ישוב מאחורי שולחן מעוגל כמו מנחה של תוכנית אירוח לילית, נע בגמישות בתוך חליפה שחורה, עם משקפי ראייה במסגרת רחבה ושיער מחומצן, השיק אמש (שלישי) מעצב האופנה אלבר אלבז את מותג האופנה החדש AZ Factory, "מפעל" המורכב מהאות הראשונה של שמו הפרטי והאות האחרונה של שם המשפחה. מ-A עד Z, מאל"ף עד ת"ו, הציג אלבז עולם ומלואו: עולם של נשים, רעיונות עיצוביים ובגדים שכל אחת היתה רוצה בארון.
לא אופנה מתחלפת – אלא אביזרים, נעליים ובגדים ממידה XXS ועד XXXXL, מידה שבעולם האופנה נחשבת חריגה, גם בעידן של שיח על רבגוניות והכלה של נשים בכל המידות. עבור אלבז, המותג החדש שבבעלות תאגיד היוקרה השוויצרי ריצ'מונט, הוא הזדמנות לפרוץ מגבולות ה"תעשייה" של האופנה וליצור מבנה חדש של צרכנות אופנה. אמש, הוכיח בוגר שנקר המפורסם ביותר שהחושים שלו כיוצר ומעצב לא מכזיבים.
בסרטון וידאו באורך 20 דקות ה"מבוסס על סיפור אמיתי", נחשפה הקולקציה החדשה על שורה ארוכה של דוגמניות ונשים שהסתובבו באולפן "מאחורי הקלעים" של תוכנית הטלוויזיה The Show Fashion (שיכול מילים מכוון). למרות אורכו של הסרטון, הצפייה עברה בקלילות בזכות עלילה משעשעת וקצב נכון שעוררו סקרנות אצל הצופה. בווידאו עלו סוגיות שאיתן מתמודדות נשים בעולם המודרני, כמו קריירה מול משפחה בסצנה שמפיקת התוכנית מדברת באסרטיביות לילדיה שיחממו את הספגטי שממתין במיקרוגל לעצמם ולאבא כשיחזור מהעבודה. בסצנה אחרת, המרפררת לעלילת הפילם נואר "רבקה" של אלפרד היצ'קוק, שתי דוגמניות בעלות מראה דומה מציגות את אחת ההמצאות החדשות של אלבז: רוכסן גב אחורי המחובר לרצועת תכשיט, המאפשרת את פתיחת וסגירת השמלה באופן קל ומהיר יותר.
"אני נרגש להיות כאן אתכם", פתח אלבז בדבריו לצופים, שש שנים מאז הופסקה עבודתו כמנהל אמנותי של בית האופנה הצרפתי לנוון. "הייתי צריך קצת זמן כדי להתאהב מחדש באופנה. הייתי צריך את הזמן לחשוב, לחלום. חזרתי לעבר, שאלתי שאלות על ההווה, וניסיתי לדמיין את העתיד. עזבתי את האופנה – אבל לא עזבתי את התעשייה. טיילתי בכל העולם, אבל ביקור אחד בעמק הסיליקון גרם לי לחלום שוב. האם אופנה עדיין רלוונטית היום?", תהה אלבז, "יודעים מה, התשובה היא כן. כן גדול! כי בזמנים קשים – אנו זקוקים לאופנה".
בהמשך הוסיף וחידד את חזונו: "זה לא הקאמבק שלי – זה אנחנו. ואנחנו מתחילים בקטן: זה לא סיפור על קולקציות או קפסולות – אלא של סיפורים. סיפור אחד בכל פעם".
