הפארק הלאומי קנאימה בוונצואלה הוכרז כאתר מורשת עולמי לפני 30 שנה בדיוק. הוא משרתע על שטח עצום של 30 אלף קמ"ר בדרום מזרח המדינה ויש לו מאפיינים ייחודיים, שהופכים אותו לאחד הפארקים המרהיבים והמפורסמים בעולם.
מבזק חדשות טובות 04.07.24
( צילום: ירון ברנר)

אחד מהם הוא מפל אנחל (בספרדית: מלאך) - מפל המים הגבוה בעולם – 979 מטרים. אבל לא רק נופים מרהיבים של טבע פראי יש במקום. צוות ארכיאולוגים גילה שם 20 אתרי אומנות סלע שונים, בני אלפי שנים – שלא היו מוכרים עד כה.
בפארק התגלו עיצובים מיוחדים ושונים. לכן החוקרים משערים שאולי מדובר בתרבות חדשה, "שלא הייתה ידועה עד כה". חלק מהכתבים הפיקטוגרפים (ייצוגים של אובייקטים באמצעות ציורים) הם גיאומטריים וצוירו באדום - כמו נקודות, איקסים, כוכבים וקווים ישרים, שמתחברים יחד למגוון עיצובים.
3 צפייה בגלריה
הציורים יוצאי הדופן
הציורים יוצאי הדופן
הציורים יוצאי הדופן
(צילום: José Miguel Pérez-Gómez)
למה שאנשים יחרטו על סלע צורות שכאלה? לא ברור לנו, ולמרות שמאוד קשה להבין כיצד אנשים חשבו לפני אלפי שנים, החוקרים טוענים שככל הנראה הייתה לציורים משמעות פולחנית שקשורה לציד, לידה, מחלות ועוד.
ועכשיו, לסימולציה – שלא מהעולם הזה: הדמיה קוסמית חדשה חושפת כיצד חורים שחורים גדלים ומתפתחים בחלל. איך זה קורה ולמה דווקא עכשיו? צוות של אסטרופיזיקאים הצליח לראשונה לדמות את מסעו של גז המתוארך ליקום המוקדם, במסעו לתוך דיסק של חומר ש"מתדלק" חור שחור על-מסיבי (בעל מסה שנעה בין 100 אלף ל-10 מיליארד מסות שמש), באמצעות מה שהם מכנים "סופר זום-אין" על חור שחור בודד ורעב.
3 צפייה בגלריה
החור השחר - כך הוא גדל
החור השחר - כך הוא גדל
החור השחר - כך הוא גדל
(צילום: Caltech/Phil Hopkins group)
החוקרים גילו ששדות מגנטיים ממלאים תפקיד הרבה יותר גדול ממה שהאמינו בעבר, ביצירה ובעיצוב של הדיסקים (שנראים כמו "עוגות ספוג עגולות" לדברי החוקרים, ולא שטוחים כמו קרפים, כך חשבו בעבר) - שמזינים את החורים השחורים. כלומר, כשהדיסקים מתמלאים - הם גם מתנפחים, ולא רק מתרחבים. הסימולציה הזאת עשויה לסלול את הדרך לתגליות חדשות על האופן שבו חורים שחורים וגלקסיות נרקמים.
ולסיום, לא כל יום ספר נמכר במכירה פומבית בשווי של יותר מ-3 מיליון שקלים. "פרנקנשטיין", רומן מאת מרי וולסטונקראפט שלי, סופרת אנגליה ובתה של הפמיניסטית בת המאה ה-18 מרי וולסטונקראפט, ראה אור לראשונה ב-1818, כשמרי הייתה בת 18 בלבד. הספר משלב אלמנטים של מדע בדיוני ואימה, והיה הראשון שעשה זאת.
3 צפייה בגלריה
הספר ששבר שיאים
הספר ששבר שיאים
הספר ששבר שיאים
(צילום: באדיבות Heritage Auctions)
ב-1931 זכה גם לעיבוד הוליוודי. המהדורה הראשונה של הספר, אחת משלוש המהדורות הראשונות הקיימות, נמכרה לאחרונה בארה"ב לאספן עשיר ובר מזל, לאחר שנפרד מ-843,750 דולר.