שבוע האופנה של מילאנו, שהסתיים אמש בתום שישה ימי תצוגות מלאים, היה המוצלח ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה אשתקד. המעבר לתצוגות דיגיטליות הושלם, ולמעט מספר בתי אופנה איטלקיים שנעדרו, כמו ורסאצ'ה וגוצ'י, השתתפו באירוע בתי אופנה נחשבים רבים, ביניהם פנדי, ולנטינו, מוסקינו, מקס מרה שחגגו 70, מארני, אלברטה פרטי ואחרים. התצוגות אומנם לא התקיימו מול קהל, אך נערכו במבנה מסורתי עם דוגמניות שצעדו על מסלול, חושפות את קולקציות סתיו-חורף 2021-22.
אם רוצים לסמן מגמה בולטת מהשבוע האחרון במילאנו, מדובר בשעטנז בין בגדים פרקטיים ויומיומיים לנגיעות של זוהר שנוצר מתוך ערגה לנורמליזציה ורצון לשוב לשגרה. הקולקציה של פייר פאולו פיקולי לבית ולנטינו, נגעה בדיוק בנקודה זו עם קולקציה מעשית בצבעוניות של שחור ולבן שהוצגה בחלל הריק של תיאטרון פיקולו ההיסטורי במילאנו, במטרה לעורר את המודעות למוסדות התרבות הסגורים. "במהלך המגיפה החמצנו, מעל לכל, את תחושת השיתוף והקהילתיות שתרבות מעניקה לנו", הסביר המעצב.
היו גם קולקציות שהציגו אסקפיזם טהור, מפנות עורף למציאות המכה על פנינו. ג'רמי סקוט במוסקינו המשיך עם בגדים תיאטרליים שנראו כתחפושות, כאשר לתצוגה ליהק שורה של דוגמניות עבר ואושיות אופנה כמו שלום הארלו (שגם חתמה השבוע בסוכנות IMG הבינלאומיות לקראת קאמבק מתוקשר) לבושה כחתול, מלכת הלבבות דיטה פון טיז ואמבר ולטה בחליפת קרוקודיל מוזהבת עם זנב ארוך – ולא בגלל פייק ניוז על חיסונים.
הקרנבל הצבעוני המשיך גם בתצוגה של דולצ'ה & גבאנה, שחתמה את שבוע האופנה במחווה לשנות ה-90 אבל נראתה יותר כמו פנייה לדור הטיקטוק עם בגדים שעוצבו לאלה לי וחברותיה. המעצבים דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה יצרו קולקציה דיגיטלית שביקשה להציג טכנולוגיה לצד אמנות בתצוגה צבעונית ומהפנטת, כשלצד הדוגמניות צעדו קבוצת רובוטים ענודי תכשיטים ואביזרים של המותג. הנה כל הרגעים הגדולים של השבוע האיטלקי.
דולצ'ה & גבאנה
בית האופנה דולצ'ה & גבאנה יצר קולקציה צבעונית שמתכתבת עם תור הזהב שלו בשנות ה-90 לצד אנדרלמוסיה של צבעים, טקסטורות וצלליות, במטרה להתחבב על אחיהם הצעירים של בני דור המילניום. זו היתה תצוגה סוחפת שלא היה בה רגע דל אחד, אך נראה כי ללקוחות הוותיקות (והמבוגרות, יש להודות) של המותג, יהיה קשה להתחבר לרוב הבגדים שהופיעו על המסלול. אלו ודאי יעדיפו את הסגנון הסקסי והמוחצן המזוהה עם המותג, כמו מערכת לבוש של ז'קט שחור עם רוכסנים בסגנון פאנק ומכנסיים מטאליים בצבע אדום.
ולנטינו
תמציתית, חדה, על-זמנית. בית האופנה ולנטינו, הידוע בקולקציות המאופיינות בצבעוניות עזה (מספיק להיזכר בשמלה הירוקה שלבשה אתמול סינתיה אריבו לטקס גלובוס הזהב) חקר העונה את המתח שבין השחור ללבן. מהקולקציה הגרפית, שהיתה מלאה בחיתוכים גיאומטריים וצבעוניות מנוגדת, התחברנו דווקא לרגעים הרכים והרומנטיים על המסלול.
MSGM
במראה הזה של המותג MSGM מסתתרות שתיים מהמגמות הבולטות לחורף הבא: מכנסי ויניל מבריקים במראה רטוב, שהיו בשנות ה-80 וה-90 מהכוכבים של אופנת המועדונים; ומפתח סקסי של מחשוף מרומז, שזוכה בחודשים האחרונים לבולטות על משפיעניות רשת וכוכבות כמו דואה ליפה.
