בעולם המערבי עוקבים בדאגה אחר הטיל הסיני, שחלקים ממנו צפויים להתרסק בכדור הארץ בשבת או בראשון. נכון לעכשיו, מועד הכניסה לאטמוספירה אמור להיות בלילה שבין שבת לראשונה ב-3:24 לפנות בוקר (שעון ישראל), אך תיתכן סטייה של 16 שעות לכל כיוון.
חלקים מטיל סיני ענק יתרסקו בכדור הארץ
(צילום: אבי חי)

טל ענבר, עמית מחקר בכיר ב-MDAA ומומחה בתחום חלל וטילים, התייחס בריאיון לאולפן ynet לטיל הסיני: "אחת לתקופה אנשים קצת מתעוררים ושמים לב שנופלים כל מיני דברים מהחלל, בעיקר בגלל שהוא גדול מאוד וכבד מאוד. הסיכוי שהוא יפגע באיזשהו מקום מאוכלס ויגרום לנזקים - הוא מאוד מאוד קטן".
הטיל שצפוי להתרסק הוא לונג מארץ' 5b, ששוגר ביום ראשון מוונצ'אנג שבמחוז היינאן. אורכו של הטיל הוא כ-30 מטרים, משקלו כ-23 טונות והוא נשא את מודול המעבדה הראשון של תחנת החלל הסינית, שבה שוהים כיום שלושה טייקונאוטים. אין זו הפעם הראשונה שטיל סיני מאבד שליטה ומקום ההתרסקות שלו אינו ברור. במאי 2021 התרסק טיל סיני, שיצא משליטה לאחר ששיגר חלק אחר לתחנת החלל הסינית, באזור לא מיושב באוקיינוס, דרומית להודו וסרי לנקה. שנה קודם לכן חזר גם כן לכדור הארץ ללא טיל שליטה. אז הוא התרסק ליד החוף של מאוריטניה שבמערב אפריקה וזה היה העצם הגדול ביותר - שאין עליו שליטה - הנופל מהחלל לכדור הארץ מאז 1991.
2 צפייה בגלריה
השיגור לתחנת החלל הסינית עם החלק החשוב
השיגור לתחנת החלל הסינית עם החלק החשוב
השיגור לתחנת החלל הסינית עם החלק החשוב
(צילום: AFP)
ענבר פירט כיצד חוזרים הטילים שמשוגרים לחלל לכדור הארץ: "זה לא קורה תמיד לסינים. זה קורה באופן עקרוני לכל מי שמשגר דברים לחלל, למעט לחברת SpaceX, שמחזירה את השלב הראשון שלה בצורה נשלטת. כל היתר נשרפים ונופלים, אז יש אפליה כלפי הסינים. כל השיגורים לחלל מתבצעים על ידי טילים גדולים שמתפרקים בדרך. זה נופל אחר כך, בין אם זה במים, בין אם יש הודעה רשמית, או ביבשה – בשטח של אותה מדינה. סין – נופלים בסין עצמה, באזורים שלרוב לא נגרם שם נזק. במקרה הזה מדובר במשהו מאוד גדול ומאוד כבד ולכן אפשר קצת להיכנס לתבהלה". אגב, רוב הטילים מכוונים ל"נקודת נמו" ("אף אחד" בלטינית) - שנחשב למקום הנידח בעולם; הוא ממוקם בדרום האוקיינוס השקט, בערך בין דרום אמריקה לניו זילנד, והיבשה הכי קרובה אליו נמצאת במרחק 2,300 קילומטרים ממנו.
בהמשך הריאיון הרגיע ענבר מהאפשרות לפגיעה אפשרית: "האמת שהיא כל דבר שנופל מהחלל, בין אם זה חלק של שלב עליון בטיל, או שלב ראשון כמו במקרה הזה, או חלקים אחרים מלוויינים כבדים, עקרונית האם הם יכולים לפגוע – כן. הם יכולים לפגוע בכל נקודה בכדור הארץ. אבל רוב שטחו של כדור הארץ מכוסה במים ורוב השטח היבשתי אינו מיושב – ולכן הסיכוי לפגיעה הוא מאוד נמוך".
2 צפייה בגלריה
שיגור הטיל ביום ראשון
שיגור הטיל ביום ראשון
שיגור הטיל ביום ראשון
(צילום: AFP)
הוא הזכיר את הבהלה שהייתה לפני יותר מ-40 שנה: "אני זוכר שנפלה תחנת החלל האמריקנית סקיילאב ב-1979. בעיתונים היה כתוב - 'אם אתם רואים חלקים נופלים - תפסו מכסה'. התחנה נפלה באזור הים. קצת נפלו באוסטרליה, עם פגיעה במספר כבשים באיזושהי חווה. אז הדבר לא יכול לצאת מכלל חשבון – פגיעה וסיכון חיי אדם – אבל הסבירות לכך היא מאוד נמוכה".