המוני מדוזות נמצאות לא רחוק מחופי ישראל, מראש הנקרה בצפון ועד חופי רצועת עזה. ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי מאוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי רופין, אמר כי המדוזות אינן רוצות לפגוש את המתרחצים בחוף ומטרתן היא להישאר כמה מאות מטרים מקו החוף. באתר מדוזות בעם ניתן לראות מפה עדכנית של היצורים הצורבים מול חופי ישראל.
( צילום: ירון ברנר)

בריאיון ל-ynet התייחס ד"ר אדליסט למחקר חדש, שמצא שהמדוזות לא רוצות להגיע לחוף. "במחקר המשותף של אוניברסיטת חיפה והטכניון נמצא שמדוזות שוחות כדי להתרחק מהחוף, המדוזות לא רוצות להגיע אל החוף", אמר ד"ר אדליסט. "זה משהו שידענו אותו ממראה, ועכשיו אנחנו יודעים אותו אמפירית".
ד"ר אדליסט התייחס גם לתמונות שצולמו בסוף השבוע מול חופי חיפה - שבהן נראו מדוזות רבות. "למזלנו המדוזות עדיין נמצאות במרחק של כמה מאות מטרים מהחוף, לפחות ברוב חופי הארץ ועדיין ניתן להתרחץ", הוא אמר. לדבריו, מדובר בנחיל סטנדרטי, המגיע לחופי ישראל מדי שנה.
לדבריו, לא מדובר בנחיל חריג. "דווקא בשנה שעברה לא היו לנו מדוזות בקיץ כמעט בכלל, לכן אולי זה נראה קצת שיש השנה עלייה", אמר ד"ר אדליסט. "אבל הנחיל הזה הוא נחיל סטנדרטי. הוא מגיע לקראת סוף יוני. הוא צפוי להישאר איתנו עד סוף יולי בערך".
2 צפייה בגלריה
מראה מדהים מהאוויר
מראה מדהים מהאוויר
מראה מדהים מהאוויר
(צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)
2 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך אתר מדוזות בעם)
ד"ר אדליסט הסביר מדוע בשנה שעברה היו מעט מדוזות. "הייתה לנו בקיץ שעבר התחממות מאוד מאוחרת של המים, לעומת השנה למשל שהמים התחממו מוקדם, והטמפרטורה מאוד משפיעה על הנחיל של המדוזות", הוא הסביר. "חוץ מזה יש עוד הרבה גורמים שאנחנו לא יודעים. יש עניין של כמויות מזון בים וכמה גשם היה בחורף, והרבה גורמים שאנחנו לא באמת מבינים".
הוא התייחס למיני המדוזות בנחיל מול חופי ישראל. "יש לנו בעיקר חוטית נודדת, שהצריבה שלה כואבת, אבל היא לא מסוכנת", הוא אמר.
אז מה חשוב לדעת אם באנו במגע עם המדוזות? ד"ר אדליסט מסביר כי "יש דרכים להימנע מהמדוזות. אפשר לשים חליפת צלילה או גלישה כדי להגן על עצמנו מהצריבות. בנוסף, יש גם קרם הגנה שמגן מפני הצריבות. אם נצרבתם - שטפו במי ים בלבד והתייחסו לצריבה כמו כווייה. משחות כמו אלוורה ועוד יספיקו. לא חומץ, לא שתן, לא חול".