פראדה
המעצבים ראף סימונס ומיוצ'ה פראדה, החתומים על קולקציה משותפת לבית האופנה, הציגו פרקטיות לצד זוהר, נונשלנטיות לצד תחכום, באוסף בגדים המבקש להשיב לחיים את הנורמליות שאבדה לאחר שנה של קורונה. לצד פריטי מפתח במלתחה כמו מעילי צמר ארוכים בצבעים עזים וחליפות מכנסיים מחויטות, המשיכו בפראדה לחורף הבא עם סריגים הדוקים (בדומה לאוברולים הצמודים לגברים) ומעילים דרמטיים בשילוב פרווה מלאכותית.
באלי
זוכרים את מותג הנעליים באלי שבשנות ה-90 היה שם לוהט על ציר קניון רמת אביב-כיכר המדינה? כבר מספר שנים שמתבשל ניסיון להקים לתחייה את רוח היוקרה של המותג השוויצרי שמציין 170 שנה. הפעם נראה שהבשילו התנאים לקולקציית חורף מגובשת, עם התיק בגודל הנכון ומעיל טרנץ' בצבע שוקולד.
אמפוריו ארמאני
אפשר לסמוך על המעצב ג'ורג'יו ארמאני שידאג להחזיר למילאנו את החיות שאבדה לה לפני כשנה, עם שמלת מעטפת מקטיפה בדוגמת פסים ושרוולים רחבים, שנראית כמו קריצה לאופנה העשירה והתיאטרלית של שנות ה-80.
אלברטה פרטי
המעצבת הוותיקה אלברטה פרטי הציגה את אחת התצוגות הטובות של השבוע, עם מערכות לבוש חזקות, פרקטיות, נוחות ללבישה, ונגיעות מדודות של דרמה בזכות המקטורנים במראה גברי.
אטרו
החיבור בין פרקטיות לגלאם ליווה לא מעט תצוגות במילאנו, כולל זו של בית האופנה אטרו, כפי שאפשר לראות במראה הבא: טוטאל לוק שחור ונינוח של מכנסיים בגזרה רחבה וחולצת סריג דקה, ומעליהם ז'קט גדילים רקום בגווני שחור וסגול.
מקס מרה
בית האופנה האיטלקי מקס מרה חגג 70 להיווסדו בתצוגה המצדיעה לשתי נשים בריטיות שהופעתן וסגנונן השפיעו לאורך השנים על מעצבי המותג: הדוגמנית סטלה טננט, ששמה קץ לחייה לפני כחודשיים וחצי, ומלכת אנגליה אליזבת השנייה, שתחגוג בחודש הבא יום הולדת 95. על המסלול עלו ובאו דוגמניות במראה אנדרוגיני בהשראת טננט לצד דוגמניות עם מטפחות ראש צבעוניות בהשראת המלכה. יותר מכל, המראה המנצח על המסלול היה שייך לפרשנויות מחודשות למעיל הקאמל האייקוני של בית האופנה.
פנדי
קולקציית ה-ready to wear הראשונה של קים ג'ונס לפנדי היתה טובה בהרבה מקולקציית ההוט קוטור שהציג בחודש שעבר, אבל היתה בה גם בעיה מרכזית אחת: כתב ידו של המעצב לא השאיר חותם והיא נראתה, לטוב ולרע, כמו עוד קולקציה של פנדי.
ארתור ארבסר
כבר כמה שנים שאנחנו עוקבים אחר עבודתו הנהדרת של המעצב ארתור ארבסר, שמרכיב מדי עונה קולקציות מתוחכמות, עשירות בהדפסים ולא תמיד קלות לעיכול. אהבנו את החיבור בין שמלה צבעונית במראה אבסטרקטי לסריג מעוינים צמרירי, ואת חצאית האורגנזה עם משחקי השקיפות שנלבשה עם ז'קט סאטן בצבע ורוד בייבי שמסתיים בקו המותניים.
מרילינג
מאחורי המותג מרילינג עומד המעצב הישראלי הוותיק אבשלום גור, החי ופועל בלונדון. הצללית המשוחררת ושילובי הצבעים וההדפסים, הם מופת של נונשלנטיות.
מארני
פרנצ'סקו ריסו, המנהל האמנותי של בית האופנה מארני, חתום על אחת הקולקציות היצירתיות של השבוע. בזמן שהקולגות ניסו לשדר פרקטיות ומסחריות, ריסו מתח את השפה האמנותית שלו ויצר קולקציה צבעונית שביקשה לחקור את יחסי הגומלין בין קנה מידה של אביזרים לגוף האדם.