יותר מ-52 אלף דונם של שטחי שמורות וטבע נשרפו מתחילת השנה ברמת הגולן ובגליל העליון כתוצאה משיגור רקטות וירי טילים של חיזבאללה אל צפון הארץ. רבים מתוכם עלו באש רק בשבועיים הראשונים של החודש הנוכחי.
יער ביריה לאחר השריפות בצפון
(צילום: עובדי ויערני קק״ל )

על פי נתוני רשות הטבע והגנים, המרחבים שסבלו מהנזק הקשה ביותר עד כה הם בגליל העליון (כ-30 אלף דונם) ובגולן (כ-22 אלף). כמחצית מהשטח שנשרף נמצא בשמורות הטבע והגנים הלאומיים, ומחצית בשטחים פתוחים וביערות.
בגליל העליון נשרפו בסך הכל 29,730 דונם (מתוכם 11,734 שטחי רט"ג). בגולן נשרפו 22,641 דונם (מתוכם 12,534 שטחי רט"ג).
בשנת 2018, אז שיגרו הפלסטינים בעזה עפיפוני ובלוני תבערה לעבר העוטף, נשרפו 13 אלף דונם שמורות וגנים לאומיים, כך לפי נתוני הרשות. זאת לעומת 24 אלף דונם שטחי שמורה וגנים לאומיים שנשרפו בצפון הארץ מתחילת 2024.
עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, הסביר כי "המערכת מתמודדת עם שריפות כבר אלפי שנים, אבל העוצמות והתדירות שלהן כעת גבוהות יותר. אנחנו עוד לא יודעים לומר לגבי השלכות ארוכות טווח. הצומח לרוב יתחדש כבר בשנה הבאה. עצים רבים מתחדשים אחרי שריפה אבל יש שלא מתחדשים, כמו ברוש ואורן. בשל אירועי הלחימה שאנחנו חווים היום, בעוצמות גבוהות ובנקודות רבות, היקף השריפות גדול. אל רוב המקומות אנחנו לא מצליחים להגיע".
חיות בר קטנות, כמו זוחלים, לא שורדות את השריפות. חיות בר גדולות, כמו חזירי בר, יכולות לברוח. "קשה לנו לדעת מה זה עושה להן", מוסיף דולב, "אבל בטוח יהיה להן פחות אוכל זמין. כולנו תקווה שאחרי הגשמים של החורף הבא נראה פחות שריפות. אלוני תבור לרוב יצליחו להתחדש, גם אם חוו שריפה גדולה, אך ייקח להם לא מעט שנים להגיע למה שהיו".
3 צפייה בגלריה
שריפה בגליל העליון
שריפה בגליל העליון
שריפה בגליל העליון
(צילום: אפי שריר)
3 צפייה בגלריה
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
(צילום: אפי שריר)
ביום שישי התחדשו שריפות שפרצו בצפון. אתמול טופלו שריפות בנחל דישון, זוויתן עליון ובמורדות צפון הגולן כתוצאה מירי. בשבועיים האחרונים, עם התגברות האש באזורים נרחבים בצפון הארץ, צוותי הרשות התמודדו עם שריפות מורכבות אשר איימו לא פעם על שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בשמורת הטבע יהודיה השריפה הגיעה עד הכניסה לאתר, אך הצוותים הצליחו לכבות אותה.
"אלפי דונמים נשרפו, אנחנו יודעים שיש שטחים שנשרפו באש בעלת עוצמה חזקה, וכאלה שפחות", אומר ערן היימס, מנהל מרחב גליל עליון ברט"ג, "בסופו של דבר, כל שטח שנשרף - איתו נשרף גם בית הגידול של חיות הבר והצומח. אנחנו משתדלים להגיע כמה שיותר מהר למוקד השריפה ברגע שהיא מתחילה, אך חשוב להבין שהעבודה שלנו מתבצעת בשטחים שבהם יש נפילות".
אם נתקלתם בחיית בר במצוקה בעקבות שריפה: התקשרו למוקד רשות הטבע וגנים 3639*
פורסם לראשונה: 00:00, 16.06.24