הידיעות מתחילת השבוע על רכישתה של קמעונאית האופנה הבריטית Topshop מקבוצת ארקדיה על ידי אתר האופנה הפופולרי Asos בתמורה ל-295 מיליון ליש"ט (405 מיליון דולר), הן לכאורה חדשות טובות עבור מעריצות המותג, שניצל מפשיטת רגל והיעלמות מהנוף. לפי שעה, לא ברור עדיין איך יקרין מהלך זה על הפעילות העסקית של המותג בישראל, שנמצא בזכיינות של קבוצת גולף המפעילה את החנויות ואתר הסחר שלו.
עם זאת, מי שתרצה למהר להזמין את פריטי המותג הבריטי באסוס, שלרוב מחיריו נגישים יותר, עלולה להתאכזב. פריטי טופשופ אינם נשלחים לישראל, בשונה משאר המותגים שנמכרים באתר, ככל הנראה מתוקף ההסכם של טופשופ ישראל עם החברה העולמית. כשפנינו לשירות הלקוחות של אסוס בשאלה מדוע הפריטים אינם נשלחים לישראל, התקבלה תשובה ש"אנחנו לא יכולים לשלוח את הפריט לישראל, זאת בשל חוזה ההפצה שיש לנו עם טופשופ".
ההשלכות של חוזה ההפצה הזה הוא לרעת הלקוחה הישראלית, שתשלם יותר על אותו מוצר. לדוגמה, שמלת ניטים שחורה מחומר דמוי עור, נמכרת היום באתר הישראלי במחיר של 430 שקל, בעוד באסוס היא נמכרת במבצע במחיר של 159 שקל (ב-56 אחוזי הנחה של סוף העונה ממחירה המקורי שעמד על 367 שקל) – פער של 271 שקל, שהוא כ-63 אחוז פחות מהמחיר בישראל.
מקרה דומה התגלה עם מכנסי ג'ינס אפורים בגזרת "סטרייט" שנמכרים בישראל ב-280 שקל, כשבאסוס דורשים על אותו דגם בדיוק 210 שקל – פער של 25 אחוז. מעיל צמרירי בצבע קאמל שנמצא בסייל בשני האתרים מציב גם הוא תהייה על פערי מחיר גבוהים: בישראל נמכר המעיל בחצי מחיר ב-274 שקל (במקום 550 שקל), ובאסוס תשלמו עליו היום כמאה שקלים פחות: 179.50 שקל (במקום 414.60 שקל) – פער של כ-34.5 אחוז. בשלב זה כדאי לציין גם כי דמי המשלוח מאסוס הם חינם מעל קנייה ב-170 שקל, בטופשופ ישראל רק מעל 299 שקל.
בתוך כך, מצאנו גם פערים נמוכים יותר, כאלה שניתן להסביר כתוצאה מהוצאות שילוח, רגולציה, הפצה ושינוי מטבע. במקרה של סווטשירט עם כיתוב המילה Peace, תשלמו בישראל 200 שקל ובאסוס 175 שקל – פער הגיוני וסטנדרטי. במקרה אחר, ז'קט בגזרת מעטפת בדוגמת פסי סיכה נמכר בסייל בשני האתרים: באסוס תשלמו עליו 111 שקל, בישראל 128 שקל – פער של 17 שקל בלבד. ההבדל בין שני האתרים לא מסתכם רק במחיר, אלא גם בהיצע הבגדים. כאן לאתר הישראלי יתרון גדול על אסוס, עם קולקציה רחבה יותר ופריטים מגוונים, כמו גם שילוח מהיר יותר בתוך ישראל.
זו לא הפעם הראשונה שאנחנו נדרשים לנושא של חסימת טופשופ העולמית ללקוחה הישראלית. באפריל 2016 השיקה חברת טופשופ הבינלאומית אתר סחר ישראלי בשיתוף קבוצת גולף, זכיינית המותג בארץ, שהפך לאתר הראשון של טופשופ המופעל על ידי זכיין ולא על ידי החברה הבריטית עצמה. כלומר, אתר בעברית עם מחירים בשקלים, ששונה בעיצובו ובהיקף המוצרים המוצע בו מאתרי טופשופ האחרים.
לפני כארבע שנים בדקנו את פערי המחיר מול האתר החסום, וגילינו שאלו המשיכו להיות גבוהים לרעת הצרכן הישראלי בצורה בלתי מוסברת, עד שבמקרים מסוימים היה מדובר על מחיר יקר פי שלוש מזה שהוצע ללקוחה הבריטית. אז ענו לנו בחברה כי היא "נמצאת במשא ומתן לפתיחת האתר אל מול החברה הבינלאומית, ובתקופה הקרובה תתקבל החלטה בנושא". כפי שניתן לראות היום, הפערים אומנם הצטמצמו אך הלקוחה הישראלית עדיין משלמת יותר על פריטי המותג, בחלק מהמקרים באופן משמעותי.
מקבוצת גולף נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו הודעה רשמית על ידי קבוצת ארקדיה בנוגע להמשך הפעילות מכוח הסכמי הזיכיון. אנו בוחנים את משמעויות העסקה".