"קורונה בוראליס" היא קבוצת כוכבים בשמי הצפון, ששבעת כוכביה הבהירים מסודרים בצורת חצי עיגול הבולטת לעין. היא נקראת גם קבוצת "כתר צפוני" מפני שהיא נמצאת בשמיים הצפוניים של כדור הארץ - וגם אנחנו בישראל יכולים לראות אותה, כ-34 מעלות מכוכב הצפון.
( צילום: ירון ברנר)

בחודשים הקרובים נוכל לראות פיצוץ ענקי של כוכב, שנמצא במרחק של כ-2,500 שנות אור מאיתנו. למרות הציפייה והתקווה לראות מחזה לא ייאמן כיאה לפיצוץ כוכב, אנחנו נראה למשך תקופה קצרה מאוד את הכוכב באופן בוהק, כשהוא נראה טיפה גדול יותר.
אז מה יקרה? כוכב בשם T Coronae Borealis, יהפוך לאחד העצמים הבהירים ביותר בשמי הלילה כחלק מתהליך של נובה קלאסית. התפרצות דרמטית שמתרחשת במערכת כוכבים זוגית - המורכבת מננס לבן ומענק אדום - תהליכים שמתרחשים אצל כוכבים "זקנים".
לכוכב הזה יש מחזור חיים ידוע, והוא מתפוצץ אחת ל-80 שנה (פיצוצים "קטנים" שמשאירים את הכוכב שלם, ולא מוחקים אותם לגמרי). הטכנולוגיה שיש לנו היום הרבה יותר מתקדמת מאשר התצפית הקודמת בשנות ה-40', כך שיש למה לצפות.
3 צפייה בגלריה
פיצוץ בחלל
פיצוץ בחלל
פיצוץ בחלל
(צילום: NASA’s Goddard Space Flight Center/S. Wiessinger)
ומכאן, ל'ניסים ולנפלאות' שעשה ישו הקטן כשהיה בן 5 בלבד. פפירוס ועליו כתב יד מהמאה הרביעית או החמישית, פוענח לאחרונה והוא מתאר כיצד ישו בילדותו עורר לחיים ציפורי חמר.
הקטע שייך לחלק מגלופה שמקורה במצרים ומספרת סיפורים מילדותו של ישו, והוא נכתב ביוונית. מדובר בעותק הקדום ביותר של "בשורת הינקות על פי תומאס", שחוקרים יודעים על קיומו ומאמינים שנכתב במקור במאה השנייה לספירה.
"בשורת הינקות" היא בשורה אפוקריפית (ספרי הבשורה אודות חיי ישו שלא נכללו בברית החדשה, ויש כ-45 ספרים כאלה). על גבי הפפירוס מסופר על הנס שעשה ישו כילד, בזמן משחק בנחל. הוא עיצב מחמר 12 ציפורים, אלא שאביו המאמץ נזף בו על כך שעשה זאת בשבת, ואז - כך על פי הכתוב - ישו בן החמש מחא כפיים ו"העיר לחיים" את ציפורי החמר.
3 צפייה בגלריה
הסיפור על ישו
הסיפור על ישו
הסיפור על ישו
(צילום: Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg (Public Domain Mark 1.0))
ולסיום, גילוי ביזארי במיוחד. אגרטל בשווי של 3.99 דולר התגלה כפריט יקר הרבה יותר. האגרטל עם העיטורים האותנטיים נרכש בחנות יד שנייה במרילנד במחיר זעום, אלא שכמו שנאמר - אל תסתכל בקנקן, אלא תשאל בן כמה הוא.
אנה לי מוושינגטון, שרכשה את הפריט, סיפרה שהוא משך את תשומת ליבה כרכישה וינטג'ית מגניבה, והאמינה שהוא אולי בן 20 או 30 שנה. אלא שכשהגיעה הביתה - היא נזכרה שביקרה במקסיקו לאחרונה, והבחינה בפריטים דומים לאגרטל, רק במוזיאון מקומי.
3 צפייה בגלריה
האגרטל העתיק
האגרטל העתיק
האגרטל העתיק
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
היא פנתה למוזיאון ושם המליצו לה ליצור קשר עם שגרירות מקסיקו. בבדיקה האגרטל זוהה כפריט עתיק של תרבות המאיה מהשנים 800-200 לספירה.
יפה ומיוחד ככל שיהיה, בשל היותו פריט עתיק האגרנטל לא יכול להיות בסלון של אנה, ולכן היא העבירה אותו לשגריר מקסיקו בארה"ב ומשם הוא הועבר למוזיאון מקומי. אם אתם סקרנים לדעת כמה האגרטל הזה שווה, אז פריט נוסף שנרכש במחיר דומה בווירג'יניה, נמכר בשנה שעברה במכירה פומבית בלמעלה מ-105 אלף דולר.