הודות לטמפרמנט (מזג) הקיצוני לעתים של מערכת השמש שלנו, חומר שמקורו במאדים יכול לפלס את דרכו לעבר כדור הארץ ולהתנפץ בו. עד כה נמצאו ברחבי העולם כ-400 מטאוריטים שמקורם בכוכב הלכת האדום. מדובר ב-400 מתוך 83 אלף המטאוריטים שהתגלו על ידי בני אדם.
 
(צילום: ליאור שרון )

כעת, מתוך מאות המטאוריטים "האדומים", מדענים איתרו את מוצאם של 200 מהם - כלומר המקום שבו היו במאדים. באופן מפתיע, כל ה-200 נפלטו מחמישה מכתשים בלבד, בשני אזורים של מאדים - ת'רסיס ואליסיום, אזורים געשיים והרריים.
מדובר ב"מסע לא פשוט" לכדור הארץ, מספרים מחברי המחקר שפורסם בכתב העת Science. "הסלע הגדול צריך להתנפץ בעוצמה על פני מאדים, ליצור מכתש ענק ולשלוח סלעים של מאדים בכוח מתפרץ, כדי שישיגו מהירות שתספיק עד שייכנסו למסלול שיוביל אותם עד לכדור הארץ. מסלול שיכול לקחת מיליוני שנים". לאחר מכן אותם סלעים ממאדים צריכים לשרוד את הכניסה לאטמוספירה ולהתרסק על אדמת כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(הדמיה: Maria Dirks, מתוך המחקר)
החוקרים השתמשו בטכניקות מתקדמות של חישה מרחוק ומודלים שונים של מכתשים, בהתאם לממצאים על כדור הארץ ולפי גיל (של המכתש ושל הסלע). "זה באמת מדהים אם חושבים על זה", אמר אחד החוקרים. (להודעה של החוקרים - באנגלית)
ועכשיו, לסיפורו של בקבוק הקוניאק העתיק בעולם. בבקבוק וינטג' יוצא דופן עשוי זכוכית וקריסטל, נשמר הקוניאק העתיק בעולם, משנת 1696. כיום, 328 שנה אחר שנארז, הוא קיבל את התואר.
הבקבוק שייך לאספן הולנדי בשם לארס יאנסן והוא מיוחד במינו, משום שהוא הבקבוק היחידי מהמאה ה-17 שעדיין קיים, לפי מה שידוע בכל אופן. במרוצת השנים הבקבוק מצא את דרכו לאוסף פרטי בצרפת והתגלה מחדש ב-2018 לאחר שנרכש על ידי בעליו הנוכחי תמורת סכום לא ידוע.
3 צפייה בגלריה
הקוניאק העתיק
הקוניאק העתיק
הקוניאק העתיק
(צילום: ספר השיאים של גינס)
שיא גינס הקודם לבקבוק קוניאק עתיק היה כזה שזוקק ב-1762, והוא נמכר במכירה פומבית ב-2020 ב-146 אלף דולר.
ולסיום, מה קרה לעיטם לבן ראש, הידוע גם בכינויו עיט קירח, שהוגדר "פצוע" בפארק הלאומי של מיזורי בארצות הברית?
העוף הדורס נלכד והוצא מהפארק על ידי הפקחים האמונים לכך. הוא עבר סדרת בדיקות כדי להבין ממה הוא סובל ומדוע הוא לא עף. אלא שצילומי הרנטגן הראו שהבעיה היא אחרת לגמרי. העיט לא פצוע, הוא אכל יותר מדי.
3 צפייה בגלריה
צילום רנטגן שנערך לעוף הדורס
צילום רנטגן שנערך לעוף הדורס
צילום רנטגן שנערך לעוף הדורס
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Wilson's Creek National Battlefield/Facebook)
הווטרינרים ראו בצילומים את הארוחה האחרונה של העוף – דביבון - מה שהקשה עליו פיזית לעוף. העיט עיכל את הארוחה, עובדי הפארק המסורים עיכלו את הבשורה ולכולם שלום (פרט לדביבון שנטרף).