יחידת עוקץ צפויה לגדול פי שניים ויותר בשנתיים הקרובות, אבל בינתיים הלחימה הארוכה ברצועת עזה ממשיכה לגבות את חייהם של כלבי היחידה - לפעמים תוך שימוש יוצא דופן של המחבלים בכלבים הצה"ליים. כ-30 כלבים נהרגו מפתיחת מלחמת חרבות ברזל, האחרון שבהם כלב תקיפה שנהרג בתקרית חריגה עם מחבלים בצפון הרצועה, שכמעט הסתיימה גם בפגיעה בחיילים.
ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי לוחמי סיירת הצנחנים, שפשטו לפני כשבועיים על מחנה הפליטים ג'באליה, שלחו כלב תקיפה באמצעות נוהגו מיחידת עוקץ לתוך מבנה שבו, לפי החשד, הסתתרו מחבלים. באופן חריג, הכלב לא חזר אל הכוח ולא נשמעו קולות של מאבק מתוך המבנה, ואף לא נביחות.
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

אנשי הכוח החליטו לסגור על הבית מרחוק, כי הבינו שמשהו יוצא דופן ומסוכן מתרחש סביבו, ושלחו אחר כך רחפן לחיפוש אחר הכלב הגדול - שפשוט נעלם. בסריקות עם הרחפן הזעיר זוהה הכלב, בתום דקות ארוכות ומותחות, מוטל בסמטה ליד המבנה, ולא ברור אם הוא עדיין בחיים.
הלוחמים חזרו למקום תחת אבטחה כבדה וחיפויים הדדיים כדי לאסוף את הכלב מהסמטה – אך כשהגיעו לנקודה הוא שוב נעלם. הם שלחו את הרחפן למבנה צמוד וגילו את הכלב שוב מוטל על הרצפה, אלא שהפעם חשדם העלה כי המחבלים הצליחו להרוג אותו באופן חשאי ושקט, ולהסתיר מתחת לגופו מטעני חבלה, מתוך הבנה שהלוחמים יחזרו בשלב מסוים לאסוף אותו. הכוח מהצנחנים לא נפל למלכודת, והצליח לזהות את החיווטים שיצאו מגופתו של הכלב, שכמעט הפך לפגר תופת. הזירה נוטרלה ממטעניה בבטחה, וגופתו של הכלב פונתה אחר כבוד לקבורה בבית העלמין של כלבי עוקץ במתקם אדם הסמוך למודיעין.
זו אינה הפעם הראשונה שמחבלי חמאס ממלכדים פיתויים ללוחמים: כוחות רבים דיווחו כי מצאו רובי קלצ'ניקוב מוטלים ללא נוכחות של מחבלים בסביבה, עם רימון ללא נצרה מונח מתחתיו, כך שהזזה או הרמת הרובה מפעילה מיד את רימון הרסס.
6 צפייה בגלריה
בית קברות עוקץ לכלבים
בית קברות עוקץ לכלבים
כלב מיחידת עוקץ
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
בית קברות עוקץ לכלבים
בית קברות עוקץ לכלבים
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
חטיבת מרום - שאחראית על יחידת עוקץ ועל יחידות הכשרה מובחרות נוספות כמו בית הספר ללוחמה בטרור, מערך הירי (לשעבר בית הספר לקליעה וצליפה) ויחידת הכשרות הניוד המבצעי בלנ"ם - צפויה להתעצם ללא היכר בעקבות הלחימה המתמשכת והביקוש הגובר ללוחמי החטיבה.
בנוסף לכ-30 כלבים שנהרגו במהלך הלחימה, מספר דו-ספרתי של הולכים על ארבע נפצעו ויצאו מפעילות, ולכן ביחידה כבר רכשו בחודשים האחרונים עשרות כלבים חדשים מחו"ל למשימות שונות. סד"כ היחידה יוכפל ואף יגדל כמעט פי שלושה במשך חמש שנים. "אנחנו מסתכלים כבר על המערכה בצפון אחרי הניסיון הרב שנצבר עם הכלבים בעזה", אומר קצין בכיר מחטיבת מרום. "היחידה הפכה לפורצת דרך ברמה עולמית בהרבה נושאים מקצועיים ייחודיים של לחימה עם כלבים בלחימה בעזה, ועם לוחמות שפועלות עמוק בשטח האויב, למשימות רגישות של זיהוי חללים וגם למשימות מיוחדות לזיהוי חומר נפץ".
6 צפייה בגלריה
בית קברות עוקץ לכלבים
בית קברות עוקץ לכלבים
בית קברות לכלבי עוקץ
(צילום: דנה קופל)

רחפנים ויחידות התערבות

כחלק מהתעצמות עוקץ, נרכשות לכלבים עשרות רבות של ערכות שידור חי לאחור, באמצעות מצלמות שלא רק אוגרות את התיעוד, כפי שיש עד כה למרבית הכלבים. הכלבים של עוקץ סימנו עד כה מאות זירות של מטענים בלחימה ברצועה ותרחיש הבלהות, לפי גורמים ביחידה, לא קרה עד כה: "אנחנו משתמשים גם ברחפנים ובאמצעים נוספים, לכן לא קרה שכלב סימן באופן שגוי או לא זיהה מטענים בצורה שגרמה לפגיעה בחיילים. אנחנו לא מסכנים לוחמים בחילוץ גופות של כלבים והיכן שהסכנה לכך משמעותית, אנחנו נאלצים להשאיר את הגופות שלהם בעזה".
6 צפייה בגלריה
גנדי
גנדי
ארבעה מהכלבים שנהרגו במלחמה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט עם לוחמות וללוחמי עוקץ
יואב גלנט עם לוחמות וללוחמי עוקץ
השר גלנט עם לוחמות וללוחמי עוקץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במקביל, נערכים בחטיבת מרום לקלוט לוחמות-מדריכות לוט"ר לראשונה בתולדות היחידה. לוחמות אלו ישרתו לפי "דין אישה כדין גבר", כלומר בהתנדבות במשך שנתיים ושמונה חודשים לפחות, ללא רף נפרד לנתונים הפיזיים, מאחר שמדובר בהכשרה שבבסיסה היא חי"רית ולא שריונרית.
חידוש נוסף הוא הקמת מדור רחפנים, שכבר הכשיר כ-30 אחוז מלוחמי כוחות היבשה של צה"ל בעלי תפקיד הפעלת רחפנים בלחימה. ההכשרה כוללת קורס מזורז של שלושה ימים שימוסד לקורס קבוע של חמישה ימים עם כל לקחי הלחימה ברצועה, כולל יכולות זיהוי אנומליות ונקודות חשודות ע"י מפעיל הרחפן. בנוסף, בחטיבת מרום מקימים בימים אלו יחידות התערבות אזוריות על בסיס לוחמי מילואים שגרים בגזרות האוגדות המרחביות השונות, על מנת שיזנקו ככוח לוט"ר מיוחד לאירועי חדירה בהיקפים גדולים ובאופן מהיר. בחודשים האחרונים הוקמו שתי יחידות כאלה באוגדת איו"ש, ובסך הכל יכללו יחידות אלו, בכל הגזרות, מאות לוחמים מיומנים וזמינים מיד לאירועי פשיטה המוניים ובני ערובה. הלוחמים הללו מוכשרים בביה"ס ללוט"ר. בנוסף, ביה"ס לקליעה וצליפה יגדל למערך ירי בצה"ל, בדגש על לוחמי המילואים לאחר שכבר הכשיר לפני התמרון כ-20 אלף לוחמי מילואים מאז 7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.06.24