מטבע נדיר ועליו דמותו של קיסר רומי שנרצח, התגלה לאחרונה בחפירות שבוצעו על ידי ארכיאולוגים בהונגריה. משקלו של המטבע הוא 5.6 גרם.
2 צפייה בגלריה
המטבע שנמצא ועליו דיוקנו של הקיסר וולוסיאנוס ודמותה של ליברטאס
המטבע שנמצא ועליו דיוקנו של הקיסר וולוסיאנוס ודמותה של ליברטאס
המטבע שנמצא ועליו דיוקנו של הקיסר וולוסיאנוס ודמותה של ליברטאס
(צילום: Krisztián Balla)
המטבע מהמאה ה-3 לספירה מתאר את הקיסר וולוסיאנוס, ששלט יחד עם אביו, הקיסר טרבוניאנוס גאלוס, באימפריה הרומית במשך כשנתיים (בין השנים 251-253 לספירה), עד שנרצח (יחד עם אביו) בגיל 22 על ידי חייליו. בגלל שלטונו הקצר של וולוסיאנוס, מטבעות הנושאים את דיוקנו הם נדירים, מה שמגדיל את ערכו. הדברים נכונים גם למציאת מטבעות זהב מהתקופה הרומית בהונגריה, כפי שהסביר זאת אמר מאטה וארגה, ארכיאולוג מאוניברסיטת סגד בהונגריה וראש צוות החפירה.
עם זאת, למרות מזלם במציאת האוצר הנדיר הזה, לצוות שאיתר את המטבע המוזהב אין מושג מי היו הבעלים שלו. "מכיוון שזה היה מטבע הזהב היחיד שנחשף באתר, סביר להניח שמדובר באובדן של אדם ספציפי ולא חלק מאוסף גדול. זה בוודאי היה אובדן גדול לבעלים לשעבר לאבד את המטבע היקר הזה", אמר וארגה, על המטבע שנחשף על ידי מוזיאולוג מטעם מוזיאון ריפל-רונאי בקאפושוואר, יחד עם מתנדבי המוזיאון בתחילת 2022, במה שנראה כיישוב רומי במחוז שומוג', הממוקם בדרום-מערב טרנסדנוביה שבהונגריה.
וארגה סירב לפרט את מקום הימצאו המדויק של המטבע. "מיקומו המדויק של האתר נשמר בסוד לעת עתה, מפני שהאתר הארכיאולוגי נחקר", אמר וארגה והסביר כי, "גלאי מתכות לא חוקיים הם בעיה גדולה בהונגריה, ולכן איננו יכולים לחשוף את המיקום בינתיים".
2 צפייה בגלריה
הקיסר וולוסיאנוס
הקיסר וולוסיאנוס
פסל בדמות הקיסר וולוסיאנוס
(צילום: ויקיפדיה)
צד אחד של המטבע מציג כאמור דיוקן של הקיסר המזוקן עם כתר המונח על ראשו, ואילו הצד השני מציג את ליברטאס, אלה במיתולוגיה הרומית והתגלמות רעיון החירות. "הערך של המטבע הוא לא כשל מטבע אאורוס (מטבע זהב) רגיל, אלא ביניו נדיר, כלומר אאורוס כפול", אמר מריאנקו פיליקיץ', נומיסמטיסט ועוזר מחקר בקבינט המטבעות של קרן טירת פרידנשטיין.
פיליקיץ', שלא היה מעורב בגילוי, ציין כי מטבעות ביניו הוטבעו לראשונה באימפריה הרומית במאה הראשונה לפני הספירה. כמו כן, הוא הוסיף כי גילוי המטבע הוא נפלא ומרגש, בייחוד לאור העובדה כי מצבו מצוין.
כיום, העבודות הארכיאולוגיות באתר הרומי נמשכות. בהתבסס על חפצים ששוחזרו, כולל מטבע זה, נראה שהיישוב היה קיים במאות ה-3 וה-4, כאשר אזור זה היה חלק מהמחוז הרומאי של פאנוניה סופיריור - פרובינציה של האימפריה הרומית. חפצים נוספים שנחשפו כוללים מטבעות כסף וברונזה רומיים (כולל אחד עם דמותו של הקיסר פרובוס מהמאה השלישית), מפתח ברונזה, טבעת כסף עם כתובות וסיכת זכוכית. "המטבע הוא כעת חלק מהאוסף הנומיסמטי במוזיאון ריפל-רונאי, שבו היה בעבר רק מטבע זהב רומי אחד", אמר לבנטה אברהם, מנהל המוזיאון.