(צילום: ירון ברנר)

טלסקופ החלל ג'יימס ווב לא מפסיק להפתיע עם תמונות עוצרות נשימה מהחלל האינסופי, והפעם - צילום מרהיב של סופרנובה. הצילום חושף פרטים ומבנים סביב הסופרנובה שטרם ראינו.
סופרנובה היא תופעה של כוכב מסיבי שמתפוצץ, כיוון שהוא לא הצליח לאזן את כוח הכבידה שלו. צפייה בסופרנובה ממרחק של שנות אור רבות, כפי שעושים מדענים, מלווה בבהירות גדולה מאוד, כיאה להתפוצצות כוכב.
3 צפייה בגלריה
הסופרנובה
הסופרנובה
הסופרנובה
(צילום: NASA, ESA, CSA, Mikako Matsuura, Richard Arendt, Claes Fransson, Josefin Larsson, Alyssa Pagan)
את הסופרנובה A1987 ראינו לראשונה לפני 36 שנים, כמו שמה, ומאז צפו חוקרים בשקיקה בפרטים ובהתפתחות שלה, כשהיא במרחק של 168 אלף שנות אור מאיתנו.
מיקומה הוא בענן המקיף את שביל החלב. אלא שעם כל הכבוד לשאר תצפיות העבר, לא מדובר על "העין" של ג'יימס ווב, שקולט את היקום עם האור אינפרא אדום שלו, מה שמאפשר לנו לראות דרך אזורים מאובקים, מבנים שלא נראו בעבר, במרכז הלהט של פיצוץ הכוכבים - כמו שכבות גז חיצוניות.
ומהחלל העמוק, אל הקריביים. שם נצפה כריש, שנראה לעיתים רחוקות מאוד ויש לו סוד לחיים ארוכים מאוד. זהו הישנונן הגרינלנדי, כריש ייחודי במינו שחי באזור צפון האוקיינוס האטלנטי, עם תוחלת חיים מדהימה של 300 עד 500 שנה.
3 צפייה בגלריה
נדיר באזור הקריבי. הכריש
נדיר באזור הקריבי. הכריש
נדיר באזור הקריבי. הכריש
(צילום: דבנשי קסאנה)
ביולוגים נדהמו לגלות את הכריש במרחק של אלפי קילומטרים מבית הגידול הטבעי שלו - דווקא באזור טרופי שכזה. כיאה לחיה בת מאות שנים, מדובר בכריש מאוד איטי, מספרים החוקרים. "נראה כמו משהו מאוד זקן, מתקופה פרהיסטורית", הם אמרו.
אז איך שורדים כל כך הרבה שנים? הכרישים הללו חיים במעמקי האוקיינוס, בחושך מוחלט. הם נעים ומזדקנים לאט, כך הם חוסכים באנרגיה ומתאימים את עצמם לסביבה. עובדה נחמדה לסיום - על פי מחקר מ-2016, כרישי גרינלנד מגיעים לבגרות מינית בגיל 134.
ואין כמו חדשות טובות על פילים, לסיום המבזק. חוקרים מצאו ראיות לכך שפילים באפריקה עשויים לשמור על קשר עם קרובי המשפחה שלהם באמצעות - קריאה בשמות זה של זה.
3 צפייה בגלריה
פילים בשמורת מסאי מארה בקניה
פילים בשמורת מסאי מארה בקניה
פילים בשמורת מסאי מארה בקניה
(צילום: Shutterstock)
כן, אם פיל אחד רוצה לקרוא לאחר, יש לכל אחד מהם שם. המחקר התמקד בפילים בסוואנה בקניה, שם נמצאו תיוגים ווקאלים וצלילים ספציפיים, שבהם הפילים משתמשים בתחילת התקשרות. המחקר עוד ממתין לביקורת עמיתים, אבל אם יזכה - וניתן יהיה לאמת ולשחזר את התוצאות, מדובר בממצא חסר תקדים שיהפוך את הפיל לחיה היחידה, שאינה אנושית, שידועה כמתקשרת עם מתן שמות.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי