מבזק חדשות טובות  
(צילום: אבי חי)

נפטון, ובעברית – רהב – הוא כוכב הלכת השמיני במערכת השמש, וככזה הוא מספק לנו לא מעט חדשות מסתוריות ומשונות, שמסקרנות חוקרים כבר עשורים רבים.
לאחת מהתופעות הללו קוראים "הכתם האפל הגדול", שהיה כתם שחור על כוכב הלכת, ונחשב כחור באטמוספרה שלו. הכתם צולם לראשונה על ידי החללית וויאג'ר 2, כשעברה ליד כוכב הלכת ב-1989 ומאז כבר הספיקה לצאת ממערכת השמש. ב-1994, טלסקופ החלל האבל צילם את נפטון שוב, אלא שהכתם נעלם.
השערות מספרות שמהירות הרוח - שמגיעה עד ל-2,400 קמ"ש, סיבבה את הכתם נגד כיוון השעון, אל חצי הכדור הצפוני של כוכב הלכת, שם זוהה כתם דומה מאוד לכתם הישן.
3 צפייה בגלריה
הכתם שעל נפטון
הכתם שעל נפטון
הכתם שעל נפטון
(צילום: Telescope's MUSE. (ESO/P. Irwin et al.))
כעת, אותו כתם אפל ומסתורי נראה לראשונה מכדור הארץ. בזכות תצפית של טלסקופ עם רזולוציית חסרת תקדים, התמונות מסייעות למדענים להבין יותר על הכתמים האלה, ומדוע הם שונים מכתמים או נקודות על כוכבי לכת אחרים.
אסטרונום מאוניברסיטת אוקספורד היה הראשון לנתח את הזיהוי של אותה נקודה כהה מאדמת כדור הארץ, וזהו הישג מדעי אדיר, כיוון שהכתמים המסתוריים הללו הם קצרי מועד, ומתפוגגים כל כמה שנים. מדובר אם כך באתגר שמדענים צלחו וכעת יוכלו לעקוב אחר השינויים על פני כוכב הלכת נפטון.
עוד גילו האסטרונומים, שלמרות שחשבו עד עכשיו שהכתמים הללו הם חור באטמוספרה, נראה שאחרי הכל, מדובר במערבולות אנטי-ציקלון, ערבול שנוצר סביב אזור של לחץ אוויר גבוה. "זוהי קפיצת מדרגה מדהימה ביכולת של האנושות לצפות ביקום", אמרו אסרטונומים.
ומנפטון, לאוסטריה – שם טייס וחובב ציפורים עושה את הכל על מנת לעצור את הכחדת הציפור האהובה עליו. מגלן מצויץ צפוני היא ציפור נודדת, שהייתה נפוצה בעבר ברחבי המזרח התיכון ובאירופה, ובשנים האחרונות ישנם ניסיונות להשיבה לאזור.
3 צפייה בגלריה
לטוס עם ציפורים
לטוס עם ציפורים
לטוס עם ציפורים
(צילום: Helena Wehner)
באחד מהפרויקטים עומד יוהנס פריץ, בן ה-56, חוקר צפרות אוסטרי, שפיתח דרך לשיקום חיית הבר הזו על ידי טיפוח הגוזלים שלה, ועד לליוויים בשמיים בזמן הנדידה – באמצעות מטוס קל שמוביל אותן לנתיב הנדידה הטבעי שלהן. כך הוא ואשתו עברו עם הציפורים האלה מעל הרי האלפים ובסך הכול לאורך 2,500 קילומטרים, אל אתר חורף חדש בדרום ספרד, שם סיכויי ההישרדות שלהם גדלים.
ונסיים בפינתנו – מה זה? ובכן, זה נראה כמו תקריב של המוח האנושי, אלא שלמעשה מדובר בפני כוכב הלכת מאדים. וזוהי, עוד תעלומה מופלאה שמספק לנו השכן במערכת השמש.
המשטח הזה מורכב מרכסים ושקעים על האדמה, המפוסלים בצורה מורכבת שמזכירה מאוד את מבנה המוח המקומט והמפותל. השטח הזה נמצא בקווי הרוחב של מאדים, שם המישורים הצפוניים פוגשים את הרמות הדרומיות, וניתן לראות זאת במכתשים ועמקים, ובאזורים העשירים בקרח בקרבת מבנים גבוהים או נמוכים מאוד.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה ממאדים
התמונה המדהימה ממאדים
התמונה המדהימה ממאדים
(צילום: NASA/JPL-Caltech/UArizona)
מכיוון ששטחי "מוח" כאלה מתרחשים היכן שיש קרח, מדענים חושבים שהיווצרותם עשויה להיות קשורה לאופן שבו מתנהגים מים קפואים. אלא שיש כל מיני השערות, אף אחת לא עדיפה מדעית על האחרת, וייתכן שמדובר גם באופן שבו המשקעים מפשירים – כמו בארץ – כאשר מחזורי הקפאה והפשרה יוצרים דפוסים על הקרקע.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי