כלים חד פעמיים בלוטם צריפין ובתל נוף
(קרדיט: באדיבות חיילים בצה"ל)


לפני כחודש, ב-1 בנובמבר 2022, נכנסה לתוקף החלטת ממשלה לפיה חל איסור רכש ושימוש בכלים חד פעמיים במשרדי הממשלה. זאת, לפי הכתוב בהחלטה, לאור "החשיבות שרואה הממשלה בצמצום כמות הפסולת, מתן דוגמה להתנהלות סביבתית והפחתת ההשפעות החיצוניות השליליות הנובעות מפעילותם של משרדי הממשלה".
בצה"ל חל איסור לספק כלים חד פעמיים בחדרי האוכל, למעט במקרים חריגים. בשהייה בתנאי שטח אושר לחלק כלים חד פעמיים.
4 צפייה בגלריה
חד פעמי בבקו"ם
חד פעמי בבקו"ם
חד פעמי בבקו"ם
(באדיבות חיילים צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חד פעמי בבקו"ם
חד פעמי בבקו"ם
חד פעמי בבקו"ם
(באדיבות חיילים בצה"ל)
עם זאת, ההחלטה מיושמת על ידי הצבא באופן חלקי בלבד. תיעודים שהגיעו לידי ynet וצולמו בימים האחרונים מעידים על כך שצה"ל ממשיך לספק כלים חד פעמיים לחיילים ביחידות עורפיות, ולא מקיים בכך את החלטת הממשלה. מדובר בהפרה של סעיף 4 בהחלטה. בהחלטה נכתב: "החל מיום 1 בנובמבר 2022, בעת רכישת מזון בחדרי אוכל או קפיטריות במשרדי הממשלה או בקריות הממשלה, לא יחולקו כלי אוכל חד פעמיים לסועדים וניתן יהיה לספקם בתשלום נפרד בלבד, אשר יופרד מעלות מחיר המזון ויעמוד על מחיר עלות הכלי החד פעמי, לכל הפחות".
אם כן – על צה"ל היה לאפשר לחיילים לרכוש בתשלום כלים חד פעמיים, אך לא לספק אותם בחינם בחדרי האוכל, כפי שנעשה בבסיסים רבים, ביניהם: לוטם צריפין, חצרים, בה"ד 1, בקו"ם, מחווה אלון, מחנה נתן, מחנה עופר ותל נוף.
4 צפייה בגלריה
חד פעמי בסיס חצרים
חד פעמי בסיס חצרים
חד פעמי בסיס חצרים
(באדיבות חיילים צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חד פעמי בתל נוף
חד פעמי בתל נוף
חד פעמי בתל נוף
(באדיבות חיילים בצה"ל)
יתרה מזאת, יש לציין כי השימוש בכלים חד פעמיים בארוחות שגרתיות בצבא לא היה מקובל לפני תקופת הקורונה, והוא נעשה אז במקרים חריגים בלבד או כשחיילים היו בפעילות בשטח.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הממשלה בתאריך ה-31 באוקטובר נחסמה האפשרות לרכוש ונאסרה האפשרות להשתמש בכלים חד פעמיים ע"י יחידות צה"ל למעט מספר חריגים לפי ההחלטה. צה״ל יבחן את הטענות ביחס לשימוש בכלים חד פעמיים באופן שאינו תואם לכאורה את החלטת הממשלה וינקוט בצעדים הנדרשים למימוש ההחלטה".
עוד נמסר כי "החלטת ממשלה זו משתלבת עם התפיסה של צה״ל כמשפיע בתחום הקיימות ומהווה הזדמנות לפעול למען שיפור מצבה הסביבתי של מדינת ישראל. צה"ל חרט על דגלו בהוראותיו ובפעולותיו, עקרונות של קיימות וצמצום טביעת רגלו האקולוגית וכחלק מזאת, הנחלת תרבות ארגונית סביבתית ביחידות. החלטת הממשלה מצטרפת לפעולות שונות שנעשו בעת האחרונה בצה״ל למעבר למדיניות של כלכלה מעגלית וניהול משקי בצורה מקיימת ומתחשבת בסביבה".