לילות של ירח מלא מהווים לא פעם אירוע מרגש לכשעצמו, אבל כשזה קורה לאור יום, מדובר באירוע ייחודי אף יותר. לפעמים, ניתן להבחין בירח שמופיע בשעות היום, מאותה סיבה שרואים אותו בשעות הלילה, שכן הוא מחזיר אור מהשמש והקירבה שלו לכדור הארץ הופכת אותו לבהיר יותר משמי היום או הלילה.
אחרי השמש, הירח הוא ללא ספק העצם השמיימי הבהיר ביותר שאנו יכולים לראות. אבל הירח בשעות היום לא תמיד נראה לעין. זה נובע מהאטמוספרה של כדור הארץ ומהמסלול של הירח. אם לכדור הארץ לא הייתה אטמוספרה, ניתן היה לראות את הירח כל הזמן. חלקיקי הגז באטמוספרה - בעיקר חנקן וחמצן - מפזרים אור בעל אורך גל קצר, כמו אור כחול וסגול, מה שמעניק לשמיים את צבעם.
3 צפייה בגלריה
ירח בשמי היום
ירח בשמי היום
ירח בשמי היום
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ירח בשמי היום
ירח בשמי היום
(צילום: Shutterstock)
"כדי להיות גלוי במהלך היום, הירח צריך להתגבר על האור המפוזר מהשמש", מסביר ד"ר יאיר הרכבי, אסטרופיזיקאי מהפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר באוניברסיטת תל אביב. אסטרונומים משתמשים בבהירות פני השטח כדרך לכמת את הבהירות הנראית לעין של עצמים בשמים, כגון גלקסיות או ערפיליות, על ידי מדידת כמות האור שהם פולטים על פני אזור בשמי הלילה, כפי שנצפה מכדור הארץ.
מכיוון שהירח קרוב יותר לכדור הארץ מאשר כוכבים, בהירות פני השטח שלו גדולה יותר מאשר בהירות פני השטח של השמיים, ולכן ניתן לראות את הירח גם באור יום.
"הירח נמצא בשמיים כמחצית מהיממה. לפעמים חלק מהזמן הזה (או כולו) חופף עם שעות היום, אז אור השמש המפוזר באטמוספרה יכול להתגבר על אור הירח, כך שלא ניתן לראותו. כדי שהירח יתגבר על אור היום ונוכל לראות אותו, חלק ניכר מהירח צריך להיות מואר. הירח מואר הכי הרבה בזמן ירח מלא, אלא שאז השעות שבהן הוא בשמיים הן בדיוק השעות שבהן השמש לא בשמיים - כלומר, בזמן ירח מלא הירח זורח בדיוק כשהשמש שוקעת ולהיפך. לכן, הזמן שנחשב לטוב ביותר שבו ניתן לראות את הירח והשמש מופיעים יחדיו בשמיים הוא קצת אחרי או קצת לפני ירח מלא", מוסיף ד"ר הרכבי.
3 צפייה בגלריה
ירח בשמי היום
ירח בשמי היום
ירח בשמי היום
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, הנראות של הירח בשעות היום מושפעת גם מגורמים אחרים, כולל עונות השנה, ועד כמה השמיים בהירים ביום נתון. הירח נמצא מעל האופק במשך 12 שעות ביממה, אך ייתכן שהמראה שלו לא תמיד חופף לשעות האור. בחורף, כאשר הימים קצרים יותר בקווי הרוחב האמצעיים למשל, יש פחות זמן שבו הירח יכול להיראות במהלך היום. על כן, הזמן הטוב ביותר לראות את הירח באור יום הוא ברבע הראשון (שבוע לאחר מולד הירח) והרבע השלישי (שבוע לאחר הירח המלא). שלבים אלה הם התקופות הארוכות ביותר שבהן הירח נראה במקביל לשמש בשמי היום, בממוצע של חמש עד שש שעות ביום.
"בנוסף, כשהירח קרוב לאופק, מתרחשת אשליה אופטית, שבה הוא נראה גדול יותר מאשר בגובה רב בשמיים. הירח נמצא למעשה כמעט אותו זמן בשמי היום כמו בלילה, אך נראה כאמור רק כשהוא נמצא מול השמש, כך שהוא מחזיר את אורה והופך לנראה גם בשמי היום. שבוע מאז מולד הירח ניתן להבחין בירח בשמי המזרח לפני שהשמש שוקעת, בעוד שבחלוף שבוע מאז של הירח מופיע במלואו, ניתן לראותו בשמי המערב, שוקע לאחר שהשמש עלתה", מסביר ד"ר הרכבי. "בחורף, כשהימים מתקצרים, מתקצר גם חלון הזמן בו ניתן לראות את הירח בשעות היום, כשבמידה וישנה עננות רבה, היא עלולה להסתיר את הירח ובכך למנוע את הצפייה בו בשעות היום".