בלו אוריג'ין (Blue Origin), החברה שבבעלות המיליארדר ג'ף בזוס, שיגרה הבוקר (יום ה', שעון ישראל) לראשונה את משגר "ניו גלן" שלה מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה. השיגור מסמן צעד מכריע לקראת המטרה המיוחלת של בזוס - להתחרות ב-SpaceX של אילון מאסק בשוק שיגור לוויינים.
"ניו גלן" הוא משגר כבד שמיועד לשאת מטען של 45 טונות למסלול סביב כדור הארץ, ומטענים קטנים יותר למסלולים אחרים, ואף לירח ולכוכבי לכת אחרים. המשימה, שהיא שיאו של מסע פיתוח שארך עשור ועלה מיליארדי דולרים, כללה ניסיון להנחית את השלב הראשון של משגר ה"ניו גלן" על אסדה בלב האוקיינוס האטלנטי, 10 דקות לאחר השיגור, בעוד השלב השני של הרקטה ימשיך בדרכו לחלל.
אבל הנחתת השלב הראשון נכשלה. בשידור החי של בלו אורייג'ן נראה כי החברה איבדה קשר עם השלב הראשון של המשגר. "מה שמדאיג אותנו במיוחד הוא הנחיתה של השלב הראשון", אמר בזוס בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס לפני השיגור. "ברור שבטיסה ראשונה עלול להתרחש כשל בכל שלב של המשימה, כך שהכול אפשרי".
בתוך תא המטען של ה"ניו גלן" נמצא אב-הטיפוס הראשון של ה"בלו רינג" - חללית מתמרנת שבלו אוריג'ין מתכננת למכור לפנטגון וללקוחות מסחריים לצורך משימות ביטחון לאומי ושירות לוויינים. מדובר בכלי שיכול לבצע משימות כמו שירות ותיקון לוויינים בחלל, תמיכה במשימות ביטחון לאומי, ואפילו אספקת שירותי תמרון ולוגיסטיקה במסלול.
השגת המסלול המיועד עבור החללית בשיגור הבכורה של הרקטה תהיה הישג נדיר עבור חברת חלל. "אם נצליח בכך, זו תהיה הצלחה גדולה", אמר בזוס. "נחיתת השלב הראשון תהיה הדובדבן שבקצפת".
פיתוח ה"ניו גלן" נמשך לאורך כהונתם של שלושה מנכ"לים שונים בבלו אוריג'ין ונתקל בעיכובים רבים, בעוד ש-SpaceX של אילון מאסק הפכה לענקית תעשייה עם ה"פלקון 9" הרב-פעמי שלה, הרקטה הפעילה ביותר כיום בעולם.
בסוף 2023, בזוס האיץ את הפעילות בבלו אוריג'ין, תוך מתן עדיפות לפיתוח ה"ניו גלן" ומנועי ה-BE-4 שלה. הוא מינה את דייב לים, בכיר באמזון לשעבר, למנכ"ל. לדברי העובדים, הוא הביא עמו תחושת דחיפות להתחרות ב-SpaceX.
ה"ניו גלן" חזקה פי 2 מה"פלקון 9" של SpaceX, ולחברה יש עשרות חוזים לשיגורים עתידיים בשווי כולל של מיליארדי דולרים.
פורסם לראשונה: 08:21, 16.01.25