כבר למעלה משלושה עשורים שאלבר אלבז הוא מספר סיפורים מחונן: תחילה אצל המעצב האמריקאי ג'פרי בין, ובהמשך במותגים קריציה, סן לורן ו-14 שנים בלנוון. על המותג החדש הוא עובד כבר למעלה משנה, ושלושת הסיפורים המרכזיים שהציג מבקשים לאתגר מחדש את המנגנון שבו פועלת תעשיית האופנה. לא עוד קולקציות קיץ או חורף, אלא סיפורי קולקציה שיושקו בכל פעם ונמכרים מאתמול באתר המותג (עם מחירים בשקלים ומשלוחים לישראל) ובאתרי האופנה נט א-פורטה ו-FARFETCH.
הסיפור הראשון שמשיקים ב-AZ Factory הוא המסקרן מכולם: My Body, פרשנות עכשוויות לשמלה השחורה הקטנה. השמלות, החלקים העליונים ומכנסי הטייץ נוצרו כולם מחומר חדש בשם AnatoKnit, סריג אלסטי מוויסקוזה בשילוב לייקרה שמקבל את צורתו לפי מבנה הגוף ואף תומך בו, והעבודה עליו נמשכה שבעה חודשים. "התוצאה היא צללית חלקה ויעילה המחבקת אותך ומעצבת בו זמנית", מבטיחים במותג.
"אני רוצה להיות 'קוסם' ולגרום לכל אישה להיות עם הגוף שהיא רוצה", הסביר אלבז בסרטון את הרעיון מאחורי יצירת טקסטיל חדש, נקודה למחשבה למעצבים ובתי ספר אופנה, כולל המוסד שבו למד, שעדיין עושה הפרד ומשול בין מחלקות האופנה והטקסטיל. "הבנתי שאני לא צריך להיות מעצב, אלא מהנדס ולחשוב על ליצור חומר חדש שיחבק נשים, שמלה שנוצרה עבורך". הפריטים בקבוצה נמכרים באתר במחירים שבין 1,050 שקל לגופייה שחורה א-סימטרית ועד 5,900 שקל לשמלה אדומה עם שרוולים תפוחים. על טווח המידות הרחב סיפר אלבז שהיה לו חשוב לתת מענה ל"נשים קטנות שלא רוצות ללכת למחלקות של בגדי ילדים או נשים גדולות שלא מוצאות בגדים".
עוד רעיונות עיצוביים יושקו בהמשך, כמו קבוצת Switchwear היומיומית והצבעונית (שתהיה זמינה להזמנות ממרץ 2021), אשר הזכירה לנו את הצבעוניות הוויטאלית של בנטון משנות ה-90. כמו כן, כבר עכשיו אפשר כבר לסמן את ההתאהבות הבאה של עולם האופנה: קולקציית Pointy Sneaks – שילוב בין אימום מחודד של נעלי עקב לסניקרס, בין ערב ליומיום, בין נוחות לאופנתיות. כמו בבגדים, גם כאן טווח המידות רחב, מ-35 עד 42. המחיר אחיד ועומד על 2,250 שקל.
למרות שאפשר לזהות בכל פריט ואביזר בקולקציה את כתב ידו של אלבז מתקופתו בלנוון (בשנים 2015-2001), כמו התכשיטים הדרמטיים, ווליום השרוולים, הצבעוניות המתפרצת והאהבה לנשים – AZ Factory הוא סיפור חדש. הוא אינו מוחק את עברו של אלבז, אלא מציע פרשנות עכשווית לרעיונותיו כמעצב, אוצר מילים חדש שמצטרף לשפה העשירה שלו. אם להשתמש בעולם הדימויים של אלבז, זוהי שכבה נוספת בעוגת קומות. בראיון לניו יורק טיימס שפורסם הבוקר (רביעי), סיכם אלבז את מה שהניע אותו בסופו של דבר להשיק את המותג: "שאלתי את עצמי, 'אם הייתי אישה, מה הייתי רוצה?' משהו נוח, כיפי, משהו שמאפשר לי לאכול חתיכת עוגה גדולה. וזה איפשר לי לעשות משהו פשוט מאוד, הדבר הכי פשוט שעשיתי אי פעם".