52 ימים שאנחנו ממתינים לשובם של החטופים הנמצאים ברצועת בעזה. פרק זמן שבני משפחותיהם, חבריהם וכל אזרחי ישראל משוועים לכל פיסת מידע על גורלם, מתפללים שהם בריאים ושלמים ומייחלים לחזרתם הביתה. 52 ימים - והעולם ברובו שותק.
במכון ויצמן למדע, כמכון מחקר בעל שם עולמי, נרתמו למאמץ הישראלי להחזרת החטופים. בזמן שמוסדות אקדמיים רבים בחו"ל שומרים על שתיקה רועמת במקרה הטוב או מצדיקים את גילויי האלימות והטרור של חמאס במקרה הרע, יש חשיבות עצומה לנקוט עמדה נחרצת ולקרוא לשחרור חפים מפשע - בהם ילדים, תינוקות וקשישים.
לשידור החי:
לצד מכתבים פומביים שנשלחו לראשי אוניברסיטאות בעולם, הקוראים להם לעצור את גילויי האנטישמיות במוסדותיהם, במכון ויצמן למדע ראו לנכון לייצר גם מהלך תקשורתי באנגלית, הפונה לכלל הקהילה הבינלאומית ולגולשים בחו"ל, במטרה לעורר מודעות למשבר החטופים הישראלים.
מיזם #TheWheatGrowsAgain של מכון ויצמן למדע הוא פרויקט ייחודי המשלב בין תקשורת בינלאומית ובין מדע וקיימות. במסגרת הפרויקט, עלה לרשת אתר באנגלית המתעד 24 שעות ביממה שתילי חיטה הצומחת בחממות המכון, לצד רשימה מתעדכנת של החטופים, ושעון עצר המונה את הזמן שחלף מאז שנחטפו על-ידי מחבלי חמאס.
במכון ויצמן למדע הסבירו כי צמיחת החיטה, המתועדת בשידור חי וממחישה את חלוף הזמן, נבחרה מכמה סיבות: השיר "החיטה צומחת שוב" המסמל תקווה והתחדשות אחרי אסון, נכתב על-ידי חברת קיבוץ בית השיטה, דורית צמרת ז"ל, לאחר ש-11 מבני הקיבוץ נפלו במלחמת יום הכיפורים. 50 שנה אחרי השיר הופך בהדרגה גם לאחד משירי התקופה הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
עוד אמרו במכון ויצמן למדע כי מעבר לעניין הסמלי והפואטי, גידול החיטה הוא גם מפתח קונקרטי לעתיד האנושות. צמח החיטה עומד במרכזם של מחקרים מדעיים מתקדמים במכון במטרה לפתח זני חיטה שיהיו עמידים לחום, בצורת ומחלות, ויוכלו להסתגל לשינויים הסביבתיים הצפויים כתוצאה ממשבר האקלים, ולהבטיח את קיומו של הדגן החיוני גם בעתיד - לטובת האנושות כולה.
מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר פגעה קשות בגידולי החיטה בעוטף עזה, האזור המכונה גם "אסם התבואה של ישראל", כמו גם בגידולי חקלאות נוספים. פרופ' אבי לוי, העוסק כבר 40 שנה בחקר האבולוציה והגנטיקה של החיטה במחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן למדע, החליט לקיים כמתוכנן את ניסויי השטח שלו, בשיתוף עם ד"ר דוד בונפיל, בתחנת מחקר גילת שליד אופקים - למרות ובגלל הפיכתו לאזור מלחמה. "זו דרכנו להראות שלא ניכנע לעולם", הסביר פרופ' לוי.
החיטה הצומחת ומתועדת בלייב נזרעה על-ידי פרופ' לוי עצמו, המלווה את פרויקט #TheWheatGrowsAgain, והיא מזני החיטה הנזרעים גם בניסויי השדה בגילת שבעוטף עזה.