אריה קנייתי, שנחשב למבוגר ביותר בעולם מאלה שחיים בטבע, מת לאחר שנדקר מחנית של אחד מלוחמי המסאים המקומיים, אחד מהשבטים הקדומים והעיקריים במזרח אפריקה, לאחר שהיה נואש להשיג מזון ותעה בדרכו לתוך אזור מגורים. בעוד שאנשי השימור מסכימים שהאדם שהרג את האריה היה במצב בלתי אפשרי, הם קוראים להגנה טובה יותר על חיות הבר בכלל ועל האריות בפרט, שמספרם גם כך הולך ודועך.
( סרטון על לונקיטו)

"לונקיטו (Loonkito), אריה זכר אייקוני בן 19 שנה, נדקר למוות על ידי לוחמי מסאי מורן (מורן הוא השלב הראשון לאחר טקס ברית המילה שעובר בן שבט המסאי בגילים 17-15, שנמשך כשבע שנים ובמהלכו הוא לומד להיות עצמאי, להכיר את השטח ולהתקיים במינימום של רכוש) לאחר שתעה בדרכו ונכנס אל מכלאת בעלי חיים בפאתי הפארק הלאומי המפורסם אמבוסלי (Amboseli National Park), שנמצא במחוז קאג'יאדו בקניה, על הגבול עם טנזניה", אמר דובר שירות חיות הבר של קניה (KWS) פול ג'ינארו ל-AFP. "לונקיטו היה אריה זקן שהתקשה להשיג טרף בכוחות עצמו, אריה רגיל היה טורף בעלי חיים אחרים בתוך שטח הפארק ומשביע את רעבונו בכוחות עצמו, אך לונקיטו היה נואש להשיג מזון", הוסיף ג'ינארו.
לאריות אפריקנים יש בדרך כלל תוחלת חיים של עד 18 שנים בטבע, כך על פי קבוצת השימור Cats for Africa. לפני שנתיים תיארו אנשי שירות חיות הבר של קניה את האריה הקשיש כ"לוחם אגדי" שהגן על הטריטוריה שלו במשך יותר מעשור. כעת, לאחר מותו, ספדו ללונקיטו מקבוצת השימור Lion Guardians, שמטרתה המוצהרת היא למצוא פתרונות ארוכי טווח עבור בני האדם והאריות כדי שיוכלו לחיות יחד. "קיבלנו בלב כבד את הבשורה על מותו של לונקיטו (2004-2023), האריה הזכר המבוגר ביותר במערכת האקולוגית שלנו ובאפריקה כולה", כך נכתב בהודעה שפורסמה מטעם הארגון בפייסבוק, תוך שאנשיו מכנים את האריה המנוח כ"סמל לחוסן ולדו קיום".
3 צפייה בגלריה
אריה בפארק הלאומי אמבוסלי
אריה בפארק הלאומי אמבוסלי
אריה בפארק הלאומי אמבוסלי
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הפארק הלאומי אמבוסלי בקניה
הפארק הלאומי אמבוסלי בקניה
הפארק הלאומי אמבוסלי בקניה
(צילום: Shutterstock)
הדיווחים על חיות בר נודדות, אשר נכנסות לתוך בתי גידול אנושיים בקניה גדלו בשנים האחרונות, כאשר החיות נתונות ללחץ הולך וגובר, בין היתר בשל התרחבות הערים אל תוך בתי הגידול של חיות הבר, שלא לדבר על ההשלכות שיש לשינויי האקלים שמובילות לחיכוכים ולפעולות אנושיות נוספות כגון צייד והרס של בית הגידול של חיות הבר בשלל דרכים. "על התושבים המקומיים לגלות סבלנות ורגישות למצב, בעודם מחפשים דרכים להרחיק או למנוע מחיות הבר להיכנס לשטחם. יש להימנע מפגיעה בבעלי החיים ולהודיע לנו בהקדם כדי שנוכל להגיע ולקחת אותם בחזרה לשטח הפארקים והשמורות", הסביר ג'ינארו.
מקרי העבר מלמדים כי ביולי 2021, אריה גרם לבהלה לאחר שסטה מבית הגידול שלו בפארק הלאומי בניירובי - פארק לאומי ומרכז שימור המגן על חיות בר גדולות ועל סביבת המחיה שלהן בסוואנה - כשפלש לתוך שכונה צפופה בשעות הבוקר העמוסות. הפארק נמצא רק שבעה ק"מ מלב בירת קניה, כך שתקריות של בריחת בעלי חיים אל תוך המטרופולין המאכלס בשטחו יותר מארבעה מיליון תושבים, עלולות להיות הרסניות לשני הצדדים.
3 צפייה בגלריה
לוחמי מסאי מורן
לוחמי מסאי מורן
לוחמי מסאי מורן
(צילום: AP)
לעומת זאת, בדצמבר 2019, אריה גרם למותו של אדם ממש מחוץ לשטח הפארק, בעוד שבמרץ 2016 אריה נוסף נורה למוות לאחר שתקף ופצע תושב שגר בסמוך לפארק. חודש בלבד לפני כן, בפברואר 2016, אירע מקרה שאמנם לא הסתיים באובדן בנפש, אך בהחלט היה יכול להסתיים כך, כששני אריות שוטטו בקיברה (Kibera), שכונת עוני שמאופיינת בצפיפות אוכלוסין גבוהה, לפני שחזרו לשטחה פארק. על פי ההערכות, יש בקניה כ-2,500 אריות, על פי מפקד חיות הבר הלאומי, שנערך לפני כשנתיים לראשונה בקניה.