כאשר ארכיאולוגים גילו לראשונה קבר מפואר בן כ-5,000 שנה בספרד, הם הניחו שזהו מקום שבו נקבר גבר, שהחזיק פגיון קריסטל, ​​נבי שנהב ופריטים מפוארים אחרים. אבל עכשיו החוקרים מצאו שהשרידים הם בכלל של אישה, וכל מה שנדרש היה לבדוק שתי שיניים. כך עולה ממחקרם שפורסם בכתב העת Scientific Reports.
החוקרים השתמשו בשיטה חדשה על מנת לקבוע את מין האדם שנקבר בקבר המפואר, בעזרת בדיקה המנתחת את אמייל השן. החוקרים אמרו כי טכניקה זו, שפותחה לפני כחמש שנים, אמינה יותר מניתוח שרידי שלד במצב ירוד.
4 צפייה בגלריה
(איור: MIRIAM LUCIANEZ TRIVINO / רויטרס)
רוב הפרטים על אודות חייה של "גברת השנהב", כפי שמכנים אותה חוקרים, נותרו בגדר תעלומה, אבל בכל זאת יש כמה רמזים. "היא נקברה לבדה בקבר עם חפצים מיוחדים מאוד", אמר הארכיאולוג ליאונרדו גרסיה סנג'ואן מאוניברסיטת סביליה, אחד ממחברי המחקר. "זה מראה שהיא הייתה אדם מיוחד".
הקבר ממוקם כמה קילומטרים מערבית לסביליה, ליד החוף הדרומי של ספרד, ונחפר כבר בשנת 2008. ארכיאולוגים חשבו שבקבר נקבר אדם צעיר, אזאת על סמך בדיקה של העצמות שהשתמרו בצורה גרועה והעובדה שמספר פריטים יקרים שנמצאו בקבר - כולל קליפות ביצי יען וענבר - יחד עם החטים והפגיון - הצביעו על כך שהנקבר היה ממעמד חברתי גבוה.
4 צפייה בגלריה
הקבר בספרד
הקבר בספרד
הקבר בספרד
(צילום: AP, אוניברסיטת סיביליה)
לדברי החוקרים, השיטה החדשה מזהה הבדלים בכימיה של אמייל השן בין זכרים ונקבות, ולכן ניתן להשתמש בה גם כאשר DNA מלא אינו זמין. "המחקר הזה מספק ראיה נוספת המפקפקת בנרטיבים היסטוריים ישנים", אמרה אליסון ביץ', היסטוריונית מאוניברסיטת סנט אנדרוס בסקוטלנד, שלא הייתה מעורבת במחקר. זה מראה ש"זה לא תמיד נכון שגברים תמיד היו הנערצים ביותר או החזיקו בסמכות גבוהה יותר".
מרטה סינטאס-פנה, מחברת שותפה במחקר וארכיאולוגית באוניברסיטת סביליה, מחזיקה מאגר מידע של קבורה מתקופת הנחושת, שנמצאה ב-21 אתרים ארכיאולוגיים שונים בחצי האי האיברי, הכולל את ספרד ופורטוגל. כרגע יש לה מידע מ-1,723 אנשים.
4 צפייה בגלריה
חפצים משנהב שנמצאו בקבר
חפצים משנהב שנמצאו בקבר
חפצים משנהב שנמצאו בקבר
(צילום: AP, אוניברסיטת סיביליה)
"קבורתה של 'גברת השנהב' בולטת בראש ובכתפיים מעל כולם - אין שום קבורה ידועה של זכר או נקבה, שמשתווה לשלה", אמר גרסיה סנג'ואן.
החוקרים מצאו כי כ-250 שנה לאחר ש"גברת השנהב" נקברה, נבנו סביב קברה קברים חדשים יותר, אך תמיד עם אזור חיץ של כ-30 מטר מהקבר שלה. כ-80 שנה לאחר מותה, אנשים נכנסו שוב לקבר שלה והניחו בתוכו חפצים נוספים, כולל פגיון הקריסטל.
החוקרים יודעים מעט על המבנה החברתי או הפוליטי של החברה שאליה השתייכה האישה - שחיה בתקופה המקבילה לעליית הפרעונים בעמק נהר הנילוס במצרים ובתקופה המקבילה לבנייתה של העיר המתוכננת הראשונה על גדות נהר הפרת במסופוטמיה.
4 צפייה בגלריה
איור של פריטים שנמצאו בתוך הקבר
איור של פריטים שנמצאו בתוך הקבר
איור של פריטים שנמצאו בתוך הקבר
(צילום: MIRIAM LUCIANEZ TRIVINO / רויטרס)
ועתה יש ארכיאולוגים שסבורים כי יש טעויות נוספות בזיהוי שלדים קדומים. קתרינה ריביי-סולסברי, שותפה למחקר וארכיאולוגית באוניברסיטת וינה באוסטריה, חושדת שאותו זיהוי שגוי עשוי להיות נכון גם בקברים עתיקים אחרים שבהם הניחו החוקרים שמדובר בגבר. "זה אדם עשיר ובולט, זה חייב להיות זכר".
לאחרונה חוקרים אחרים קבעו באמצעות ניתוח DNA כי לוחמת ויקינגית מעוטרת שנקברה בשבדיה היא אישה, מה שהפך את ההנחות הקודמות שמדובר בגבר. "אם נחזור ונבדוק, יהיו עוד כמה הפתעות", אמרה ריביי-סולסברי.