לראשונה בישראל: שלד ענק של לווייתן ששוחזר במשך שנה וחצי יוצג לקהל הרחב באקווריום ישראל בירושלים הסמוך לגן החיות התנ"כי.
2 צפייה בגלריה
yk14091967
yk14091967
750 קילו של עצמות. הלוייתן "המרחף"
(צילום: טל שיבולי)
הכל התחיל כאשר פגר של לווייתן מצוי, באורך של כ-17.5 מטרים, נמצא בחודש פברואר 2021 בדרום שמורת ניצנים, שבין אשדוד לאשקלון. הלוויתן נטמן בחולות ניצנים בעבודה משולבת של רשות הטבע והגנים ומחמ"לי (המרכז לחקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים בישראל).
במאי 2023, צוות משותף של גן החיות התנ"כי, אקווריום ישראל ועמותת מחמ"לי יצא לחשוף את העצמות במטרה להציגן לקהל באקווריום ישראל. צוות מקצועי עבד במשך שנה וחצי על שחזור השלד והרכבתו מחדש – תהליך ארוך שכלל ניקוי העצמות, איתור עצמות שנשברו וחיבורן. בתהליך השחזור השתמש הצוות בדבקים מיוחדים המשמשים לשימור חומרים אורגניים.
בסיום תהליך ההרכבה, הוחלט לתלות את השלד מתקרת אולם התצוגה שבאקווריום ישראל. תכנון תליית השלד כלל היוועצות עם מומחים בארץ ובעולם, והוא נתלה באמצעות כבלי נירוסטה דקיקים המסוגלים להחזיק משקלים כבדים במיוחד, באולם תצוגה ענק שבו מרפסת תצפית, שהוקצה לטובת הלווייתן. כחלק מתהליך תכנון מתקן התלייה, נסרקה כל עצם בשלד, בטכנולוגיית תלת-ממד, כדי להתאים כל חלק של מתקן התלייה לשלד עצמו.
מציאת הפגר
(צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)

2 צפייה בגלריה
הלווייתן מת לפני כשבועיים
הלווייתן מת לפני כשבועיים
פגר הלווייתן בניצנים ב-2021
(צילום: שלומית שביט)
גילו של הלווייתן "המרחף" מוערך ב-20 שנה, ומשקלו בחיים היה כ-30 טונות. משקל העצמות לאחר ניקויין הוא כ-750 קילו, ובתוספת הקונסטרוקציה והתמיכות – משקל השלד מגיע לטונה.
מגן החיות התנ"כי נמסר כי "אקווריום ישראל ממשיך בזאת את השליחות של העלאת המודעות לבתי הגידול הימיים ובעלי החיים המדהימים החיים בימים ובאוקיינוסים. סיפורו של הלווייתן המסתורי פותח פתח לעולם שלם מלא בקסם, של היונקים הימיים שעדיין נותרו בים התיכון – הלווייתנים, הדולפינים וכלבי הים". מיצג הלווייתן פתוח לקהל הרחב, כחלק מכרטיס הכניסה לאקווריום ישראל, עם הסברים והדרכות, וכן מיצגים אינטראקטיביים על הקירות שבאולם.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.09.24