היפופוטם הוא אחד מהיונקים היבשתיים הגדולים ביותר, הוא כל כך כבד – ומשקלו יכול להגיע ליותר מ-2 טונות. הוא מבלה את רוב היום שלו במים, וכשהוא על היבשה הוא נע באיטיות. אבל לא תמיד.
 
(צילום: ליאור שרון)

מחקר חדש מגלה שהיפופוטם יכול להרים את 4 הגפיים שלו באוויר כשהוא רץ במהירות גבוהה. זו פעם ראשונה שבעל חיים במשקל כזה נצפה עושה זאת, כך על פי חוקרים מבריטניה.
החוקרים ניתחו סרטונים המציגים 169 מחזורי תנועה של 32 היפופוטמים, ובאמצעותם למדו עוד על החיה היבשתית היחסית מסתורית הזאת. "לא הרבה ידוע על אורח חייו של ההיפופוטם ביבשה", הודו החוקרים.
3 צפייה בגלריה
היפופוטם מרחף
היפופוטם מרחף
היפופוטם מרחף
(צילום:מתוך המחקר)
אז מה מצליח להוציא היפופוטם משלוותו? היפופוטם נע מהר כשמשהו מניע אותו. מרדף אחר היפופוטם, קרנף או אריה, למשל.
ומכאן, לחדשות טובות מהחלל. נאס"א חשפה השבוע תמונות של שני אסטרואידים גדולים, שנעו לפני כשבועיים בסמוך לכדור הארץ. האסטרואידים 2024 MK ו-2011 UL21, לא היוו סכנה לאנושות, אבל היו קרובים מספיק כדי שבסוכנות החלל יוכלו לתעד אותם.
3 צפייה בגלריה
 2024 MK
 2024 MK
2024 MK
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
ולא רק - מדענים יכולים להיעזר בתמונות הללו כדי להבין טוב יותר את תכונות סלעי החלל האלה, מה שיסייע בהרכבת אסטרטגיות נגד אסטרואידים, שבאמת עלולים לאיים עלינו יום אחד. 2011 UL21 היה במרחק של 6.6 מיליון קילומטרים מכדור הארץ, ולאחר יומיים הופיע גם MK 2024 במרחק "זעיר" של 295,000 קילומטרים. אורכו של האסטרואיד השני הוא כ-150 מטרים.
ונסיים את מבזק החדשות הטובות עם הפתעה מתחת לים: מדענים גילו את מה שנראה כמו מין חדש (והשני במספר הידוע לנו) של דיונון ערפדי, באזור הדמדומים של ים סין הדרומי.
דיונון ערפדי הוא מאובן חי, שבמשך שנים נחשב ליצור שנעלם מהעולם. למרות השם שלו, הוא לא שייך לסדרת הדיונונים, אלא קרוב-רחוק שלהם, ואת השם קיבל בזכות המראה עוצר הנשימה שלו. בעוד שעד כה האמנו שקיים רק מין אחד בסדרה, ייתכן שמדענים בסין זיהו מין חדש.
3 צפייה בגלריה
הדיונון הערפדי
הדיונון הערפדי
הדיונון הערפדי
(צילום: Dajun Qiu)
הדיונון נמצא בעומק של כקילומטר מתחת לפני הים, באזור שבו כמעט אין אור. מאפייניו ייחודיים ומבדילים אותו מהדיונון הערפדי הידוע, כמו הסנפירים והזנב שלו, שממוקמים במקומות אחרים, ואיבר הדומה למקור. דגימות ותצפיות נוספות בעתיד הקרוב יבטיחו לספק תשובות שיביאו לוודאות מלאה כי מדובר ב"ערפד" אמיתי.