לא קל לנחות על אדמת הירח: חברת ispace היפנית הודיעה הערב (יום ג') כי אבד הקשר עם החללית HAKUTO-R, בזמן שבו היא הייתה אמורה לנחות על אדמת הירח. בחברה אמרו כי גורלה של החללית אינו ברור, אך סביר להניח כי היא התרסקה - כמו החללית הישראלית בראשית ב-2019.
2 צפייה בגלריה
האם זו תהיה הנחתת הפרטית הראשונה שמצליחה לבצע נחיתה רכה על הירח? הנחתת Hakuto-R
האם זו תהיה הנחתת הפרטית הראשונה שמצליחה לבצע נחיתה רכה על הירח? הנחתת Hakuto-R
הדמיה של החללית היפנית
(הדמיה: ispace)
מנהל החברה, טאקשי הכמדה, אמר: "ההנחה היא שהניסיון להנחית לראשונה חללית של חברה פרטית על הירח יסתיים בכישלון, לאחר שהאות אבד בזמן הנחיתה". הוא הוסיף כי "המהנדסים שלנו ימשיכו לחקור את המצב. ברגע זה, מה שאני יכול לומר הוא שאנחנו מאוד גאים בעובדה שכבר השגנו הרבה דברים במהלך משימה זו".
החללית היפנית שוגרה מפלורידה בחודש דצמבר. הנחתת, של החברה היפנית Ispace, שוגרה בטיל פלקון 9 של חברת ספייס-אקס. בכתבה של איתי נבו, העורך הראשי של אתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה גם ב-ynet, נכתב כי היא נשאה בתוכה כמה ניסויים מעניינים, ובהם רכב שטח גלגלי זעיר של איחוד האמירויות. החברה היפנית שלחה את הנחתת לירח במסלול ארוך במיוחד, שאיפשר לה להגיע לירח במהירות נמוכה יחסית ולכן לצרוך פחות דלק בכניסה למסלול סביבו.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של החללית של חברת ispace
הדמיה של החללית של חברת ispace
הדמיה של החללית של חברת ispace
(צילום: מתוך האתר של ispace)
למעשה, יש קשר בין בראשית לחללית היפנית, שהתרסקה על הירח ארבע שנים אחריה. כמו עמותת SpaceIL, שעומלת בימים אלה על בניית בראשית2 - שתשוגר לירח ב-2025 - גם החברה היפנית ispace הוקמה בעקבות אותה תחרות. החברה מקווה לשלוח חללית נוספת לירח במהלך השנה הבאה. מדובר בחללית שנמצאת בשלבי בנייה.
בשנים הבאות צפויות לנחות על הירח עוד ועוד חלליות, חלקן במימון של נאס"א במסגרת תכנית CLPS, שבה מסייעת סוכנות החלל לחברות המתכננות להנחית מטען מסחרי על הירח, וגם משתמשת בשירותיהן לניסויים שלה. בשנה שעברה למשל העניקה נאס"א מימון ראשוני לחברות שמפתחות מקורות אנרגיה גרעיניים לשימוש על הירח, ובחרה חברה שתפתח נחתת למחקר גיאולוגי בצד הרחוק של הירח. לצד זה היא ממשיכה להשקיע בחברות פרטיות המפתחות מרכיבים למשימות ירח מאוישות, ובתקופה האחרונה יצאה במכרז לייצור עוד רכב נחיתה, ובמכרז לפיתוח חליפות חלל חדשות.