במשך מעל שנה הם שוכבים בשוחות ובמסתור מול גדר הגבול בלבנון ובכוננות תמידית למנוע חדירה של לוחמי רדואן ליישובי הצפון. אבל בשטח הלחימה, בין רקטות שורקות באוויר ומיירטים שקורעים את השמיים בפירוטכניקה של פיצוצים, מוצאים עצמם לוחמי צה"ל נדרשים להעניק, לעיתים, גם עזרה לבעלי חיים.
שחרור השקנאי
(צילום: צוות מרכז האקלום, קק"ל)

לפני כשבוע, במהלך פעילות מבצעית זיהה אחד הקצינים בכוח הצבאי שקנאי לבן במצוקה. בשגרה הוא רגיל למבצעי חילוץ פצועים, אבל למבצע החילוץ הזה הוא היה זקוק לכוחות נוספים. השקנאי הלבן הוא הציפור הגדולה ביותר בישראל ובין הגדולות ביותר המסוגלות לעוף בכל העולם. מוטת כנפיו מגיעה לכשלושה מטרים.
בתיאום עם פקחי רשות הטבע והגנים, הובהל השקנאי לטיפול במרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה של קק"ל, חלש מאוד וכאוב. "הגיע אלינו שקנאי צעיר, בן מספר חודשים, ולאחר צילום ראינו שהוא סובל משבר בכנף וככל הנראה נורה במהלך מעופו מלבנון", מספרת ד"ר רונה נדלר ולנסי, וטרינרית ומנהלת מרכז האקלום.
2 צפייה בגלריה
yk14114912
yk14114912
השקנאי הפצוע
(צילום: צוות מרכז האקלום)
עונת הנדידה בעיצומה, והעופות הנודדים נחשפים לסכנות רבות כגון ציד לא חוקי. בהתאם לכך, ההערכה היא כי לא חילופי האש בין הצבא לחיזבאללה הם אלו שפגעו בכנף השקנאי, אלא ציידים לבנוניים שמבקשים לצוד את החיה המוגנת.
השקנאי נחבש ואושפז במקום שקט שבו השבר יוכל להחלים במהירות ובסוף השבוע, כשנמצא כשיר לחזור לטבע, הוא שוחרר בהצלחה באגמון החולה. "לשמחתנו, השבר לא היה מורכב", אומרת ד"ר נדלר בהקלה, והוסיפה "מרכז האקלום ממשיך לטפל ולהציל חיים גם בזמן מאתגר זה, הצוות המסור מחויב ומגיע מדי יום לטפל בחיות הפצועות, בתקווה לימים שבהם בני האדם ובעלי החיים והכנף יוכלו לחיות כולם בבטחה".
2 צפייה בגלריה
yk14114909
yk14114909
צילום הרנטגן של כנפי השקנאי הפצוע
(צילום: צוות מרכז האקלום)
פורסם לראשונה: 00:00, 14.10.24