פיצוץ בדרך לקצה החלל במשימת NS-23: משגר ועליו חללית "ניו שפרד" של חברת בלו אורייג'ן, התפוצץ הערב (יום ב') זמן קצר לאחר השיגור. מנגנון ההימלטות של החללית, שהייתה בלתי מאויישת, הופעל ואחרי כמה דקות היא נחתה לא רחוק מהמקום שממנו שוגרה בטקסס. הדרמה בחלל הועברה בשידור חי בערוץ היוטיוב של החברה שבבעלות ג'ף בזוס. צפו בפיצוץ, בהימלטות ובפתיחת המצנחים של החללית:
פיצוץ בשיגור חללית של בלו אורייג'ן
(צילום: בלו אורייג'ן)

חברת בלו אורייג'ן כבר שיגרה בני אדם לחלל מאז יולי 2021, בהם בזוס עצמו, אך הפעם החללית הייתה עמוסה במטעני מחקר, במימון סוכנות החלל האמריקנית, ומטענים נוספים שהיו אמורים לרחף בחלל בתנאים של חוסר כבידה למשך כמה דקות, בגובה של כ-100 ק"מ מעל פני הקרקע.
אבל דקה לאחר ההמראה, בגובה של כ-8 קילומטרים, התלקחו מנועי המשגר, דבר שגרם למערכת מנועי ההימלטות של החללית לפעול. הם בערו במשך כמה שניות על מנת להתרחק מהמשגר הבוער. לאחר מכן נראה בסרטון כי החללית מאבדת גובה ובשלב זה נפתחו מצנחי הענק. בסופו של דבר נחתה החללית ללא פגע בטקסס.
3 צפייה בגלריה
רגע הפיצוץ במשגר
רגע הפיצוץ במשגר
רגע הפיצוץ במשגר
(צילום: בלו אורייג'ן)
"אנחנו בודקים את הבעיה באתר השיגור שלנו במערב טקסס", צייצה החברה. עוד נכתב בטוויטר כי מערכת ההימלטות של החללית "תפקדה כפי שתוכנן".
מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב, המעניק רישיון לשיגור רקטות ומסדיר את הבטיחות באתר השיגור, אמר כי יפקח על החקירה של בלו אורייג'ן על התקלה ברקטה ויבחן את ממצאי החברה, לפני שיאפשר שיגורים נוספים לחלל.
3 צפייה בגלריה
מערכת ההימלטות של החללית מופעלת
מערכת ההימלטות של החללית מופעלת
מערכת ההימלטות של החללית מופעלת
(צילום: בלו אורייג'ן)
המשגר של בלו אורייג'ן מתנשא לגובה של 18 מטרים, ומסוגל לשאת חללית ובה שישה נוסעים לגובה של כ-100 ק"מ, אל הגבול העליון של האטמוספירה – משם ניתן לראות את עקמומיות כדור הארץ בבירור דרך חלונות גדולים שמאפשרים לנוסעים ליהנות ממבט רחב על הנוף. החללית אף מסוגלת לשהות עד 10 דקות בכבידה נמוכה, ולאפשר בכך לנוסעים ליהנות מחוויית חוסר משקל.
3 צפייה בגלריה
החללית נוחתת בשלום
החללית נוחתת בשלום
החללית נחתה בשלום
(צילום: בלו אורייג'ן)
כאמור הפעם החללית הייתה לא מאויישת, אבל ב-14 החודשים האחרונים טסו לחלל בחללית של בלו אורייג'ן, פרט לבזוס, גם וויליאם שאטנר (קפטן קירק), וולי פאנק, אחת מנשות "מרקורי 13", שהוכשרו להיות אסטרונאוטיות בשנות ה-60' של המאה הקודמת, אך מעולם לא טסו לחלל וגם אוליבר דאמן, צעיר בן 18, שקיבל את המושב של האדם ששילם 28 מיליון דולר עבור הזכות להשתתף בטיסת הבכורה, אך ויתר על הכבוד בשל "לוח זמנים צפוף".