימס ווב
שתי הגלקסיות שמתמזגות בתמונה של ג'יימס ווב
(צילום: NASA, ESA, CSA, STScI / רויטרס)
טלסקופ החלל ג'יימס ווב, ששוגר בסוף 2021 החל לאסוף נתונים שנה לאחר מכן. בשנתיים שהוא מספק נתונים הוא הצליח כבר לשנות את ההבנה של היקום המוקדם, תוך כדי צילום תמונות מרהיבות של הקוסמוס. שתי הגלקסיות בתמונות ממוקמות במרחק של 326 מיליון שנות אור מכדור הארץ, בקבוצת הכוכבים המכונה נחש מים.
"אנחנו רואים שתי גלקסיות, כשבכל אחת אוסף של מיליארדי כוכבים. הגלקסיות נמצאות בתהליך של מיזוג. זו דרך נפוצה שבה גלקסיות כמו שלנו נבנות לאורך זמן. הן צומחות מגלקסיות קטנות - כמו אלה שווב מצא - לגלקסיות בוגרות כמו שביל החלב שלנו", אמרה ג'יין ריגבי, מדענית בכירה בפרויקט ג'יימס ווב של נאס"א.
מאז שהחל לפעול, ג'יימס ווב צפה בגלקסיות מלאות כוכבים, שנוצרו מאות מיליוני שנים בלבד לאחר המפץ הגדול, שסימן את תחילת היקום לפני כ-13.8 מיליארד שנים.
2 צפייה בגלריה
הגלקסיה שדומה לפינגווין
הגלקסיה שדומה לפינגווין
הגלקסיה שדומה לפינגווין
(צילום: NASA, ESA, CSA, STScI / רויטרס)
הגלקסיות המתערבבות של הפינגווין והביצה ידועות יחד כ-Arp 142. הן מוצגות בתמונה מחוברות על ידי ערפלית, שהיא תערובת של כוכבים וגז במהלך המיזוג האיטי שלהן.
גלקסיית הפינגווין, שכונתה כך כי צורתה מנקודת המבט של הטלסקופ מזכירה את העוף הימי, כולל אזור דמוי מקור, נקראת באופן רשמי NGC 2936. זו גלקסיה ספירלית, שכעת היא מעט מעוותת. גלקסיית הביצה, שגם היא נקראת על שם צורתה, נקראת רשמית NGC 2937. זוהי גלקסיה אליפטית קומפקטית. יחד, המראה שלהן מרמז על פינגווין השומר על ביצתו.
האינטראקציה ביניהן, כך לפי נאס"א, החלה לפני 25 עד 75 מיליון שנים. מדענים מעריכים שהן יהפכו לגלקסיה אחת בעוד מאות מיליוני שנים.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב גילה את הגלקסיות הידועות המוקדמות ביותר, וסיפק תובנות לגבי תחומים כמו ההרכב של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, ואופי האזורים ביקום שבהם נוצרים כוכבים.
"משימה זו אפשרה לנו להביט אחורה אל הגלקסיות המרוחקות ביותר שנצפו אי פעם, ולהבין את היקום המוקדם מאוד בדרך חדשה", אמר מארק קלמפין, מנהל מחלקת האסטרופיזיקה במטה נאס"א. "לדוגמה, עם ג'יימס ווב, מצאנו שהגלקסיות המוקדמות מאוד האלה הן מסיביות ובהירות יותר ממה שציפינו, מה שמעלה את השאלה: איך הן הפכו לכל כך גדולות - כל כך מהר?"
בהסתכלות קדימה, קלמפין הוסיף, "חלק מתצפיות המרגשות ביותר של ווב יהיו הדברים שעדיין לא חשבנו עליהם".
לפני שנתיים: חשיפת התמונות הראשונות
(צילום: נאס"א)

טלסקופ החלל ג'יימס ווב תוכנן להיות רגיש יותר מקודמו, טלסקופ החלל האבל, שממשיך בעבודתו - למרות שהוא שוגר לחלל ב-1990. ווב מסתכל על היקום בעיקר באינפרא-אדום, בעוד האבל בחן אותו בעיקר באורכי גל אופטיים ואולטרה-סגולים.